Red Eye

9. september 2005 af Ole Jessen Hansen

Red Eye billede

Psykologisk thriller fra gysets mester Wes Craven, med spændende rollebesætning..

Lisa Reisert (Rachel Mcadams) er på vej hjem fra hendes mormors begravelse. Hun skal flyve med den sidste natfly, der i USA også er kendt som Red Eye, heraf titlen. Turen går til Miami, hvor hun arbejder på et luksushotel. I lufthavnen møder hun Jackson, en tilsyneladende sympatisk mand, der byder hende på en drink i lufthavnsterminalen. Og da de går ombord på flyet til Miami, skal de sidde ved siden af hinanden. Helt tilfældigt, eller…. For lynhurtigt viser det sig at Jackson har skjulte hensigter. Han er lejemorder, og skal bruge Lisa´s hjælp til at udføre et kommende lejemord: På det hotel som Lisa arbejder på, skal en højtstående politiker fra den amerikanske regering bo. Og for at mordet kan finde sted, skal Lisa sørge for at få flyttet politikeren til et andet værelse, end det der oprindeligt er booked til ham. Det skal ske via et telefonopkald fra flyet. For at det er lidt nemmere at ”overtale” Lisa, har Jackson en anden lejemorder parkeret uden for det hus hvor Lisa´s far bor. Nu begynder en hektisk flyvetur, og en psykologisk krig imellem Lisa og Jackson.

Gysermesteren og alle gysermestere, i hvert fald i moderne tid, Wes Craven står bag denne film. Tydeligvis inspireret at film som blandt andet Phone Booth, lader han det meste af handlingen foregå i et klaustrofobisk fly. Når man tænker på de film som Wes Craven er mest kendt for ”Nightmare on Elmstreet” og Scream, har han her bevæget sig ud i en helt ny boldgade. Spørgsmålet er så om han består? Ja, men kun til et 8 tal efter min mening.

Intentionerne er gode nok, historien er ok, og de to hovedroller, spillet af Rachel McAdams og Cillian Murphy er godt castet. Specielt Cillian Murphy imponerer i en rolle der virker som om det er skrevet til ham. Vi har set ham for nylig i en ligende rolle, som Dr. Jonathan Crane, hvor han også spillede forrygende. Lad os ikke håbe at han bliver castet til for mange film som denne, da jeg er sikker på at han er et af de kommende håb i Hollywood, og han fortjener at prøve andre roller end disse. Den kvindelige hovedrolle bliver spillet af Rachel McAdams, som også er et nyt håb. Måske dette en gennembrudet for hende. Hun spiller stabilt, uden at glimte for meget.

Filmens styrke er det psykologiske spil, der foregår i flyet. Det er her man sidder godt fast i sædet, og det er synd at der ikke er kræset lidt mere for disse scener. For filmen er simpelhent for kort , og det går desværre ud over helhedsindtrykket af filmen. Slutningen af filmen står der stemplet Wes Craven hen over. Det er en scene der har tydelige levn fra hans tidligere film, blandt andet ”Scream”

Tag kæresten med i hånden og se filmen hvis I vil have et lille gys, men forvent ikke at I bliver blæst helt igennem. Se filmen for at få et glimt af Cillian Murphy. Han bliver stor engang !

Titel: Red Eye
Original Titel: Red Eye