Redeemer

22. november 2015 af Henrik Andersen

Redeemer billede

Total hardcore kampsportsfilm fra Chile er en sjældenhed på det Danske film marked. Redeemer er en undtagelse, og hvilken en. Sjældent er der delt så mange ultra seje spark og flabede knytnæver ud på 90 min. Er man til Kampsportsfilm hvor helten er hård som sten, og skurkene får hvad de fortjener og lidt til, er Redeemer bestemt noget for dig.

Det 2 meter høje muskelbundt Pardo (Marko Zaror) vil gøre alt for at sone for sit frygtelige og meget uheldige mord på en dreng. Han vil i retfærdighedens ånd, straffe dem der fortjener det, og det går ikke stille for sig. En dag bliver han rodet ind i en sag med et narko kartel, hvor også gamle kendinge fra hans mørke fortid pludselig træder ind på scenen. En fortid der handler om, at Pardo er blevet tvunget til at skyde sin egen højgravide kæreste. Fortid og nutid, hævn og forsoning ramler sammen i brutale nævekampe og drabelige ildkampe hvor både skyldige og uskyldige må lade livet.

Ernesto Diaz Espinoza fra Chile har skrevet, instrueret og klippet Redeemer, og det er han sluppet ganske godt fra. Ikke at Redeemer på nogen måde tangere til et mesterværk, men den levere til gengæld alt det, man forventer af en kampsportsfilm. De mange og lange kampscener der er inspireret af kampsporten MMA er brutale og lige i ansigtet. Tænder trækkes ud med værktøj, og øjne prikkes ud med kroge, volden er lige på og rå, og ben, arme og nærmest alle knogler i kroppen bliver smadret på de uheldige skurke, som står i vejen for Marko Zaror, der spiller Redeemer.

De lange slåskampe får en til at tænke på filmen The Raid, og til tider opnår skudkampene højder der er en John Woo værdig. På et tidspunkt føler man næsten, at man er med i et computerspil, hvor det bare gælder om at skyde så mange Bad Guys som muligt på kortest tid. Personligt elsker jeg den lille hyldest, der er til mesterværket A Clockwork Orange i kampscenen i det lukkede teater imod de nederdrægtige nynazister. Historien er ikke noget, der bruges unødvendig meget tid på, men den er også ganske fin i forhold til genren. Skuespillet er tilgiveligt og udmærket Den eneste Amerikanske skuespiller der er med, levere uden sammenligning filmens mest amatøragtige præstation, om det er et tilfælde ved jeg ikke. Men alt i alt fungere det hele fint, og man glæder sig allerede til at se hvad Ernesto Diaz Espinoza finder på næste gang. Redeemer er i hvert fald en overraskende god oplevelse.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet på denne Blu-ray udgivelse består af filmens trailer, et lille slideshow med billeder fra filmen og et trailershow med andre udgivelser fra AWE.

Billedet står flot og de mange slag og spark kan nydes i DTS med original spansk tale. Redeemer kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.