Redemption

19. januar 2005 af Jesper Pedersen

Redemption billede

Det mest skuffende ved ’Redemption’ er, hvor utrolig lidt en film kan få ud af en så utrolig mand.

Stanley ’Tookie’ Williams har siden 1981 siddet på dødsgangen i et af USA’s hårdeste fængsler, San Quentin – dømt for drabet på fire mænd. Han er manden, der i slutningen af 1960erne var medstifter af den berygtede ungdomsbande, Crips, i Los Angeles. En bande, der har spredt sig til det meste af USA, og som i dag nærmest er symbolet på den organiserede ungdomskriminalitet i staterne. Stanley ’Tookie’ Williams tager i dag kraftigt afstand fra Crips og andre ungdomsbander, og arbejder aktivt for at bekæmpe unge menneskers indlemmelser i bander. Hans arbejde fra dødsgangen i Californien – der først og fremmest tæller børnebogsserien ’Tookie Speaks Out Against Gang Violence’ – har indbragt ham ikke mindre end fire nomineringer til Nobels Fredspris og tre nomineringer til Nobels Litteraturpris.

Det er denne imponerende skikkelse, instruktør Vondie Curtis-Hall (der i 2001 stod bag Mariah Carey fadæsen, ’Glitter’) i ’Redemption’ forsøger at tage livtag med – og knækker halsen på. ’Redemption’ har ikke tiden – tilsyneladende ej heller intentionerne om – tålmodigt at fortælle os historien om Stanley ’Tookie’ Williams (Jamie Foxx), og er alt for længe en rodet forestilling, der vist nok kender sit eget fokus, men alt for sent viser os det.

Produceret direkte til de amerikanske tv-seere kan det være vanskeligt at svinge sig op til de helt store forventninger, imponerende skikkelser til trods. Alligevel er det ikke svært at blive bare lidt skuffet over ’Redemption’. Selv for en tv-filmproduktion burde det være muligt, med lidt sunde overvejelser at skrue en bedre fortalt historie om en dødsdømt morders sympatiske gerninger sammen.

Vil man fortælle historien om en mand, der er en af hovedkræfterne bag et kæmpe fænomen og en hel kultur i USA; historien om en mand, der har siddet på dødsgangen i et kvart århundred; historien om en mand, der er blevet nomineret til syv nobelpriser – og vil man gøre det hele på mindre end en halvanden time, som en tv-film nu engang vil, så kræver det fokus og vinkling. Når man har set ’Redemption’ til ende er man sådan set ikke i tvivl om, at filmen først og fremmest vil fortælle om Stanley ’Tookie’ Williams’ arbejde med at bekæmpe ungdomsbanderne. Men inden den erkendelse, skal vi igennem forkølede forsøg på at forklare, hvorfor Tookie startede Crips og uinteressante sekvenser om hans tid i fængslet inden det gode i ham tog over. Dertil nogle helt overflødige sidefortællinger om filmens eneste større birolle, forfatteren Barbara (Lynn Whitfield), der hjælper Stanley ’Tookie’ Williams.

Jamie Foxx – der for nylig vandt en Golden Globe og er favorit til en Oscar-statuette for sit portræt af Ray Charles i ’Ray’ – leverer en overraskende fint afbalanceret præstation som Stanley ’Tookie’ Williams. Men filmen giver os aldrig lov til hverken at afsky den brutale ungdomskriminalitet, han er personificeringen på eller sympatisere med den ændring i hans liv, der kommer til udtryk i hans bekæmpelse af de ungdomsbander, han selv var en af drivkræfterne bag. Vi kan følge med i hans gode gerninger. Men vi føler aldrig for dem.

Der er ikke noget ekstramateriale på DVDen

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Scanbox.