Reflex

18. januar 2005 af Søren Falgaard

Reflex billede

”Reflex” er en spindelvævsfilm, der i tråd med tidens trend udfordrer den klassiske linearitet, og det gør den med sort humor

Greg Marcks debut som filminstruktør er helt sikkert værd at lægge mærke til. Han har konstrueret en meget interessant sort komedie. I November 2004 havde den amerikanske film premiere i de danske biografer og allerede nu har vi glæden af at kunne købe den på DVD.

Klokken 11:14 (23:14 efter 24timers uret) indtræffer der et trafikuheld i den ordinære og kedelige flække Middleton, derfra bevæger historien sig ud i et edderkoppespind af historier. Trådene involverer fem forskellige historier om flere forskellige personer i Middleton. Historierne udspiller sig i tiden op til og kulminerer med to trafikulykker. Der tegner sig et sort billede af mærkværdige eksistenser, hvis historier samles i centrum af spindet, klokken 11:14. En afhugget penis, en forsvunden bowlingkugle, en telefonsamtale alle spor, der viser sig at være knyttet sammen. Undervejs fokuseres der på biler og bilnøgler, der naturligvis har en overordnet betydning i forhold til spindelvævet.

Patrick Swayze, som de fleste bl.a. husker fra en række lapsede roller i filmene ”Dirty Dancing” (1987) og ”Ghost” (1990), får med filmen en form for revival. Han spiller en overbeskyttende far. Hilary Swank, der spillede røven ud af bukserne i Kimperly Peirces stærke ”Boys dont cry” (1999) og Christopher Nolans politihistorie ”Insomnia”, er medproducer på filmen. Swank spiller selv en butiksekspedient, hvis største rædsel er at miste sit job. Smukke Rachel Leigh Cook spiller rollen som Cheri, en outsider, der bruger sit smukke ydre til at manipulere drengene.

I Nolans ”Memento” (2000) fik film med en omvendt kontinuitet en opblomstring, et spor som også Noés franske film ”Irréversible” (2002) fulgte. I små loops fik vi fortalt historierne baglæns. I Tarantinos ”Pulp Fiction” (1994) startede og sluttede filmen samme sted, men indimellem fortalte den en lang række historier, der til dels knyttede sig til personerne i netop denne scene. Også mexikanske Iñnaritu lavede med ”Love is a Bitch” (2000) en filmisk fortælling, hvor forskellige fortællinger på en meget kompleks måde viklede sig ind i hinanden
Med ”Reflex” fortsætter denne trend, og det på en ret spinagtig og interessant måde. Og bare for at se den finurlige opbygning er filmen værd at se, men den er også værd at se for dens sorte humor. Historien synes dog at mangle det sidste, der kan løfte den op fra at være en interessant stiløvelse til at være en gennemført film. Men nu er instruktøren altså også kun 28 år, og Marcks må med denne film anses for en af de instruktører, der bestemt er værd at holde øje med fremover. Så har du hang til at se historier, der er opbygget lidt anderledes og har en grotesk underspillet humor, så er ”Reflex” bestemt et godt tilbud.

Der er, udover et par trailers, desværre ikke noget ekstramateriale på DVDen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Scanbox