Reign of Assassins.

21. februar 2012 af Henrik Andersen

Reign of Assassins. billede

John Woo er den ene instruktør på dette flotte men også lidt rodede action drama fra Oldtidens Kina. Der er masser af underholdende kampscener, men det til trods ender det hele alligevel lidt ligegyldigt.

Zeng Jing (Michelle Yeoh) er lejemorder, og en af de bedste af slagsen. Men efter mange års hårde kampe, beslutter hun sig for at sætte hendes kræfter ind på at beskytte et mumie af en gammel buddhistisk munk, der siges at bære på magiske kræfter. Men for en så kendt personlighed som Zeng Jing er det ikke nemt at forsvinde helt. Hun lader sit ansigt omforme, så hendes ansigtstræk bliver anderledes, og nu vil hun så starte sit nye stille liv blandt ”normale” mennesker. Hun lader for første gang en mand (Jung Woo-Sung) komme ind i sit liv, og hun bliver gift og lever et god tilværelse. Men fortiden er sværd at blive af med, og snart er hendes gamle lejemorder bande i hælene på hende, og hun må sætte alle sine kræfter ind på at beskytte både mumien og ikke mindst hendes eget liv.

Action mesteren John Woo er krediteret som en af de 2 instruktører på Reign of Assassins. John Woo har før lavet film i denne genre, men hans største hit har været i "Gun-Fu" genren hvor han især har ført skuespilleren Chow Yun-Fat til tops i action brag som Hard Boild, A better Tomorrow og The Killer. John Woo's action scener er altid spetakulærer og velgennemtænkte og udført til perfektion. Reign of Assassins indeholder som forventet også nogle velkoregraferede kampscener hvor tyngdeloven ophæves, og de kæmpende bevæger sig nærmest vægtløse imod hinanden. Det er naturligvis set 1000 gange før i denne genre, og på den måde er der intet nyt under østens sol.

Desværre holder historien i Reign of Assassins ikke til de næsten 2 timer filmen vare. Historien er for vrøvlet og rodet til at man gider følge med, og man sidder bare og håber på de snart vil slås lidt igen, frem for at ævle lange dialoger af sig, der intet gør for at fører historien frem. Man taber interessen halvvejs, og dette er jo på sin vis ærgerligt da Michelle Yeoh jo faktisk gør det udmærket i hovedrollen som den smidige lejemorder.

Ekstramateriale.

Der er ikke noget ekstramateriale på denne udgivelse.

Reign of Assassins kan ses med Danske, Svenske, finske og Norske undertekster. Billedet står flot i dets oprindelige Cinemascope format, og den fulde HD opløsning gør billedet ekstrakt lækkert at se på. Lyden kan afspilles i Dolby Digital 5.1 og DTS-HD Master Audio 5.1.

Reign of Assassins er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.

Titel: Reign of Assassins.
Original Titel: Reign of Assassins / Juanyu