Remember Me

12. august 2010 af Julie Klausen

Remember Me billede

En glimrende lørdags film, der dog aldrig helt når udover sin moraliserende løftede pegefinger.

Den unge studerende Tyler Hawkins, nyder ikke sine unge dage som så mange andre jævnaldrene gør det. Det meste af sin tid bruger han i stedet på barer eller i sin lille lejlighed. Tyler har både en bror og en søster, men broderen begik selvmord på sin 22-års fødselsdag, og da Tyler’s egen 22-års fødselsdag nærmer sig, ryger hans humør sig for alvor en tur. På en bytur rodes Tyler ind i et tilfældigt gadeslagsmål, og bliver behandlet særdeles dårligt af den betjent der dukker op. Da Tylers gode ven opdager at denne betjents datter går på sammen skole som dem, får de den ide, at Tyler skal forføre denne datter som hævn. Den opgave bliver dog svær at udføre, da Tyler opdager hvor meget han har tilfælles med denne unge pige, Ally.

Filmen ”Remember Me” har rigtig meget at byde på. Vores hovedperson Tyler Hawkins har vi karaktermæssigt mødt før, men selve historien og handlingen er på sin vis ny. Tyler lever en rodløs tilværelse, og lever sit liv i sus og dus. Det går dog hurtigt op for os, at der er en grund til at Tyler lever som han gør. På sin 22-års fødselsdag begik hans ældre bror selvmord, og Tyler er aldrig kommet sig over den episode. Han sætter alle kræfter ind på at sørge for, at hans lillesøster, der desværre ikke kan betegnes som skolens mest populære pige, ikke på noget tidspunkt føler sig alene eller uværdig, og det kræver da også sit når man har en far (Pierce Brosnan), der ikke forstår at prioritere sine børn højt nok. Tylers omsorg for sin søster, er med til at han hurtigt vinder både vores tillid og sympati, og vi er næsten fra filmens begyndelse helt overbevist om, at han er helten i historien, til trods for alle de ting der senere måtte tale imod dette.
Desværre er der ikke nogen, der på samme måde kan tage sig af Tyler, og han ryger derfor længere og længere ned i sit sorte hul. Rollen som fortabt ung mand passer perfekt til Robert Pattinson, men det til trods, er det svært at overse det faktum, at rollen højst sandsynligt tilfaldt ham, grundet hans nyligt opnåede popularitet i cult-filmene ”The Twilight Saga”. Hans optræden som Casanova-vampyr, ødelægger en smule det kabbalistiske og forsømte image han påtager sig i denne film, og han magter ikke til fulde at distancere sig 100 % fra rollen som vampyren Edward Cullen. Derudover kan det overraske at se Pierce Brosnan i en film som denne. En udmærket film, men dog ordinær, og på ingen måde i samme klasse som mange af hans tidligere film. Pierce formår dog alligevel at gøre et glimrende stykke arbejde i ”Remember Me”, og giver sin rolle karakter. Det samme kan desværre ikke siges om rollen Ally Craig, spillet af Emilie de Ravin, der på ingen måde er en interessant karakter. Emilie de Ravin’s præstation i denne film er direkte kedelig, og man kan hurtigt begynde at undre sig over, hvordan en bad ass som Tyler, kan falde for denne umanerligt ensformige og grå pige.
Som filmen skrider frem kan man ikke lade være med at tænke over filmens titel, og undre sig en smule over den. ”Remember Me”. I starten kan det virke påfaldende at tænke, at titlen må komme af Tyler’s tab af den ældre bror, men dette virker i og for sig en smule uvæsentligt, des længere ind i filmen man når. Derudover er der mange andre detaljer der forbliver uforklarede, og først til sidst pålægges en betydning. Slutningen af filmen er i virkeligheden (på sin vis i hvert fald) filmens klimaks. Det er umuligt at afsløre denne, uden at ødelægge selve filmoplevelsen, men ét er helt sikkert; filmens slutning løfter filmen op på et højere niveau. Det interessante er, at efter at have set filmen til ende, kan man tænke den igennem igen, baglæns, og opleve den på en helt anden måde. Det må siges at være en vellykket finesse. Det til trods, er der også en hage ved denne slutning. Filmen synes nærmest at flytte fokus fra det, vi har hidtil har troet var filmens fokuspunkt, og det kan give den følelse af, at man har spildt næsten to timer i forsøg på at følge med i filmens udvikling. Dette kan dog på ingen måde opveje de gode effekter slutningen medfører, og det uventede twist giver helt sikkert pote.
Skønt filmen er hårdt præget af firkantede moraler om familieværdier og kærlighedens uransagelige veje, så er det en god film vi har med at gøre her. Filmen henvender sig mest til unge mellem 16 og 25 år, men kan også ses af ældre. Yngre aldersklasser vil have svært ved at forstå meget af filmens generelle handling. Den kan desværre ikke score topkarakter, grundet de ikke helt gennemførte hovedroller, spillet af Robert Pattinson og Emilie de Ravin, og grundet filmens firkantethed. Det er dog alligevel en udmærket film, og den er helt igennem værdig til en lørdag aften.

Ekstramateriale: