Revolution - Sæson 1

2. oktober 2014 af Daniel Hartvig Nielsen

Revolution - Sæson 1 billede

Strømmen er gået… Og det hjælper ikke at skifte sikring…

”Vi levede i en elektrisk verden. Vi stolede på den til alt. Men så gik strømmen. Alt stoppede med at virke. Vi var ikke klar. Frygt og forvirring førte til panik. De heldige kom ud af byerne. Regeringen kollapsede. Militser overtog, kontrollerede fødevareforsyningen og oplagringen af våben. Vi ved stadig ikke, hvorfor strømmen gik. Men vi håber nogen vil komme og oplyse vejen”, sådan starter hver episode af den amerikanske tv-serie ”Revolution” fra 2012. Og det er også grundtesen for hele serien.

Serien starter 15 år efter et såkaldt ”blackout”, hvor alt elektricitet er forsvundet, og militser har overtaget magten i USA’s forskellige stater. ’Monroe republikken’ (det tidligere Philadelphia) styres af den magtliderlige og paranoide Sebastian Monroe (David Lyons), der prøver at få strømmen tilbage, så han kan få endnu mere magt. Dertil skal have bruge Ben Matheson (Tim Guinee), der ved noget om, hvorfor og hvordan strømmen forsvandt. Da Monroe sender sine soldater ud efter Ben, slår de ham ved uheld ihjel, og de må tage hans søn Danny (Graham Rogers) med som gidsel. Det får hans søster Charlie (Tracy Spiridakos) samt hendes, på daværende tidspunkt, ukendte onkel Miles (Billy Burke) og en række andre karakterer til at drage ud for at få Danny tilbage. Turen tager en masse uventede drejninger, flere af karakterne har lig i lasten, og hurtigt handler det ligeså meget om at få skovlen uden Monroe, og hvordan de kan få strømmen tilbage.

Post-apokalyptiske tv-serier står i høj kurs i disse år, både AMC’s ”The Walking Dead” (2010-) og HBO’s ”The Falling Skies” (2011-) oplever stor popularitet. Dét sammen med, at man fik manden bag den populære serie ”Supernatural”, Eric Kripke, til at skrive serien, ”Lost”-skaber J.J. Abrams som executive producer og Iron Man-instruktør Jon Favreau til at instruere første afsnit, gør ”Revolution” til et hit på papiret. Serien har desværre, men ikke desto mindre forståeligt nok, ikke haft den forventede gennemslagskraft.

Hvad ville der ske, hvis vi ikke længere havde elektricitet? ”Revolution”s bud er, at vi ville blive slynget hundrede år tilbage i tiden, hvor verden både er mere organisk, men også barbarisk. Har mennesket overhovedet lært noget? Det spørgsmål stiller serien. Ideen og debatten er interessant, men den bliver ikke rigtig fulgt til dørs i den første sæson, og det er først i sæsonens anden halvdel, at vi begynder at se tegn på en egentlig revolution.

Indholds- og karaktermæssigt er ”Revolution” desværre for tyndbenet. Serien strækker sig over 20 afsnit, men kunne sagtens være reduceret til det halve, for i flere afsnit føler man nemlig, at serien står i stampe. Handlingen drives langsomt fremad, og selvom de overordnede mål er ganske klare, så bliver det ofte ganske uklart, om serien egentlig selv ved, hvor den er på vej hen, og den bliver til tider ’soap’et’ ind i familie- og kærlighedskvaler. Ofte er afsnittene koblet sammen med en række flashbacks fra tiden før og lige efter ”blackoutet”, som tidligere set i for eksempel en serie som ”Lost”, men disse fungerer desværre ikke altid lige godt. Dog er selve plottråden omkring, hvorfor og hvordan ”blackoutet” er sket, spændende og medrivende, og det er klart den, som redder den cliffhanger stærke serie fra at falde igennem.

Klichéerne kommer på stribe, når det gælder karaktererne. Det er lige fra den uskyldige pige, som må opleve den virkelige verden over i den onde mand, som pludselig indser, at han må gøre noget godt til mobbeofferet, der pludselig får magt og bliver vanvittig. Og selvom at hovedrollerne Billy Burke og Tracy Spiridakos ikke imponerer voldsomt, så er der heldigvis flere gode præstationer i birollerne, som for eksempel Giancarlo Esposito (Gus fra ”Breaking Bad”), der får det bedste ud af sin klichéplagede karakter.

Til gengæld er der ikke en finger at sætte på seriens visuelle side. Den post-apokalyptiske verden er imponerende og ganske unik. Dens prisbelønnede actionscener, specialeffects og stunts er på højde med de bedste Hollywood-film. Så når man ikke altid kan nyde det indholdsmæssige, så kan man heldigvis nyde det visuelle, således indeholder hvert afsnit enten fægtekampe, skududvekslinger eller eksplosioner alt sammen udspillet i fantastiske settings og locations.

Men en høj production-value kan desværre ikke redde serien, som altså indholdsmæssigt er klichéfyldt og til tider står i stampe. Ideen er interessant, men den bliver desværre ikke fulgt helt til dørs. Ikke desto mindre sluger man serien råt og holder vejret helt frem til den hæsblæsende slutning! Hvorfor gik strømmen? Og hvordan kommer den tilbage? Er det af naturlige årsager eller et komplot? ”Revolution” giver svarene.

Ekstramateriale:
Blu ray’en indeholder lidt forskelligt ekstramateriale. Der er en række slettede scener, men som jo er slettet af en grund, og det obligatoriske, men kedelige, gagreel. Mere interesseret er en række webepisoder, som er med til at udvide universet, samt to bag-om-klip, som går i dybden dels med seriens pilot og dels med seriens unikke univers. Herudover er der et længere interview med holdet ved Playfest 2013, interviewet er dog lavet halvvejs gennem første sæson, og bør derfor nok ikke ses til sidst. Alt i alt en fin blanding af materiale til at udvidde oplevelsen, 3 ud af 6 stjerner.

Warner Home Video.

Titel: Revolution - Sæson 1
Original Titel: Revolution - The Complete First Season