Ringenes Herre - De To Tårne ( Extendet Edition 4 Disk set)

21. november 2003 af Gert Sørensen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Ringenes Herre - De To Tårne ( Extendet Edition 4 Disk set) billede

For præsist et år siden udkom DVD biblen, den udgivelse som alle fremtidige udgivelser vil blive sammenlignet med. Nu følges den op af en lige så imponerende efterfølger - De To Tårne!

Filmen fortsætter hvor Eventyret om Ringen slap. Gruppen er splittet, Frodo og Sam er alene faret vild, Merry og Pippin er blevet taget til fange af Sarumans Uruk-Hai. Lige i hælene på dem er Aragon, Legolas og Gimli. Her sluttede Eventyret om ringen og det nye eventyr begynder.

Frodo og Sam er kommet væk fra gruppen, alenen bevæger de sig nu imod Mount Doom, det eneste sted hvor ringen kan ødelægges. Helt alene er de dog ikke, der er en der følger efter dem. Filmens helt store hovederolle spilles ikke af Frodo, men af Gollum/Sméagol. Denne computeranimerede figur er den helt overskyggende figur i denne film. Imod Sams vilje lader Frodo, Gollum vise dem dem vej igennem Mordor, og igennem de sorte porte der styres af Sauron og Sarumans styrker.

Merry og Pippin blev taget af Sarumans Uruk-Hai, under angrebet på gruppen hvor Boromir blev dræbt i De To Tårne, lige i deres hæle er Legolas, Aragon og Gimli. De kæmper en brag kamp for at holde trit med trit med dem samt holde modet oppe, da de mødre de udstøde Rohan ryttere svinder deres chancer for at nogensinde se deres venner i live igen.

De følger sporet ind i Fangorn skoven hvor de mæder Gandalf den hvide der er tilbage efter sin kamp mod Balroken i Morias miner. Sammen tager de til Rohan for at tale med kongen, der tydeligvis har brug for deres hjælp.

De to tårne er den midterste del af trilogien om Ringenes herre, og derfor også det svageste led. Der er ingen rigtig begyndelse eller slutning og mange vil sikkert se det som en svaghed, men filmen er så utroligt godt lavet at det ikke betyder noget, og kan man sætte den i sammenhæng med Enevtyret om ringen er den mindst lige så god. Det er især Gollum der gør indtryk, for første gange er det lykkedes at skabe en 100 % CGI-figur der virker over bevisende, og hans forestilling gør hele filmen et gensyn værd. Også slaget ved Helms Deeps er fantastisk. Her står 200 Elvere og mænd overfor 20000 Uruk-Hai i et af film historiens største slag. Kulliserne er utrolige, middelalder borge er blevt opbygget og man kan ikke se hvilke er kulliser og hvilke er genskabt. Producenter har lagt 100 % ligeså meget arbejde i at få denne film til at fremstå som en naturlig forsættelse af Eventyret og det er lykkedes utroligt godt.

Filmen er ikke så god som Eventyret om ringen, men det er stadigvæk et mesterværk. Der er ingen huller i historien og alle effekterne er bare så ufattelig gode. Så filmen skal have 6 ud af 6 stjerner for den er stadigvæk lysår foran alle foregående eventyr film.

De To Tårne satte helt nye standarter for hvor meget ekstra man kan lave om en film, følger De To Tårne den samme opskrift og fortsætter hvor Eventyret sluttede, med en enorm mængde nye dokumentare og behind the scenes kik på tilblivelsen af De To Tårne, og endnu engang hæver de den standart de selv satte med Eventyret om Ringen.

Disk 1 & 2
Foruden filmen med de mange slettede og udvidede scener, der er totalt over 42 minuter ekstra ( Desværre er dette inc. Ca. 10 min. rulle tekster ), får vi et par flot animerede menuer der leder os hen til de rigtige ekstra features, der er på diskene.
Scene-specifikt kommentarspor, med instruktør Peter Jackson og hans medskribenter Fran Walsh og Philippa Boyens. Dette kommentarspor det bedste på DVDen, fordi de deltagende er dem der er mest inde i materialet. Der snakkes meget om manuskriptet, hvad der kunne komme med og hvad der ikke kunne, og så snakker Jackson selvfølgelig også om scenernes opbygning og effekter. Der snakkes også meget karakterer og hvorfor de gør som de gør.
Scene-specifikt kommentarspor med Richard Taylor (WETA Workshop Creative Supervisor), Ngila Dickson (Costume Designer), Tania Rodger (WETA Workshop Manager), Grant Major (Production Designer), Alan Lee (Conceptual Designer/Set Decorator), John Howe (Conceptual Designer), Dan Hennah (Supervising Art Director/Set Decorator) og Chris Hennah (Art Department Manager). Det siger sig selv, at alle disse design og produktions arbejdere går i detaljer med at forklare deres arbejde inden for deres forskellige felter, men man skal være en rigtig LOTR fan for ikke at komme til at kede sig under de 3 ½ timer som filmen tager, men før man kommer til at kede sig vil man højest sandsynligt have slukket for lyden pga. Richard Taylor stemme, som er utrolig irreterende.
Scene-specifikt kommentarspor,
Liv Tyler (Arwen) Elijah Wood (Frodo) Sean Astin (Sam) John Rhys-Davies (Gimli) Billy Boyd (Pippin) Dominic Monaghan (Merry) Orlando Bloom (Legolas) Christopher Lee (Saruman) Sean Bean (Boromir) Bernard Hill (Théoden) Miranda Otto (Éowyn) David Wenham (Faramir) Brad Dourif (Grima) Karl Urban (Éomer) John Noble (Denethor). Her er der meget snak om karakterene. Man kan mærke hvordan de lever og brænder for disse roller. Der desværre mangler Ian McKellen (Gandalf) og Viggo Mortensen (Aragon), der er nogle af de mest fremtrædende roller i filmen, det ville have været rart at også have haft dem med, men dette er uden tvivl det hyggeligste af alle sporene, man kan virkelig høre at skuespillerne har haft det sjovt imens de lavede denne film.
Scene-specifikt kommentarspor, med Barrie M. Osbourne (Producer), Mark Ordesky (Exec. Producer), Andrew Lesnie (Director of Photography), Mike Morton/Jabez Olssen (Editors), Rick Porras (Co-Producer), Howard Shore (Composer), Jim Rygiel (Visual Effects Supervisor), Joe Letteri (Visual Effects), Ethan Van der Ryn (Supervising Sound Editor), Mike Hopkins (Supervising Sound Editor), Randy Cook (WETA Animation Designer/Supervisor), Christian Rivers (Previsualization Supervisor), Brian Van’t Hull (Visual Effects Director of Photography) og Alex Funke (Visual Effects Director of Photography).
De skal lige kommenteres at disse kommentator spor ikke kommer med danske undertekster, men med en lille boks der viser hvem det er der snakker. Dette er rart da men let kan miste overblikket over hvem det helt præcist det er der taler, men en dansk undertekst ville helt sikkert have været rart.

Disc 3: Appendix del 3 – Rejsen fortsætter

Denne disc introduceres af Peter Jackson og derefter følger 6 menupunkter der er :
J.R.R. Tolkien - Origins of Middle-Earth: Her får vi en feature om forfatterens tanker, historie og baggrund, der giver et godt indblik i hvorfor historien blev som den blev. Lærte Tolkin forfattere, drager parelellere mellem WWI og ringenes herre, og giver deres mening om hvem de forskellige personer er baseret på.
From Book to Script: Finding the Story. Her hører vi om manuskript problemer med Gollum og med at få plads til Varge rytterne som overfalder beboerne fra Rohan på vej til Helms Deep med i filmen.
Designing and Building Middle-earth. Her får vi 2 dokumentarer, der beskriver skabelsen af filmens mange kostumer og de locations hvor på filmen er blevet filmet. Foruden dokumentarerne er der også et galleri med mere end 1000 billeder, hvoraf nogle er med kunsternes kommentarer. Her kan man få et indblik i hvilke tanker designerne har gjort sig om personerne og landskaberne vi møder i filmen.
Gollum. Her får vi først en dokumentar om skabelsen af Gollum. Vi får hele historiens om væsnets skabelse, fra dets betydning, originale design og computeranimationen. Man følger skulptørerne, forfatterne, designerne, computergrafikerne og selvfølgelig skuespilleren Andy Serkis i tilblivelsen af Gollum. Desuden er der en funktion der giver os lov til at se Andy Serkis præsentation og den endelige version af Gollum.
Middle-earth Atlas. Man kan vælge at følge enten Gandalf, Aragorn, Legolas og Gimli eller Merry og Pippin eller Frodo og Sam på deres rejse igennem middel earth.
New Zealand as Middle-earth, her får vi mulighed for at se hvilke scener er indspillet hvor, ikke videler interresant da jeg ikke kender til nogle af de sted som bliver nævnt. Men alligevel 14 minutter med en forklaring af hvordan New Zealand blev til Midgård.
Disc 4 - Appendix del 4 : Slaget om Midgård begynder
Filming The Two Towers. Her får vi to dokumentarer, Warriors of Middle-earth og Cameras in Middle-earth, der til sammen dækker de deciderede optagelser af filmen.Den første omhandler de statister og stunt folk som var med til at skabe De to tårne, her ser man blandt andet hvordan stunt folkene skulle stå i regn vejer i 4 måneder om natten for at indspille kampen ved Helms Deep
Visual Effects. Her får vi lov til at se hvordan man skabte de modeller der ligger til grund for Helms Deep og Isengard. Denne feature var også med på Eventyret om ringen, nu omhandler den bare de nyes lokaliteter som blev brugt. Desuden får vi et indblik i hvordan man valgte at lave oversvømmelsen af Isengaard.
Music and Sound. Dette punkt byder på to dokumentarer, Music for Middle-earth og The Soundscapes of Middle-earth
Editorial - Refining the Story. Her følger vi klippeprocesen, og ser hvor vigtig den i realiteten er.
The Battle for Helm’s Deep is over…. Dette er en slags afslutning på De to Tårhe der gør klar til kongen vender tilbage, der kommer i biograferne den 17 December.
Der er overvælgende meget stor på disse 4 DVDer, noget er det er bare en viderførsel af ting vi allerede så på Eventyret om Ringen – EE men det følger ligesom en naturlig udvikling. Matterialet er også utroligt godt gennemarbejdet og standarten for denne udgivelse er fuld på højde med sidste års udgivelse. Man kunne let have troedet at de ville komme til at gentage sig pga. mangel på ekstra materiale, men de havde så meget at de blev nød til at klippe noget væk. Det eneste jeg mangler på denne udgivelse er Seans Austins lille film, der var med på den ”lille” 2 disk udgave af filmen, denne fik ikke lov til at komme med på 4 Disk udgaven, fordi Peter Jackson ikke syntes den passede ind. Ringenes Herre – De To Tårne er den bedste DVD udgivelse i år, ingen tvivl om det og er man fan af filmene er det denne version man skal have fingrene i.

DVDens ekster materiale får 6 ud af 6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af SF/Fox.

Titel: Ringenes Herre - De To Tårne