I England er de verdenskendte. Brutaliteten og magtbegæret hos tvillingebrødrene Reggie (Kevin Leslie) og Ronnie (Simon Cotten) med efternavnet Kray, er gået over i landets kriminalhistorie. I Rise of the Krays får vi netop hvad titlen bebuder – Brødrenes voldelige vej til toppen af Londons gangstermiljø. En rejse hvor den politiske indflydelse hos disse to Eastend slagsbrødre vil nå helt til det øverste kontor i landet, premierministerens.
Scenen sættes straks. Året er 1951 og de to tvillingebrødre er i færd med at uddele tæsk. Særligt Ronnie virker til at nyde fornemmelsen af sin egen knytnæve, når den hamres mod huden af en inhabil modstander. Det er højlys dag. Der er ingen nattens mulm og mørke til at dæmpe den blodige scene. Rise of the Krays foregår til at starte med i det sprøde dagslys. Som magten gradvist bliver større, mere overvældende og krævende, bevæger vi os ind i natklubbens tilrøgede lokaler. Klarheden fra de tidligere dage forsvinder. Den glatte overflade får flere og flere ridser. Det er en stemningsfuld udvikling som filmen visuelt tager os med på, også selvom gentagelsen i gangstersituationerne er stor.
Rise of the Krays er ikke en ambitiøs film. Den har en historie at fortælle om et par forbryderiske legender fra virkelighedens fortid. Og det gør den så. Uden de store armbevægelser og med en klarhed som til tider grænser til det kedelige. Man skal være rigtig glad for gangsterfortællinger, hvis det skal lykkedes at være opslugt under hele filmens spilletid.
Rise of the Krays er først rigtig fængende, når den dykker ned i Ronnie Krays syge sind. Her skildres en mand, som finder sadistisk fornøjelse i at gøre skade på andre. Broderen Reggie præsenteres i et lidt mere balanceret lys, om end med hang til at give los og være ligeså bestialsk som sin vanvittige bror. Spændingen stiger markant, når vi som seer føres ind i Ronnies syge sind. Musikken bliver dissonant, gør publikum ilde til mode. Klipningen bliver hektisk, i det der springes mellem scener af Ronnies aktuelle blodsudgydelser, det der sker i lokalet ved siden af og Ronnies minder fra barndommen og fra fængslets isolation. Vi ser Ronnie med en pistol, alene omgivet af sort. Simon Cotten giver den i rollen som Ronnie alt hvad den kan trække af vanvittige blik og groteske ansigtstrækninger. I disse korte øjeblikke er Rise of the Kraysen sanselig og medrivende oplevelse. Resten af filmen leverer desværre aldrig helt samme intensitet.
Det er i disse sparsomme korte scener, at Rise of the Krays viser lidt personlighed som film. Størstedelen af spilletiden er der tale om en meget enkel og ligefrem fortælling om nogle historiske personligheder fra Londons gangstermiljø i 50’erne og 60’erne. Den slaviske gennemgang af Kray brødrenes vej mod toppen fører til en del gentagelse, som nok kun vil holde interessen hos den allermest gangsterbegejstret seer.
Ekstramateriale
Her er ikke så meget ekstra guf at finde. Det er muligt at dykke ned i 3 slettede scener fra filmen. Scenerne understøtter det, som filmen allerede har skildret om brødrene Kray. De tilføjer intet nyt, hvilket nok er grunden til de blev slettet i første omgang.
Af uransagelige årsager kan man finde en slideshow blandt ekstramaterialet. Her er der sat musik ved screenshots fra filmen, som er i en uhørt lav opløsning.
Så er der alligevel lidt mere ved at se traileren for filmen, og når man nu allerede er i gang, kan man se trailers for fem andre film. Fire af disse er for film med et vist gangstertema. Derudover er der en enkelt morsom trailer for en film ved navn The Sand, hvor sand ved stranden pludseligt begynder at angribe mennesker. Den trailer er tilpas absurd og latterlig til at være værd et kig.
Ekstramaterialet er tydeligvis smækket på, bare for at der skulle være noget på disken. Det tilføjer intet af værdi til selve filmoplevelsen.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Another World Entertainment