Robert-Prisen 2019

4. februar 2019 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Robert-Prisen 2019 billede

Så blev det dansk filmbranches tur til at hylde sig selv, og specielt én film endte som aftenens helt store samtaleemne...

Du godeste hvor tog det lang tid at få alle nominerede gennem den røde løber i går i Tivolis Congress Center, som lagde rammer for Robert-Prisen 2019. Feltet af kandidater var for det forgangne år nu også ganske imponerende, og adskillige af de danske berømtheder måtte da også posere flere gange for de hungrende fotografer, journalister og tv-folk. Faktisk blev showet forsinket med hele 20 minutter, før formand for akademiet Jacob Neiiendam kunne holde sin åbningstale klokken 18.50. Alligevel nåede aftenen i mål til aftalt tid kl. 22.00, og her er lidt blandede indtryk af hvad der foregik undervejs.

I front af nomineringslisten var Bille Augusts Lykke-Per, som med hele 16 nomineringer vel havde de bedste forudsætninger for at sluge statuetter til sig. Runner-up var Lars von Triers The House That Jack Build med 12 styks, mens både Ditte & Louise og Journal 64 havde opnået 11 nomineringer. Top 5 afsluttedes med Den Skyldige af spillefilmdebutant Gustav Möller med 9 nomineringer. Gustav Möller vender vi kraftigt tilbage til… På seriefronten var det Herrens Veje II med 6 nomineringer var mest toneangivende på forhånd, efterfulgt af Broen IIII, Kriger og Liberty med hver 4. Undervejs skulle der også tildeles en såkaldt IB-pris, en publikumspris og hæder til udenlandske film. Dette vender vi ligeledes tilbage til.

Vi fik indledningsvis et fornemt klippet potpourri med klip fra et stort filmår. Stor underholdning vakte det da klipningen viste forskellige figurer som ”ringede” ind til Alarmcentralen i Den Skyldige. Der var bl.a. opkald fra John Mogensen og en vis Ternet Ninja. Aftenens vært Jan Gintberg, som på klassisk drillende vis prikkede lidt til filmbranchen og de nominerede. Blandt andet fik han sammenlignet Zentropa-direktør Peter Aalbæk Jensen med Gollum fra Ringenes Herre. Han fik også givet en kærlig sviner til ungdommen, da han forklarede at Blockbuster (hovedpartner ved Robert-Prisen) oprindeligt var det sted man fysisk hentede sit Netflix. Esben Smed fik også filen at føle, da Gintberg tilføjede at Esben rent faktisk ER smed ved siden af skuespilsjobbet. ”Faktisk er det ham der har svejset denne bunke skrot sammen i aften”, lød det fra komikeren med henvisning til selve prisens udformning.

Aftenen indledes prismæssigt at birollerne, hvor Journal 64’s Fares Fares løb med hæderen hos mændene. Han var meget glad for sin pris, og afslørede efterfølgende i et interview at vi snart ser han i en ny dansk produktion, og efterfølgende lynede sin mund til. Mere fik vi ikke ud af den sympatiske svensker. Jessica Dinnage, som fik sit gennembrud i The Rain, vandt prisen for bedste kvindelige birolle for sin inderlige portrættering af den bortførte kvinde, der ringer til alarmcentralen i Den Skyldige. Jessica fortalte senere til pressen at det havde været en meget intens rolle at spille, og at hun havde siddet i et mørklagt lokale 10 meter fra Jacob Cedergren under indspilningen for at gøre det hele mere intenst. Hun pegede selv på at det således var hendes stemmeevner, som havde skaffet hende den fine pris.

På serie-siden blev Herrens Veje II den helt store vinder. Både Lars Mikkelsen og Ann Eleonora Jørgensen vandt Robert-priser i hovedrollekategorierne, og selve serien vandt også for bedste serie. Både Lars og Ann mente at det var fuldt fortjent, for der var virkelig lagt meget arbejde i at få figurerne til at fungere, både hver for sig men også i forhold til hinanden. Birollerne gik til henholdsvis Lars Ranthe for sin portrættering af barsk bandeleder i Kriger, mens Josephine Park vandt for sin rolle i Doggystyle, som siden også vandt for bedste korte tv-serie. Dermed måtte bl.a. Broen IIII, Liberty, Friheden og The Rain gå tomhændet hjem.

I det store udland blev Three Billboards Outside Ebbing, Missouri hædret som bedste engelsksprogede film. Gintberg konstaterede tørt at nogle titler bare lyder bedre på engelsk, for den danske pendant havde været noget i stil med Tre Reklameskilte uden for Holeby, Lolland! Grænse modtog prisen for bedste ikke-engelsksprogede film. Den har desuden chancen for senere på måneden at snuppe en Oscar-statuette for bedste sminke. IB-prisen gik i år til Per Holst for sit store virke for den danske filmbranche. Der er nærmest heller ikke grænser for hvad han ikke har været aktiv medspiller omkring. Bare for at nævne en solid stribe titler, så vil jeg fremhæve Pelle Erobreren, Kundskabens Træ, Zappa, Det Store Flip, Forbrydelsens Element, Fuglekrigen i Kanøfleskoven, Walter og Carlo, Max Pinlig, Flamberede Hjerter, Bennys Badekar, Jeg Er Dina, Jungledyret Hugo etc.

Animationshittet Ternet Ninja gik i den grad sin sejrsgang på Robert-aftenen. Hele 3 gange måtte Anders Matthesen på scenen. Ikke alene vandt filmen for bedste børne-ungdomsfilm, men også for bedste sang (Skubber Det Sne’) og bedste adapterede manuskript (i øvrigt fra hans egen bog af samme navn). Det kneb ligefrem for den ordfagre And at finde på flere ting at sige, når nu man skulle rende deroppe på scenen hele tiden. Men glad, det var han – og der kommer jo så i øvrigt mere Ternet Ninja på sigt. 2’eren er i støbeskeen. Fra en begejstret vinder, til en nærmeste chokeret bordrydder. Debuterende spillefilmsinstruktør Gustav Möllers Den Skyldige havde allerede før aftenens sidste seks kategorier høstet tre priser, men nu tog det fart. Først blev Jacob Cedergren hyldet for sin hovedrolle, og siden måtte Möller tre gange op ad trappetrinene. Først for årets originale manuskript, så, uden pause, op igen som årets instruktør og ikke mindst til salens største bifald, da Den Skyldige blev kåret til årets bedste film. Her var det på sin plads at hylde Den Danske Filmskole, hvor Möller sendte en personlig tak til såvel lærere og elever. Efterfølgende fangede jeg Möller på tomandshånd, hvor han var lige dele rystet, fattet, ydmyg og adrenalinpumpende. Han betragtede aftenen som nærmest ufattelig. Han fortalte at han følte at han var nødt til at skabe et radikalt produkt, som det jo må siges at være, når Jacob Cedergren med et opkald i øret, nærmest er den eneste person vi ser, strandet på samme lokation. Tænk nu hvis ingen ville kunne lide det? Svaret på det fik Möller i hobetal. Aftenens helt store vinder med syv priser ud af ni mulige. Det kunne retfærdigvis havde blevet til endnu en, hvis ikke en vis Albert Dyrlund havde sat gang i internettet og bedt sine 180.000+ følgere på YouTube om at stemme på Team Albert, som vinder af Publikumsprisen. Internettet vinder altid, lød det fra Albert Dyrlund – til stor skuffelse for en måbende sal og et devaluerende los i løgene til Filmbranchen. Lykke-Per nåede op på tre priser (bl.a. bedste kvindelige hovedrolle til Katrine Greis-Rosenthal), mens der også blev et par priser til The House That Jack Build samt en enkelt til Ditte & Louise og Brakland. Hverken Vildheks, Så Længe Jeg Lever, Den Tid På Året eller Holiday, som også var blandt favoritterne, fik priser med hjem.

Kortfilmskategorierne blev vundet af Maja (fiktion) og Vi Lader Billedet Stå Et Øjeblik (dokumentar), mens årets dokumentar sejredes af Olegs Krig. Dog var status at alle havde samme emne at berette om: Den fantastiske Gustav Möller som alle ville have en bid af… En hyggelig aftens i filmfolks selskab kunne rundes af…