Robert-Prisen 2020

27. januar 2020 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Robert-Prisen 2020 billede

CinemaOnline var på pletten, da Filmakademiet atter fordelte hele 32 priser til såvel etablerede kræfter som nye talenter.

I går aftes var den danske film-elite samlet i Tivoli Congress Center for at hylde branchen, da Det Danske Filmakademi i samarbejde med Blockbuster uddelte vores eget svar på en Oscar, nemlig Robert-Prisen. Adskillige film var nominerede, men det endte med at der var en enkelt film, som nærmest ryddede bordet. Det vender vi tilbage til.

Den obligatoriske røde løber signalerede pomp og pragt, og godt en time før showstart fik vi de første celebre gæster forbi. En god blanding mellem nominerede (læs oversigten andetsteds her på siden) og så en række presentere og branchefolk kiggede forbi. Listen tæller bl.a. Anders Refn, Bodil Jørgensen, Gustav Möller, Ellen Hillingsø, Peter Aalbæk Jensen og Dracula-aktuelle Claes Bang. Det var lige ved at danne flaskehals, og tidsplanen var i fare i forhold til at aftenens vært Oliver Zahle ville kunne byde velkommen i salen til normeret tid.

Hele 32 priser skulle der uddeles, men først skulle der lige gang i publikum. Zahle fik fortalt den samlede menighed at de nærmest mindede ham om et venteværelse til beskeden på en klamydiatest. Det fik folk godt op af stolen, og så kunne showet ligesom komme fra land. De første fem priser hørte til i den tekniske afdeling og gav egentlig en fin fordeling med Årets Kostumedesigner til Før Frosten, Årets Sminkør og Årets Scenograf til Harpiks og så påbegyndelsen til lidt af et sweet streak for Dronningen med priserne for Årets Fotograf og Årets Klipper.

Herefter indtog musikerne Jimmy Jørgensen og Annika Aakjær scenen forud for prisen for Årets Score. De havde dog fejllæst kategorien (med vilje) og kaldte det Årets Scor og begge takkede for at folk havde stemt på dem – under påskud af at de dannede par. Et vittigt indslag som løftede en ellers meget stilfærdig showafvikling. Ikke overraskende tog Dronningen endnu en pris, mens One Last Time fra Selvmordsturisten vandt for Årets Originale Sang. Dronningen snuppede sin fjerde pris, da svenske Magnus Krepper vandt for Årets Mandlige Birolle, mens Amanda Collin snuppede kvindernes ditto. Dronningen var igen at finde som vinder af Årets Sounddesigner, hvor Valhalla slog til for Årets Visuelle Effekter.

Årets Dokumentar gav aftenens mest rørende øjeblik, da The Cave (som er Oscar-nomineret og i november vandt en pris ved Nordisk Films Isbjørnen) blev hyldet på fornem vis. Faktisk havde prismodtagerne egentlig forladt scenen, men blev nødt til at gå tilbage igen, da salen rejste sig fra sæderne med stående applaus. Tydelig rørt og med knækkende stemme tog lyddesigner Peter Albrechtsen ordet og takkede på vegne af holdet. Joker tog prisen for Årets Engelsksprogede Film og Parasite hamstrede samme titel i den Ikke-Engelsksprogede kategori.

På serie-fronten var der priser til Bedrag sæson 3, hvor Maria Rich tog prisen for Årets Kvindelige Hovedrolle og også prisen for Bedste Mandlige Birolle til Jacob Lohmann. Den ”vigtigste” af priserne, nemlig Årets TV-serie, endte ligeledes til Bedrag sæson 3. Fred Her Til Lands vandt for Årets Mandlige Hovedrolle og Årets Kvindelige Birolle gik til Doggystyle sæson 2.

To priser omhandlende den menige seer kom til udtryk, da Hr. og Fru Danmark valgte filmen Ser Du Månen, Daniel og tv-serien Badehotellet sæson 6 som vindere. Inden de tunge priser var det blevet tid til en længere satirisk presenter-dialog mellem de to hovedpersonener fra Den Korte Radioavis (Frederik Cilius og Rasmus Bruhn), som drillede Zahle ret så meget, men også slog et slag for at der findes mange adapterede manuskripter derude, som savner nogen at lege med. Ser Du Månen, Daniel tog sin anden pris i netop den kategori, mens det originale manuskript gik til Dronningen. Wikke/Rasmussen-filmen Gooseboy vandt for Årets Børne- & Ungdomsfilm.

Trine Dyrholm var kæmpefavorit for Årets Kvindelige Hovedrolle og tog den også, mens Esben Smeds rolle som Daniel Rye i Ser Du Månen, Daniel vandt for mandlige hovedrolle. Smed delte ret hurtigt prisen til Daniel Rye, som selv var til stede og kort lige spurtede op på scenen og gav en krammer til Smed. Aftenens sidste pris og vel også hovedprisen som Årets Bedste Film gav Dronningen sin niende pris. May El-Touky havde forinden vundet for Årets Instruktør, og dedikerede prisen til en lang række kvindelige filmfolk, som eksempelvis Susanne Bier og Vibeke Windeløv. Det sker så sjældent at en kvindelig instruktør når helt til tops, men sådan var det her i 2020. Dronningen så sig ikke tilbage og alene titlen på filmen blev billedlig talt den stærkeste metafor for hovedoverskriften for årets Robert-pris.

Du kan se alle vinderne i dette link.