Robert-uddelingen 2013

8. marts 2013 af Monica Svane Skriv en kommentar

Robert-uddelingen 2013 billede

Blev Den Kongelige Affære kapret…?

Vinderen til dette års Robert-uddeling blev det historiske drama En Kongelig Affære, der løb af sted med ni statuetter, heriblandt årets mandlige og kvindelige birolle, fotograf og musikscore. Filmen, der også var nomineret til en Oscar for bedste udenlandske film, snuppede de fleste tekniske priser og vel fortjent. Alligevel står den ikke alene på toppen af kransekagen, og den står endda noget ustabilt. De helt store priser såsom årets film, manuskript og mandlige hovedrolle gik nemlig til Tobias Lindholms piratdrama Kapringen. Lindholm selv vandt prisen for årets manuskript, men måtte se instruktør-statuetten gå til den fraværende Nicolaj Arcel – han var stadig i Hollywood.

Masser af dansk selvironi
Robert-uddelingen 2013 blev for første gang sendt på dansk TV, nærmere bestemt på TV 2 i et tæt samarbejde med Dansk Film Akademi. Rasmus Bjerg var vært og klarede skansen i ægte Oscar-stil med op til flere klassiske (og sarkastiske) sange. Undervejs blev det også til et par spidse kommentarer, hårdest gik det ud over Nikolaj Lie Kaas og Nikolaj Coster-Waldau. Bjerg hyldede Coster-Waldau for at være international kendt og tiltalte ham som Mr. President, mens han klart overtrådte hans private sfære og til stor glæde for alle andre, livligt delte sine ideer om et remake af Matador med den noget rødkindede berømthed.

Nikolaj Lie Kaas sørgede da også selv for en ordentlig omgang selvironi, da han skulle uddele prisen for årets kvindelige hovedrolle i en TV-serie. For det er en af de eneste priser, han ikke selv kan modtage, fordi han er en MAND – og så alligevel, en hurtig tur til Thailand kunne jo hurtigt ordne det.

Lige præcis denne pris og fem andre var spritnye til dette års show, da uddelingen siden første gang den blev afholdt i 1987, kun har hædret film og ikke TV. Det kunne næsten være det samme, da samtlige seks priser gik til DR Fiktion, heraf 5 direkte til Forbrydelsen III. Birthe Neumann overraskede dog ved at vinde årets kvindelige birolle i en TV-serie, for sin rolle som grusgrevinden Vera i DR’s julekalender Julestjerner. Det vil sige at årets kvindelige og mandlige hovedrolle, mandlige birolle og årets drama gik til Forbrydelsen III og publikum var enig.

Publikum får en stemme
For samtidig med at showet blev sendt på TV, fik publikum også en mulighed for at påvirke, hvem der skulle vinde priserne. Der blev uddelt 31 priser til årets Robert hvoraf 4 af dem var publikumspriser. I kategorien årets TV-serie var publikum enige med juryen om at Forbrydelsen III var den klare vinder – men straks værre var det med de andre priser. You and Me Forever fascinerede juryen og vandt i kategorien årets børne- eller ungdomsfilm, men tryllebandt ikke på samme måde publikum. I stedet for skelsættende øjeblikke i teenagepigers liv, var det til gengæld evigt akavede øjeblikke for stakkels Max i Max Pinlig på Roskilde, der vandt publikums stemmer.

Filmen der, efter kun en måneds tid, blev den fjerde mest sete danske film i 10 år, Hvidsten gruppen, vandt den største publikumspris, nemlig årets drama. En meget glad Anne-Grete Bjarup Riis, fik lov til at blive hædret af hendes elskede publikum, efter at filmen fik meget blandet kritik blandt anmelderne. Jury og publikum var tydeligvis uenige til dette års Robert.

En pris publikum stod alene med, var årets komedie, der her gik til Den Skaldede Frisør. Filmen, der var favorit til at blive Oscarnomineret, vandt kun én anden pris – dog en delt en af slagsen! Prisen for årets kvindelige hovedrolle gik nemlig både til Bodil Jørgensen i Hvidsten gruppen og Trine Dyrholm i Den Skaldede Frisør. De to deltes om mikrofonen på scenen, hvor Jørgensen lagde vægt på, at hun ikke ville takke sine forældre, da de nu begge var døde. Dyrholm, til gengæld, var bare glad for, at hun havde fået lov til at være en alternativ bondbabe. Dyrholm fik dog senere i showet lov til at tale alene i mikrofonen på scenen, da hun vandt for årets kvindelige birolle i En Kongelig Affære.

Award-tid er hædringstid
Den første af to hædringspriser gik til Ronnie Fridthjof, der grundlagde Fridthjof Film i 2000. Han modtog IB-prisen (opkaldt efter Ib Tardini), fordi selvom han er umulig at arbejde med og aldrig accepterer et nej, så har han oftest, desværre, ret – i hvert fald ifølge dem der kender ham. Fridthjof takkede sine medarbejde, fordi han selv syntes, at det er pisse let at være producer. Man skal bare huske at ansætte en hel masse folk, der kan det samme som en selv.

Den anden pris, den deciderede ærespris, gik til en uvidende i salen, der havde haft stor betydning for dansk film. Efter en noget halvhjertet introduktion af kulturminister Marianne Jelved, blev det afsløret, at Ghita Nørby var den heldige vinder. Nørby formåede noget forvirret at samle en tale, der mest af alt handlede om, at man burde gå ind og se Michael Hanekes Amour og så ellers glæde sig til, at man bliver gammel, for det er bare skønt!

Netop Amour fik også en pris, da der (af en eller anden grund) blev uddelt to udenlandske priser. Bedste ikke-amerikanske film, der gik til Haneke, og bedste amerikanske film, der direkte i Oscars løbebane, gik til Ben Afflects Argo.

Hvem vandt?
Men hvad gør egentlig en god film? Hvad er vigtigst? Det er vel lidt som at vælge mellem pest eller kolera – bare på den gode måde. En Kongelig Affære viste en film med utrolig godt og gennemarbejdet håndværk. Især visuelt har Arcel lagt et koncept hen over filmen, der gør, at den lander helt uden for kategori i forhold til de andre nominerede film. Filmen er noget af det flotteste, der er produceret i Danmark til dato, og det var nok også netop derfor, at den blev sendt til Hollywood. Det blev dog en usuccesfuld tur, da den tabte til Hanekes solide socialrealistiske drama Amour. En film, der egentlig spiller på nogenlunde de samme tangenter som Kapringen, der til årets Robert vandt de tunge priser, der måske kunne have været brugt i kampen om en Oscar. For selvom Arcel har flottet sig med En Kongelig Affære, kan den ikke hamle op med de mange millioner, de amerikanske producenter smider i deres respektive film for at lokke publikum med det visuelle udtryk frem for det solide manuskript.

I sidste ende valgte juryen klart Kapringen, hvor Lindholm, ligesom med R fra 2010, igen får den anerkendelse som manuskriptforfatter, han har fortjent, da han efterhånden har arbejdet sig op på et plan, der er på højde med de helt store danske filmbagmænd.

Den fulde liste over vinderne kan ses på http://www.filmakademiet.dk/

Kapringen
Kapringen