Robertprisen 2021

7. februar 2021 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Robertprisen 2021 billede

Mads Mikkelsen eller Mads Mikkelsen? Ja, han har hele to chancer for en Robert for bedste mandlige hovedrolle. Rydder Druk bordet, eller bliver der også plads til Retfærdighedens Ryttere og Shorta? Bliver det Ulven Kommer, Efterforskningen eller en hel anden titel, som kan kalde sig årets danske TV-serie? Høster Trine Dyrholm atter en Robert til samlingen? Bliver det 1917 eller Little Women, som snupper prisen for bedste engelsksprogede film - eller falder valget på en af filmene i sort/hvid (The Lighthouse og Mank)? Er der mon gevinst til dokumentaren om Lukas Graham eller er det Nordkorea eller Grønland, som løber med sejren?

Tivolis Congress Center var udskiftet med et mindre tv-studie, da Robertprisen 2021 løb af stablen. Lad mig sige det med det samme! Nu kan Corona-virus’en godt skrubbe ad h… til, for det var et rædselsfuldt, om end nødvendigt, bytte. Man savnede straks festlighederne med de op til 1000 filmbranchefolk, som ankommer via den røde løber og siden får sig lidt til ganen og maven, og afslutningsvis potentielt kan forlade bygningen med dansk films største anerkendelse. At se Filmakademiets ypperste pris være reduceret til et virtuelt foretagende, hvor de nominerede sad distanceret hver for sig, og med en lyd- og billedforbindelse, som gav genklang, forsinkelse, hakker og pixels, ja, det var nærmest pinefuldt.

Vært Søren Høy gjorde, hvad han kunne for at binde uddelingen sammen. Sammen med et lille panel af gæster, bl.a tællende instruktør Christian Tafdrup og skuespiller Marijana Jankovic, fik de analyseret film- og tv-året 2021 undervejs gennem de i alt 29 priser: 28 Robert-priser og så den særlige IB-pris (uddelt for 8. gang) til en af landets filmproducere. Lad os tage fat på sidstnævnte først. Modtager blev Lise Lense-Møller, og her kan du læse hvorfor, det netop blev hende, som kan kalde sig vinder i år:

Danske Filminstruktørers motivation for at give Lise IB-prisen i år lyder:
I Danske Filminstruktører ønsker vi med prisen fortsat at slå fast, at de bedste film skabes i gnisterne fra et inspirerende og produktivt producer-instruktør samarbejde.
Og når man spørger nogle af de instruktører, der arbejder tæt sammen med dig Lise, er det særligt dit gode samarbejde med og respekt for instruktøren, som de fremhæver, sammen med din insisteren på at holde fast i filmen som et kunstnerisk værk.
Du er dybt dedikeret, effektiv uden lige, analytisk skarp og går aldrig på kompromis med det filmiske. Det er en stor tryghed for instruktør og hold, at du går hele vejen når du har sagt ja, og du vil have den bedste film.
Og det er netop på grund af din beundringsværdige måde at arbejde på, din skarphed og din integritet, at Danske Filminstruktører vælger at uddele IB-prisen til dig Lise Lense-Møller i år!
Stort tillykke fra bestyrelsen i Danske Filminstruktører!

Kigger vi på selve Robert-priserne, så tegnede der sig hurtigt et billede. Nogle enkelte film skulle fordele boet mellem sig. Det betød at film som Undtagelsen, De Forbandede År, Erna I Krig og Kød & Blod blev ladt i stikken, mens et femkløver stak ud over stepperne og tog for sig af retterne. Vores Mand I Amerika snuppede priserne for bedste kostumer, fotograf og scenograf, mens En Helt Almindelig Familie tog sig af bedste sminke og titlen som årets børne/ungdomsfilm. Den voldsomme Shorta modtog priserne for årets sounddesigner og bedste kvindelige birolle (Özlem Saglanmak). Årets mandlige birolle gik til Lars Brygmann for Retfærdighedens Ryttere. En film som også modtog priser for bedste effekter, bedste score og ikke mindst årets kvindelige hovedrolle til Andrea Heick Gadeberg (som i øvrigt for et halvt år siden modtog Reumert-prisen for årets talent). Dermed var resten lagt over i hænderne på biografsucces’en Druk, som også er den danske kandidat til en Oscar til foråret. Druk vandt for årets klipper, og tog siden flere af de store priser. Årets mandlige hovedrolle til Mads Mikkelsen, som i øvrigt var nomineret i samme kategori for Retfærdighedens Ryttere også, samt et tredobbelt sweet-streak for Thomas Vinterberg i form af årets manuskript, instruktør og film.

Derudover var der sejrsglæde hos tegnefilmen Drømmebyggerne, som vandt for årets bedste sang (fremført af Alberte Winding), dokumentaren Muldvarpen af Mads Brügger, kortfilmen Uden At Blinke, den korte dokumentar Tove I Stykker samt julekalenderen Julefeber, som blev kåret til årets bedste korte tv-serie. Årets bedste engelsksprogede film blev Sam Mendes’ krigsepos 1917, mens der var gevinst for Portræt Af En Kvinde I Flammer i kategorien for bedste ikke-engelsksprogede film.

På serie-fronten var der regulært rent bord. Ulven Kommer og den så sig ikke tilbage, så at sige. Bjarne Henriksen, Flora Ofelia Hofmann, Christine Børge og Peter Plauborg tog alle skuespilkategorierne, og så var det svært at spå meget modsat andet end at prisen for bedste tv-serie naturligvis ville havne hos samme serie. Sejr i samtlige fem kategorier til Ulven Kommer. Fem priser gik således også til Druk, mens der var fire til Retfærdighedens Rytter og tre til Vores Mand I Amerika.

Det er svært at pege på noget ufortjent og overraskende i den sammenhæng. Det var dog overraskende hvor dårlig forbindelse, der var til takketalerne, så man skulle kæmpe med at lytte sig til hvert eneste ord. For alle involverede parter var det et ufortjent scenarie at overvære Robertprisen i Corona-edition.

Har du lyst til at se eller gense showet, så kan det gøres her:

ÅRETS DANSKE SPILLEFILM:
- Druk