Sidste år foregik det online. Mage til tam og livløs forestilling. Derfor var det ganske enkelt en fornøjelse at se den lukkede legestue kaldet filmbranchen tilbage i samme sal og med en sprudlende toastmaster i form af Camilla Bendix til at styre løjerne. Tivoli Hotel & Congress Center i hjertet af København var atter det rette centrum for årets uddeling af Robert-statuetter. 29 kategorier og en IB-pris, som gik til Monica Hellström, dannede rammerne for Filmakademiets hyldest til de store oplevelser fra biografsæderne og sofakanten.
Årets vært Camilla Bendix åbnede ballet med en varm velkomst og fik spredt både glæde og forventning i salen. Godt set at hun både fik hyldet den danske filmbranche, som udlandet i den grad har fået øjnene op for og hungrer efter mere fra, men også en salut til de danske biografer, som har lidt kraftigt under nedlukningerne. Da bifaldet havde lagt sig, så tog særligt tv-serierne fra sig. Ikke mindst ”Kastanjemanden”, som startede med at sætte sig tungt på skuespilpriserne med sejre til Danica Curcic (kvindelige hovedrolle), Iben Dorner (kvindelige birolle) og David Dencik (mandlige birolle). Sidstnævnte underholdt i sin tale om hvor stor serien og figur var i forhold til en mindre rolle, som Dencik også har leveret i år (No Time To Die – James Bond). Derudover afslørede han, at han jo var Kastanjemanden, og dermed ønskede han god fornøjelse til alle, som indtil nu ikke har set serien... Besir Zeciri tog sig af årets mandlige hovedrolle for ”Fredløs”, lige som samme serie fik prisen for den bedste korte tv-serie. Dermed ingen priser til eksempelvis ”Forhøret sæson 2” og ”Kamikaze”, som eller også havde en pæn portion nomineringer i ryggen.
Til gengæld var der så langt mere adspredelse i filmkategorien, hvor ”Margrete Den Første” var topscorer med 13 nomineringer. Filmens snuppede tre priser (årets scenograf, årets kostumedesigner og mandlige birolle til Jakob Oftebro). To tekniske priser gik til Ole Bornedals ”Skyggen I Mit Øje” i kategorierne årets visuelle effekter og årets sminkør. To priser var der også til Bille Augusts ”Pagten” og hvilke to! Uforenelige Simon Bennebjerg og Birthe Neumann, som i øvrigt brillerede i en vovet lancier på den røde løber før showet, fik fortjent et par statuetter med sig hjem. Double up var der også til både ”Ternet Ninja 2” og ”Venuseffekten”. Førstnævnte udløste både årets adapterede manuskript samt årets børne/ungdomsfilm, mens sidstnævnte stod for årets originale sang (The Last Call af Lydmor) og årets kvindelige birolle til Josephine Park. Anders Matthesen var dog ikke selv tilstede til at modtage Ternet Ninja-priserne, men han have skrevet to takketaler, som med stor entusiasme blev læst op fra scenekanten. Den ene indeholdt ordet ”Nice”. Den anden ”Lækkert”…
Sejre var der også til ”Vilde Sind” for årets kortfilm (fiktion/animation) og ”De Pårørende” (kortfilm – dokumentar). ”Kandis For Livet” fik Robert-prisen for årets fotograf (Stroud Rohde Pearce), mens vinderne i de udenlandske kategorier gik til ”De Uskyldige” (ikke-engelsksprogede) og Oscar-vinderen ”Nomadland” (engelsksprogede). Apropos Oscars og Bendix’ indledende reference til udlandets appetit for danske film, så blev aftenens filmiske topscorer ”Flugt” (som stadig er i spil til to Oscar-nomineringer – afsløres på tirsdag) med hele 4 Robert-statuetter. Årets score (Uno Helmersson), årets sounddesigner (Edward Björner og Tormod Ringnes), årets klipper (Janus Billeskov Jansen) og, som den naturligste ting i verden, prisen for årets dokumentarfilm.
Hele tre gange måtte Lisa Jespersen på scenen i showets anden halvdel. Den debuterende instruktør tog røven på alt og alle, og tilsyneladende også sig selv. Først på scenen med Sara Isabella Jønsson med hvem hun har skrevet manuskriptet. Siden alene for årets instruktør og sidst med hele holdet bag ”Hvor Kragerne Vender”. Årets film blev altså skabt af en nybegynder, men sikke et potentiale. 11 nomineringer taler i sig selv et sprog, der er til at forstå, men tre så tunge priser som disse må unægtelig varme i bagagen. En festlig og fornøjelig aften kunne tage sin afrunding – eller fortsættelse. For som prisvinder Besir Zeciri afsluttede sin takketale, så skulle han ud og være f**king stiv. Dejligt at se filmbranchens medlemmer samlet igen under fælles tag. Nye store oplevelser står allerede på spring det næste års tid, så ud og benyt biograferne er anbefalingen herfra.