Roskilde Festival 2005

18. september 2005 af Toke Nielsen

2 stjerner Skriv en kommentar KØB MUSIK DVD'EN HER

Roskilde Festival 2005 billede

En længeventet souvenir der skuffer fælt, med en festivalstemning tyndere end fadøl i regnvejr og en lille gruppe stort set ukendte nordiske bands på scenen.

”Vil du genopleve alle de vilde begivenhederne på scenen, på campingpladsen, i støvet og i ølklatterne på hele festivalen?” spørger coveret. Og det vil vi jo gerne! Både folket der oplevede Rosekildefestivalen 2005 live og os gamle festivalgængere der er blevet for gamle og magelige til en uge på solvarme øl og kolde pomfritter, men gerne vil have nogle minder til familiealbummet.

Men inden man nu begynder at smøre sig ind i konens muddermaske og tisse ned af sig selv for ligesom at komme i den rette stemning, kan jeg lige så godt advare om at det ikke er besværet værd. For ekstramaterialet – kaldet Souvenirs i hovedmenuen – der jo burde stå for den del af fornøjelsen, indeholder mindre af den helt specielle stemning der hersker på teltpladsen og græsset mellem musikteltene, end man selv kan indfange på de fleste mobiltelefoner. Andre krydderier såsom f.eks. interviews, består af knap 10 min med D.A.D. og Mew der fortæller at de engang har røget noget hash, samt en 2(!) minutters rundtur i mediebyen med Jokeren som guide.
To stjerner til et kedeligt, uinspirerende og stemningsforladt ekstramateriale på samlet ½ times tid.

På den musikalske del af skiven har man valgt at vise 6 forholdsvis ukendte (”upcoming”) bands fra henholdsvis Danmark, Sverige, Norge og Island. Et modigt sats medmindre det da har noget med royaltys og økonomi at gøre, men dog alligevel i Roskildes ånd at give de små bands en chance.

Danmark bliver først repræsenteret af en flok drengerøve med det bizarre navn Bikstok Røgsystem der giver den med dansksproget reggae med hiphop attitude og dernæst af en gruppe flinke jyske Death-Metal fyre der under navnet Submission høvler derudaf, helt uden den tyngde og kraft der ellers kan findes inden for den genre. Dernæst kommer svenskerne på banen med en gang kedsommeligt 70’er inspireret retro-rock fremført af det krølhårede band Dungen, skarpt efterfulgt af duoen Johnossi der faktisk lægger godt ud med en nærmest unplugged garagerock stil, men desværre taber ved nærmere bekendtskab. Nordmændene stiller op med DVD’ens måske mest garvede musiker Jackman, der ud over at have haft eget orkester i mere end 10 år, også har spillet med det fremragende Kaizers Orkester. Her leverer han med lige dele humor og alvor og en næsten David Byrnesk attitude, en fortrinlig og original omgang ”Balkan-punk” som han selv kalder det. Men rigtigt interessant bliver det først da islændingen Mugison går på scenen og ved hjælp af en computer og en akustisk guitar blander en vanvittig organiseret støj sammen med en af de smukkeste ballader jeg har hørt i længere tid. Det er både originalt, musikalsk og frem for alt oprigtigt! Helt klart en mand det er værd at holde et vågent øje med! Engang var Berlin den alternative musiks yngleplads, i dag må vi vende øjnene mod Island og Reykjavik.

Hvad der måske kunne have været et spændende katalog over nye og relativt ukendte bands, samt ikke mindst en længeventet souvenir, ender desværre med at skyde så meget med spredehagl på den musikalske front, at den helt rammer forbi alle eventuelle målgrupper. Så sammen med det udvandede og ufyldestgørende ekstramateriale, skuffer den første officielle Roskilde festival DVD i en grad, der ulyksaligvis kun udløser to blege stjerner på nattehimlen.

Og hovedmenuen ser således ud:

SOUNDS:

Bikstok Røgsystem, Submission, Johnossi, Dungen, Mugison og Jackman.