Sådan Træner Du Din Drage 3

31. januar 2019 af Maria Bjerregaard

Sådan Træner Du Din Drage 3  billede

”Sådan Træner Du Din Drage 3” er et underholdende, charmerende og rørende afsluttende kapitel på en meget vellykket og succesfuld trilogi.

Tilbage i 2010 satsede DreamWorks Animation på en ny computeranimeret produktion af bogserien ”Sådan Træner Du Din Drage” af den engelske forfatter Cressida Cowell. Dette blev starten til eventyret imellem den kiksede Hikke og hans drage, Tandløs. Filmene blev rost meget for det visuelle og ikke mindst det særlige venskab imellem menneske og dyr. Nu er tiden så kommet til sidste kapitel, og folk vil ikke blive skuffet.

Tilbage til Bersærk-øen
Alt virker til at være fredeligt på Bersærk-øen. Vikingerne har lært at leve i fred iblandt dragerne, og Hikke og hans venner tager ud for at befrie de drager, som de onde mennesker har fanget. Men faren lurer stadig derude og den mest berygtede dragejæger, Grimmel, prøver at udrydde alle Natskygge-drager. Tandløs regnes for at være den sidste af slagsen. Undervejs opdager Hikke, at Tandløs ikke er den sidste af sin art, og mødet med en Natskygge-hun sætter venskabet mellem mand og drage på prøve.

Eventyrerligt venskab
Trilogiens stærkeste punkt har altid været venskabet imellem Hikke og Tandløs. I den første film blev Hikke tvunget til at se sin frygt i øjnene, og dette skabte begyndelse til det unikke venskab. Deres venskab bliver dog testet i dette kapitel, når Tandløs møder sit livs partner. Samtidig begynder tvivlen om, hvorvidt drager og mennesker egentlig kan leve sammen også at melde sig. Filmen tager mest udgangspunkt i Hikkes udvikling. Han er gået fra at være ingenting til lige pludselig at bliver leder. Dette gør også, at han skal træffe de svære beslutninger for sit folk, og samtidigt beskytte dragerne. Man følger de fleste af karaktererne fra barn til voksen, hvilket er det mest realistiske portræt. Selvom Tandløs er en drage, har den altid bestået af kæledyrsværdier, hvilket også gør slutningen på filmen mere rørende.

En visuel og tematisk fornøjelse
Man må rose trilogien for ikke at gentage sig selv. Dette kan nemt være tilfældet med veletableret karakterer og et vikinginspireret miljø, men derfor prøver historien stadig at fortsætte med fornuftig karakterudvikling. Historien i sig selv er muligvis ikke den stærkeste, og filmens skurk har genkendelige intentioner som Drago i den forrige film. Men grundet filmens naturlige udvikling og følelsesmæssige indtryk, kan disse småfejl nemt overses. Filmens visuelle side er absolut betagende, og man føler virkelig, man flyver med dem på dragerne. Animationen har altid været på toppen, og med den emotionelle tone kan DreamWorks giver Disney/Pixar kamp til stregen. Musikken er forrygende og indlevende, og komponisten John Powell har været med til at holde franchisen i live igennem alle disse år. Filmens stærkeste tema er fortsat det unikke venskab, men har dog også flyttet sig over, hvad det vil sige at tage ansvar, og nogle gange bliver man nød til at ofre sig i sin lederrolle.

”Sådan Træner Du Din Drage 3” er en vidunderlig afslutning på en forrygende trilogi. Karaktererne har udviklet sig fornuftig, det visuelle er betagende og filmen stråler af farver og humor. Men husk lommetørklæderne. For dette bliver meget følelsesladet!

Titel: Sådan Træner Du Din Drage 3
Original Titel: How to Train Your Dragon 3: The Hidden World
Premieredato: 31. januar 2019