Sådan Træner Du Din Drage Box 1+2

19. november 2014 af Nikolaj Sonqvist

Sådan Træner Du Din Drage Box 1+2 billede

Drager og vikinger forenes mod de onde magter. Af to omgange.

Sådan laver du en franchise
Da Sådan Træner Du Din Drage første gang udkom i 2010, havde jeg en vis skepsis overfor projektet. Historien om en dreng, der bliver ven med en drage, lød på tegnebrættet meget som en omgang sentimental og moralsk sødsuppe af Disneyske dimensioner. Et andet faresignal var, at filmen blev udgivet af DreamWorks Animation, der kun nogle gange rammer plet (Chicken Run, 2000, Shrek, 2001, Walter & Trofast: Det Store Grøntsagskup, 2005 og Kong Fu Panda, 2008), mens andre gange helt rammer ved siden af (Sinbad: Legenden fra De Syv Have, 2003, Stor Ståhaj, 2004, Shrek den Tredje, 2007 og Bee Movie, 2007).

Sådan Træner Du Din Drage handler om drengen Hikke, der stræber efter at følge landsbyens tradition med at blive dragerdræber. Da han endelig fanger natskygge-dragen ”Tandløs”, forbarmer han sig over den, da den ikke kan flyve ordentligt på grund af en ødelagt hale. Hikke og Tandløs bliver to usandsynlige venner, og Hikke begynder at optræne Tandløs til at kunne flyve igen. Hikke har samtidigt et hemmeligt crush på Astrid, som selvfølgelig opdager, hvad Hikke har gang, men før hun når at sladre til hele landsbyen, tager Tandløs hende og Hikke med til dragernes rede, hvor dragernes dronning huserer, og diktatorisk underkuer alle de andre drager. Men med Hikkes eksamen som dragerdræber nærmende sig, forsøger han at redde trådene ud mellem menneskerne og dragerne. Det bliver selvfølgelig en ildkamp af kæmpe dimensioner.

Sådan Træner Du Din Drage 2 tager selvfølgelig historien videre fra det første eventyr og 5 år frem i tiden, hvor vikinger og drager lever sammen i fredelighed på Berserkøen. Hikkes far Havblik vil forberede Hikke til at overtage tronen som høvding, men det ansvar føler Hikke ikke, er noget for ham. Hikke vil hellere på eventyr med Tandløs og udforske verden og finde sig selv. Det bringer imidlertid Hikke på sporet en mystisk drageridder og den magtsyge Drago, der er i færd med at samle en dragehær til at erobre verden med. Det hele ender selvfølgelig i endnu en ildspruttende kamp, der gælder liv og død.

Sådan koger du suppe på en succes
Hvor den første Sådan Træner Du Din Drage overraskede de fleste, havde toeren en del at leve op til. Begge film bidrager med hæsblæsende eventyr, og specielt toeren slutter af med en krig af Ringernes Herres dimensioner (The Battle of Helm's Deep), hvor Drago først angriber Drageøen og dernæst Berserkøen.

Sådan Træner Du Din Drage blev da også oscarnomineret for bedste animationsfilm og bedste originale soundtrack. Også derfor blev det samme hold hentet tilbage til toeren, inklusiv den ene af instruktørerne, Dean DeBlois.
Selvom toeren ikke opnåede samme prisregn, formåede den alligevel at tiltrække et stort publikum, en positiv respons iblandt kritikere og endnu større indtjening end den første film.
Et problem bliver selvfølgelig filmens titel. Hvor Sådan Træner Du Din Drage reelt set handler om, hvordan man træner sin drage, er dette stort set fraværende i efterfølgeren. Hvilket det derfor ikke giver nogen mening, at kalde filmen Sådan Træner Du Din Drage 2, men det har DreamWorks selvfølgelig valgt at beholde for genkendelses og salgbarhedens skyld.

Sådan Træner Du Din Drage er oprindeligt baseret på Cressida Cowells populære bogserie af samme navn (2003-2014). I Cowells bogserie følger bøgerne ikke den ulogiske tankegang fra filmens titler, men derimod ændres efterfølgerne til for eksempel ”Sådan taler du dragsk ”(2005), ”How to Twist a Dragon's Tale” (2007) og ”How to Betray a Dragon's Hero” (2013).

Sådan underholdes de fleste børn
De fleste børn og unge vil sandsynligvis sluge de to eventyr helt op. Der er masser af action, masser af søde nuttede drager, masser af humor, masser af eventyr og masser af drama. Men historien er dog lidt klumpet fortalt hen ad vejen. Hikkes begyndende og afsluttende voice-over er uelegant og irriterende, og ofte er replikkerne en smule nedladende og forklarende (måske er det for at sikre, selv de mindste kan følge med). Men begge film fungere langt bedre end de fleste andre animationsfilm i genren,.

Hvis man ikke kan få nok af Hikke og Tandløs, kan man ligeledes følge med i tv-serien Dragerytterne fra Bersærkøen, spille computerspillet, se kortfilmene Legend of the Boneknapper Dragon (2010), Book of Dragons (2011) og Gift of the Night Fury (2011) (som ligger som ekstra materiale på Blu-Ray diskene), og formentligt også på et senere tidspunkt se Sådan Træner Du Din Drage 3 i 2017.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Sådan Træner Du Din Drage Box 1+2
Original Titel: Sådan Træner Du Din Drage Box 1+2
Premieredato: 13. november 2014
Instruktør: Chris Sanders, Dean DeBlois
Skuespillere: Robert Hansen/Jay Baruchel, Stine Stengade/Cate Blanchett, Peter Aude/Gerard Butler, Niels Olsen/Craig Ferguson, Özlem Saglanmak/America Ferrera, Nicklas Mortensen/Jonah Hill, Daniel Vognstrup/Christopher Mintz-Plasse
Spilletid: 203 min.
Selskab: Fox-Paramount, 2010, 2014
Genre: Adventure , Tegne- og animationsfilm