Sanctum

8. august 2011 af Jesper Poulsen

Sanctum billede

Katastrofefilm sejler væk i ligegyldighed...

Egentlig burde filmen nok have heddet Waterworld, men den titel er vist taget. Vand er der ellers nok af, for under en udforskning af et grottesystem i Papua Ny Guinea, bryder helvede løs. En tropisk storm af værste skuffe, får vandmasserne til at vælte ned fra oven, og grotten oversvømmes. Der er nu kun en vej ud for udforskerne, med den rutinerede Frank (Richard Roxburgh - Moulin Rouge, Van Helsing) i spidsen. Holdet må ned i dybet, for at komme ud!

Sanctum blev i sin tid højt profileret ved at få klistret navnet James Cameron på plakaten. Ja, manden har da også været executive producer på filmen, men så stopper magien også. Her er ikke tale om noget visuelt banebrydende som Avatar, men i bund og grund ikke meget andet end en klassisk katastrofefilm, om at undslippe elementernes rasen, og komme ud på den anden side (so to speak). Desværre fejler Sanctum i en aldeles væsentlig sammenhæng. Kunne vi dog ikke have bedt om et bare nogenlunde interessant persongalleri? Med blot 13 medvirkende i filmen, og godt og vel halvdelen af dem uden replikker, så er feltet skåret ned til det team som skal overleve rædslerne. Og her starter så klichérne. Den drevne Frank, den rebelske søn Josh og Ioan Gruffudd (De Fantastiske Fire, Kong Arthur) er smart-ass typen. Læg så dertil nogle nævenyttige kvindfolk + lidt fyld a la de dykkere som en efter en dør på forskellig vis.

Jeg tog mig selv i at tænke undervejs: De startede 7, nu er de 4! Altså lidt i stil med Robinson-Ekspeditionen på TV3. Eller en hvilken som helst amerikansk katastrofe-film i den uendelige række, hvor naturforhold viser tænder. Hvem husker ikke Volcano, Twister og Dante's Peak? Og ja, The Day After Tomorrow og 2012 for den sags skyld... Fremdriften er forudsigelig og stereotyp, og det er et under at filmen er blevet lanceret og banket så stort op i de danske biografer. Resultatet er simpelthen, ja ordinært! Og det endda på trods af at filmen er inspireret af virkelige begivenheder (forklaringen fås i disc'ens bonus-materiale)

For at der ikke skal være lys i pandelampen og vand i masken hele tiden, er der ”opfindsomt” også blevet plads til lidt intriger og magtkampe i de underjordiske grottesystemer. Gud fri mig vel, hvor er det en gang genopvarmet suppe. Man tænker ved sig selv om ikke bare gruppen af dykkere, enten kunne nosse sig sammen til at komme videre, eller endnu bedre: opgive anstrengelserne og drukne sig selv kollektivt. Efter en time og 43 minutter, er pinslerne ovre og følelsen af at have set noget meningsfyldt, tankevækkende eller bare underholdende tidsfordriv forblev på bunden af grotten...

Ekstra materialet består af to dele. Først om baggrunden for tilblivelsen, hvor vi hører om optagelserne til dokumentaren Nullarbor Dreaming fra 1989. Det var under disse optagelser at 15 filmfolk blev fanget i grotterne i Nullarbor-området og gav inspirationen til Sanctum. Siden hører vi lidt om de vekslende optagelser i vand og i de kulisse-byggede grotter, hvor skuespillerne bestemt ikke bliver skånet. Dan Wyllie som spiller rollen som Crazy George, mener i hvert fald ikke det er svært at huske repilkken ”mine fødder gør ondt”, for det var præcis hvad de gjorde i forvejen!

Sanctum er og bliver en blandet landhandel, som har flere mangler end opløftende momenter. Derfor også den lave karakter.

Titel: Sanctum
Original Titel: Sanctum