Titlen Saving Mr. Banks kan mistolkes som en sukkersød disney film med ’happy ending’. Svaret er nej.
Fra filmens begyndelse bliver fortællingen fortalt i to parallelle forløb. Det ene forløb, filmens ’nutid’, er fortællingen om tilblivelsen af filmen Mary Poppins. Den australske/engelske forfatterinde, P.L Travers havde i 20 år nægtet at skrive under på Walt Disneys kontrakt om rettigheden til at filmatisere hendes højtelskede Mary Poppins. Det andet forløb i filmen sætter P.L Travers (Emma Thompson) tanker i gang og vi ser konfliktfyldte situationer fra hendes barndomshjem.
Barndomerindringerne trænger sig på, idet P.L. Travers påbegynder det grundige arbejde med filmmanuskriptet sammen med Walt Disney (Tom Hanks) og hans komponister, Sherman-brødrene (B.J. Novak og Jason Schwartzman). I de to uger det intense arbejde foregår, flytter Mrs. Travers sig fysisk fra sit rækkehus i England til Los Angles, USA. Det er et både fysisk, men også psykologisk opbrud, hvor hengemte minder har ligget længe og trygt i skjul.
Det virker nærmest som vold på Mrs. Travers. Hun opdager, hvor meget hun lever i fortiden, og hvor alene i verden, hun er. Da hendes godmodige chauffør i L.A spørger, om ikke hun er savnet hjemme i England, svarer hun blot, at i England savner ingen hende og hun savner ingen. Dette svar ligger tæt op ad P.L Travers’ pårørendes udtalelse om, at ”Travers died loving no one and with no one loving her”.
Af fattigdom udspringer skaberkraften
P.L Travers voksede op i fattige kår, Allora i Australien. Fattigdom, død og smerte bliver en følgesvend allerede fra barnsben. Men hendes fantasi er der ingen, som kan tage fra hende. Mary Poppins med den lange frakke, den flyvende paraply og den magiske taske er Mrs. Travers måde at overleve på som barn og som voksen. Mary Poppins har nogle tydelige affiniteter med hendes moster, moderens søster. Hun kommer, når der brug for hende. Hendes attributer er de samme som Mary Poppins. Hendes store taske kunne indeholde en thekop med underkop, en rød blomst, en ananas, kur til negle og hår.
Når Mrs. Travers er virkelig nedtrykt og føler sig malplaceret i Walt Disney land, sætter hun sig i græsset, finder blade og pinde og bygger huse, graver hul til en lille å og hælder theen i denne. Fuldstændig som hun gjorde som barn, hvor hun ofte sad i det udtørrede landskab i Allora, Australien.
Det er barnet i Mrs. Travers som kommer frem i tilblivelsen af filmmanuskriptet til Mary Poppins. For det handler ikke blot om en fortryllende barnepige, men om det menneske, som P.L Travers var tættest knyttet til som barn og ikke kunne slippe som voksen.
Faderen
Faderen som er Mr. Banks i Mary Poppins er en karikatur, men også en spejling af hendes egen fader. Han var bankmand. Hver dag var en kamp for ham. Han arbejdede med tal og penge, som han ingen lidenskab havde for. Derfor drak han for at holde dette hverv og livet ud. Den indre kamp åd ham mere og mere op.
Han brændte ligesom datteren P.L Travers for litteraturen. Han lærte hende at elske litteratur og skrive digte. Hun bliver hans sjæleven og han bliver hendes forbillede. Men det er ikke uproblematisk. Da han ligger for døden, fortæller hun ham, at hun har vundet første præmien for sit digt. Hun viser ham det. Han skimmer det og svarer nedladende: ”It is not exactly Yeats”. Han krøller det sammen og smider det til hende. Hun skriver det om.
Saving Mr. Banks er overraskende velfortalt og de to hovedpersoners fremstillinger af to store personligheder brænder igennem. Barndomserindringerne gør ondt, men giver Disney-rammen dybde og visdom. Undertegnede anmelder anbefaler at gense Mary Poppins.