Savner dig allerede

7. januar 2016 af Rasmus Legene

Savner dig allerede billede

Drama-komedie om hvordan kræft påvirker venskaber

Film om hvordan sygdom påvirker mennesker og personerne i deres liv, er der lavet mange af. Men oftest forsøger de, at komme med en unik vinkel, enten igennem dem, der bliver ramt af sygdommen, eller gennem deres omgangskreds. Jeg er ikke helt overbevist om, hvad der bør føles nyt ved Savner dig allerede, men måske har filmmagerne set noget, jeg ikke har.

Vi kan opsummere handlingen i Savner dig allerede ganske simpelt: et venskab bliver sat på prøve, når den ene af to veninder bliver diagnosticeret med kræft. Men der er jo ikke noget galt med et simpelt præmis til en film. Hvad der så skal holde os interesseret er jo figurerne i filmen, i dette tilfælde spillet af Drew Barrymore og Toni Collette.

Toni Collette spiller Milly, en livsglad kvinde med mand og børn, der får diagnosticeret brystkræft. Jeg er tilbøjelig til at sige, at vi mest får Milly’s livsglæde præsenteret gennem en prolog af hende og Jess som børn og unge, men hun forstår da, at opføre sig som en lidt småforkælet impulsiv person. Som veninden Jess skal Drew Barrymore være en mere reserveret, velovervejet person, hvilket mest bliver præsenteret som lidt kedeligt. Det mest positive at sige om de to figurer er deres forhold sammen, hvilket bliver præsenteret ganske fint, og som de to skuespillere forstår at få til at virke naturligt.

Desværre synes jeg ikke, at konflikterne i filmen bliver præsenteret lige så godt som det nære forhold mellem de to hovedroller. Det hele virker lidt formularisk, noget med at tænke på andre end sig selv, og noget med at sygdom kan få folk til at sætte prioriteter anderledes. Det bliver ikke bedre af at Drew Barrymores Jess virker lidt for hellig i hele sammenhængen. Hun bliver til en endimensionel observatør frem for en interessant del af filmen.

Umiddelbart får jeg lyst til at sammenligne filmen med 50/50 (2011) som jeg synes gjorde et genialt arbejde af at vise, hvordan en sygdom kan påvirke både individet såvel som familie og venner omkring dem. Til sammenligning føles Savner dig allerede bare lidt hul og intetsigende. Jeg synes at instruktør Catherine Hardwick skal have point for at præsentere intime øjeblikke godt, både mellem veninderne og mellem dem og deres mænd, men konflikterne falder til jorden og uden dem er det svært at have meget narrativ.

Savner dig allerede gør et forsøg på at præsentere et unikt forhold mellem to mennesker og hvordan en kræftdiagnose påvirker dem. Den gør det ganske udemærket med at præsentere forholdet, men falder så desværre omkuld i forsøget på at vise konflikterne, der bliver skabt. Resultatet er et sukkersødt middelmådigt produkt, der hverken er originalt eller spændende.

Titel: Savner dig allerede
Original Titel: Miss You Already
Premieredato: 7. januar 2016