Saw X

28. september 2023 af Maria Bjerregaard

Saw X billede

Tobin Bell er tilbage i rollen som den famøse ”Jigsaw”, men filmen bliver mere et drama end en klassisk Saw film.

Man ved snart ikke, hvor mange ”Saw” film, der har været. Det startede ellers godt ud tilbage i 2004, hvor et lille produktionsselskab lavede en effektiv og glimrende thriller. Filmen er siden da blevet spiret indtil så mange andre film om den famøse seriemorder, som aldrig selv ser sig selv som morder. Dog burde filmene snart have nået sin ende, men når Tobin Bell får den bærende hovedrolle – så siger man selvfølgelig ikke nej.

John Kramer (Tobin Bell) har terminal kræft. En af hans sidste rejser bliver til Mexico, hvor han bliver lovet en cancerfri operation og kan fortsætte hans liv – og ikke mindst hans arbejde. Det hele lover godt, men efter at Kramer finder ud af, at hele operationen var et svindelnummer, bliver alle de medvirkende nød til at sættes på prøver i hans kreative og livstruende fælder.

Det er skønt at se Tobin Bell igen. Hans Jigsaw karakter er blevet ikonisk – også selvom karakteren døde for flere film siden. Det har dog altid været muligt at bringe ham tilbage i diverse flashbacks, og dette er også tilfældet her. Han er den bærende hovedrolle i denne film, og han får i denne film lov til at udfolde hans skuespilstalent. Det er dejligt at se, og ikke mindst er det imponerende, da Bell nu er over 80 år gammel og fortsat har respekt for den empatiske seriemorder.

Denne ”Saw” film føles mere som et drama end det tortur-porno, vi ellers er vant til. Det er grundet, at vi følger Jigsaw blive snydt, ydmyget og bedraget, og derfor er det meget nemt at få empati med ham. I de tidligere Saw-film er vi vant til at se mange andre karakterer, som bliver tortureret fra den ene fælde til den anden. Dette er også tilfældet her, men blot på en meget mindre skala. De har alle gjort noget moralsk forkert og må nu tage konsekvenserne af deres dårlige beslutninger. I forhold de tidligere film, skal man som publikum ikke forvente de helt store plottwist eller tortur, hvilket for nogle kan virke meget forfriskende, men de hardcore ”Saw” fans vil sikkert forlade biografen med en lidt skuffet oplevelse.

”Saw X” er Tobin Bells comeback rolle. Han er stadig meget overbevisende i rollen som den ikoniske seriemorder, men dette bliver forhåbenligt også det sidste gensyn. Der er simpelthen ikke særlig meget tilbage i denne franchise. Den burde muligvis været stoppet for flere år siden. Det er forfriskende at se en ”Saw”film som taget et mere dramatisk udgangspunkt end det klassiske tortur-porno, men dette kan også efterlade mange fans skuffet.

Titel: Saw X
Original Titel: Saw 10
Premieredato: 28. september 2023