Secret In Their Eyes

2. september 2016 af Jesper Poulsen

Secret In Their Eyes billede

Unødvendig genindspilning af Oscar-vinder...

Nogle gange skal Hollywood bare ”back off”. Secret In Their Eyes – Øjnenes Hemmelighed er et af disse tilfælde. I 2010 løb Argentina med en Oscar-statuette i kategorien for bedste udenlandske film med El Secreto De Sus Ojos. Som det er set flere gange før, så har staternes filmproducenter den skumle idé om at amerikanisere succesfulde titler fra den øvrige del af kloden – hvem husker f.eks. ikke da vores egen Nattevagten blev til Nightwatch? En ikke særlig heldig overførsel. Og var det ikke skræmmeeksempel nok, så husk hvordan Lars von Triers mesterværk i form af Riget, blev smadret i hænderne på Stephen King og co, som bl.a. flettede en myresluger med hugtænder ind i den amerikanske handling, og lod serien centrere omkring en stor brand (som aldrig var på tale i den danske version).

Nu er det så sket igen, for Secret In Their Eyes er Billy Rays (instruktør) bud på en adaption af den succesfulde krimi-thriller. Det er ikke forløbet helt heldigt, selvom der er hentet garvede skuespilskræfter ind for at overtage de spansktalende roller. Både Julia Roberts og Nicole Kidman toner frem sammen med Chiwetel Ejiofor (12 Years A Slave). På forunderlig vis har de amerikanske filmelskere, dette på trods, ikke taget filmen til sig, og den er så sandelig også fløjet lavt på radaren på hjemlige breddegrader. Egentlig er der lagt op til en intens mysterium-basker, men opklaringsarbejdet er karikeret ufatteligt trægt, og helt slemt står det til med de mange forvirrende flashbacks. Den første time kræver virkelig udholdenhed, mens der kommer lidt mere suspense på programmet i takt med at vi når afrundingen og en skræmmende hemmelig som har været fortiet i 13 år.

Makkerparret Ray og Jess arbejder som FBI-agenter sammen med statsanklageren Claire. Et slagkraftigt team, som rystes i deres grundvold, da de finder Jess’ datter brutalt myrdet og efterladt i en container. 13 år efter finder Ray et spor, som han formoder kan være afgørende i forhold til at finde frem til morderen. Og herfra vækkes en dybt bevaret hemmelighed. Handlingen kender man, hvis man har set den oprindelige version, men filmisk er der ikke det helt store at komme efter her. Det er stadig originalen som tager kegler. Selvom Secret In Their Eyes sådan set rummer en særdeles interessant historie, så er den visuelle udlægning af begivenhederne lettere anonyme, hvilket er en kæmpe skam. Alle disse betragtninger holdt sammen kaster 3 stjerner efter sig.

Bonusmateriale: Man må nøjes med en story featurette.

Scanbox.

Titel: Secret In Their Eyes