Shopgirl

21. oktober 2006 af Kristian Jensen

Shopgirl billede

En skæv og hjertevarm lille film om kærligheden og de problemer, der følger med den.

”Shopgirl” er baseret på en novelle skrevet af komikeren Steve Martin, der også spiller en af hovedrollerne i filmen, som er en fin lille hyldest til kærligheden.
”Shopgirl” handler om butiksassistenten Mirabelle (Claire Danes), der bliver fanget mellem to mænd, den unge og spontane Jeremy (Jason Schwartzman) og den aldrende forretningsmand Ray (Steve Martin). Mirabelle, der nok bedst kan beskrives som en lille grå mus, bliver tvunget til at tage sit eget liv op til revision, og finde ud af hvilken drejning hendes fremtid skal tage. På den ene side har vi den unge og spontane Jeremy, der på trods af stor generthed, alligevel er ganske charmerende. På den anden sider har vi den succesfulde og stenrige forretningsmand Ray, der kan forsørge og sikre en økonomisk. Der er lagt op til et lille trekantsdrama mellem Mirabelle, Jeremy og Ray, der resultere i en række ret søde og underholdende scenarier.

”Shopgirl” er instrueret af Anand Tucker, der tidligere har gjort sig bemærket som producent på film som eksempelvis ”Pigen med perleørering” fra 2003. Med ”Shopgirl” har Tucker skabt en fin lille kærlighedsfilm, der kan sprede lidt varme i stuerne i denne kolde tid. Tucker får det maksimale ud af skuespillerne, og styrer fint udenom de værste klicheer.
Claire Danes er umanerlig god i rollen som den lidt betuttede Mirabelle, der ikke er vant til at mændene flokkes om hende. Steve Martin beviser, at han ikke helt har glemt hvordan man spiller skuespil, og det er dejligt at se ham i en rolle, der ikke lægger op til diverse platheder og falde på halen komik. Men den skuespiller der stjæler billedet fra de andre, er uden tvivl Jason Schwartzman, der spiller den lidt kiksede Jeremy. Schwartzman, der fik sin debut i Wes Andersons ”Rushmore” (1998), og siden har medvirket i blandt andet ”Spun” (2002) og ”I Heart Huckabees” (2004), spiller med en enorm kejtethed og komik, der gør ham til filmens egentlige stjerne. Jeg glæder mig allerede til at opleve Jason Schwartzman i Sofia Coppolas ”Marie Antoinette” der får dansk premiere til november.

”Shopgirl” er en fin lille kærlighedskomedie uden de helt store armbevægelser. Skuespillet er glimrende og instruktionen er god. Der er ikke nogle overraskelser i plottet, men man bliver alligevel underholdt på det fineste. ”Shopgirl” kan anbefales til en trist regnvejrsdag, hvor man har brug for bekræftelse i, at kærligheden stadig findes et sted derude.

Der er desværre ikke noget ekstramateriale til ”Shopgirl” udover en trailer og et trailershow.

Billedformatet er i 2.35:1 anamorphic widescreen, og lyden er i henholdsvis 5.1 Dolby Digital og 2.0 Dolby Surround.

Filmen er tekstet på dansk, svensk, finsk og norsk.