Simon & Malou

17. juni 2010 af Michael Panduro

Simon & Malou billede

Traditionel dansk romantik med en charmerende Dejan Cukic i centrum

At omverdenens store, fantastiske filmbranche ikke har fået øjnene op for Dejan Cukic endnu er mig en gåde! Manden udgør sammen med folk som Jesper Christensen og Jens Albinus den absolutte top af dansk skuespilkunst, og det er som bekendt en disciplin vi internationalt er ret gode til. Med den linde strøm af danske skuespillere der drager mod Hollywood og millionproduktioner, er det påfaldende og mærkværdigt at Cukic stadig ikke har været meget længere væk end Sverige rent professionelt.

Dejan Cukic kan om nogen egenhændigt løfte en film og det er Simon & Malou et glimrende eksempel på. Filmen er hverken overraskende, synderligt spændende, velskrevet eller nævneværdigt morsom, men den vinder favntag takket være en charmerende præstation fra Cukic, der smitter af på resten af de medvirkende. Tuva Novotny spiller Malou, en svensk kvinde der flytter til København for at følge drømmen om at komme til tops i et anerkendt advokatfirma. Hun støder dog bogstavelig talt ind i Simon (Cukic), en fortvivlet børnebogsforfatter der skal vise sig at få overordentlig stor indflydelse på Malou tilværelse. Simon bor nemlig i den lejlighed hun skal flytte ind i og han er temmelig lang tid om at få flyttet sine ting ud.

Hvad der følger er en arketypisk opstillet dansk rom-com af den påtaget rapkæftede slags vore filmmagere har dyrket siden Den Eneste Ene. Det er den slags film der hverken er specielt god eller dårlig. Den er underholdende, den er sød og den er ultimativt moraliserende. Det kunne være gået helt galt, men i særdeleshed den gode Cukic formår at gøre det hele vældig tiltalende og charmerende. Der opstår en fin dynamik mellem Simon og Malou mens hun forsøger at indfinde sig i København og han forsøger at få styr på sit liv og sin bog.

S & M er på ingen måde stor filmkunst, ej heller hører den til blandt genrens bedste danske bud. Men den leverer hvad den skal af charmerende, romantiske optrin, delvist moraliserende carpe-diem pointer og nogenlunde morsomme optrin (der er bemærkelsesværdigt mange vittigheder om sæd). Men så heller ikke mere. Hvis du har set traileren, læst om filmen eller måske bare kigget på coveret, så ved du præcis hvad du går ind til. Og det er måske heller ikke så slemt.

Blu-ray skiven leverer knivskarpe billeder, der specielt kommer til sin ret i de vældig flotte helikopter-skud omkring Københavns brygge-kvarterer. Lydsiden er også glimrende uden nogensinde at være nævneværdigt balstyrisk. Skiven leverer præcis hvad den skal og hvad den lover - og ligesom filmen ikke den mindste smule mere, end ikke bonusmateriale.

SF/Fox.

Titel: Simon & Malou
Original Titel: Simon & Malou