Slaget ved Gettysburg (DVD)

8. juni 2004 af Flemming Winther

Slaget ved Gettysburg (DVD) billede

En 4 timer lang fortælling om et af den amerikanske borgerkrigs største slag: The Battle of Gettysburg.

I et forsøg på at nå Washington, står en stor del af sydstatshæren lige pludselig overfor en stor samling nordstatssoldater i et område kendt som Gettysburg. De helt store generaler på hver side står overfor hinanden i et slag som ville gå over i den amerikanske historie som det mest blodige på amerikansk jord. Den berømte og høj respekterede general Lee (Martin Sheen), anfører for styrkerne fra syden, ser en chance for at indtage Washington og dermed ende krigen til deres fordel. Den eneste hurdle er den nordstatshær der er solidt placeret på bakkerne foran dem. Sammen må general Lee og general Longstreet (Tom Berenger) bekæmpe store krigsherre på den anden side. Folk som general Hancock og colonel Chamberlain (Jeff Daniels), som hårdnakket nægter at rokke sig en tomme. De ved godt hvad der er på spil. Hvad der nu følger er en gengivelse af hvad der foregik i de 3 dage kampen foregik dengang i 1863 i den velkendte borgerkrig.

Filmen er bygget på en roman af Michael Shaara kaldet The Killer Angels. Intruktør Ronald F. Maxwell tog ideen op, arbejde på den i 15 år og fik endelig fuldbyrdet det i denne storslåede og omfattende fortælling og genudførsel, som Gettysburg egentlig er. Maxwell har samlet uhyrlige mængder remedier der skal se ud og fungere som ting gjorde dengang. Tusindvis af statister med fælles interesse indenfor den amerikanske borgerkrig spillede med som soldater og medbragte selv deres egne ting. Der blev optaget på det oprindelige kampområde i Gettysburg.

Maxwell har virkeligt sat sig ned og tænkt over hver enkelt scenes udformning og handling, og det siger ikke så lidt da filmen er over 4 timer lang. Men lige som en advarsel: Mens soldaterne kæmper en episk kamp på liv og død, kæmper man selv som seer med ikke at blive overvældet af smertetårer over hvor bundringe den her film er. Den her film er pænt sagt ustyrlig kedelig og langtrukken. Den er fyldt med krigsklicheer, lommefilosofi og ligegyldige og lange sekvenser til overflod, og det forklarer nok også godt hvorfor filmen varer 4 timer. Jeg ved ikke hvad Maxwell tænkte på i 15 år, men jeg har lidt ondt af ham at han har spildt sin tid med noget som kun borgerkrigsentusiaster kan elske. Måske mener jeg det her fordi jeg ikke er amerikaner. Men selv om man prøver at sætte sig ind i deres situation alt hvad man kan, kan det stadig ikke reddes. Dialogen er søgt, handlingen er grusomt langtrukken, personskildringen er forvirrende og sekvenserne alt for lange. Gettysburg er nærmest en teateropførsel af det berømte slag. Det eneste der gør filmen bare marginalt seværdig er Jeff Daniels’ forrygende skuespil, som han leverer som Colonel Chamberlain, der har fået til opgave at holde Little Round Top. Det og så filmens lydside lavet af Randy Edelman. Faktisk et ret flot og passende soundtrack til filmen.

Jeg kan ikke anbefale denne film til andre end hardcore borgerkrigsnørder. Gettysburg ligger til 1 stjerne, men får 2 pga Jeff Daniels og Randy Edelman.

Ekstramaterialet er dog helt anderledes godt. Det er både fyldestgørende og godt skruet sammen. Man kan se ting som: Audiokommentarer af Maxwell, Making of Gettysburg, Interviews, kort over krigen og en dokumentarfilm om slaget.
Ekstramaterialet får 4 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome

Titel: Slaget ved Gettysburg