Smallfoot

12. marts 2019 af Jesper Poulsen

Smallfoot billede

Dejlig produktion med noget på hjerte. Tag med til et univers af afskyelige snemænd, som ikke rigtig tror på mennesker.

Normalt er det mennesker, som fortæller røverhistorier om den afskyelige snemand/yeti/sasquacht og hvad vi ellers har af kælenavne for det behårede bæst som lever i kolde områder. Et andet særligt kendetegn er de kæmpestore fødder, for sådan må det jo hænge sammen med de tilsvarende kæmpestore fodspor, som folk påstår de har set i sneen…

Hvad nu hvis vi vender det på hovedet, og forestiller os at der rent faktisk findes afskyelige snemænd, som har lignende røverhistorier om hvorvidt der overhovedet findes mennesker, altså de her små skabninger, som man kan kende på deres usædvanlig små fødder? Ja, præcis den præmis bliver opstillet i Smallfoot, hvor vi følger Migo, som lever blandt sine artsfæller af afskyelige snemænd i et etableret bjergsamfund højt over skyerne, hvor alle har en opgave til gavn for fællesskabet. Et fællesskab som styres af en kåbe af sten, som indeholder sandheder om livet og verden. F.eks. at der ikke findes smallfoots og at der kun er intetheden under skygrænsen. Denne ”sandhed” kommer under beskydning, da Migo ved et tilfælde kommer i kontakt med et styrtende fly og en pilot, der katapulter sig ud med faldskærm. Fuld af begejstring fortæller Migo som sin opdagelse til hele snemandssamfundet, men får blot en bortvisning fra den øverste leder i tilgift. Migo må først vende tilbage, når han er klar til give en undskyldning og erkende at han naturligvis ikke har set noget som ikke findes! Migo ved dog hvad han har set, og begiver sig ud for at bevise smallfoots eksistens. Undervejs får han hjælp af en gruppe andre afskyelige snemænd som betragtes som tosser, og sammen når de frem til menneskenes verden og støder på den selvoptagede dyreforsker Percy, som kun tænker i seertal og popularitet. To ulige væsner mødes og lærer langsomt at kommunikere. Kan de hver især overbevise deres omgivelser om at modparten rent faktisk findes?

Smallfoot er en sød og charmerende animationsfilm, som er fyldt med skønne sange i en grad, så Disneys lyserøde fabrik må sidde og skamme sig. Man kommer for en kort bemærkning til at tænke på Monsters, Inc.-filmene, hvor monstrene går på skræmmeskole for at blive dygtige til at skræmme børn, hvilket også er lidt dem omvendte verden og hvor man også ser tingene fra de væsner som ikke eksisterer (ja, altså de eksisterer da ikke, gør de?), men ellers er den helt sin egen. Den tager fat i nogle eksistentielle temaer, som til alt held ikke kopieres eller overdimensioneres, så man som seer umyndiggøres. Det er faktisk lidt en skam at den ikke i første omgang er nået ud til et bredere publikum. Filmen er fyldt med elskelige afskyelige snemænd, mens menneskeheden er skildret som en lidt mere tilbagestående race, som har noget de lige skal arbejde lidt med. Det gør dog at filmen heller ikke blive for pussenusset, og ”voksne børn” kan derfor også sagtens kigge med og få en oplevelse.

I denne bluray-udgave kan du vælge mellem den almindelige biografversion, men også en særlig Yeti Se Go Sing-Along-version. Som tidligere nævnt er filmens sange faktisk godt skåret, og derfor kan man med fordel tilvælge denne funktion. I bonusmaterialet finder du desuden nogle minifilm og musikvideo’er, så der er masser af iskold underholdning i vente her.

Samlet set hiver Smallfoot fire stjerner hjem. Ikke mindst for at være et frisk polarpust uden at have et af de store animationsselskaber i ryggen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Smallfoot