Snemanden

14. december 2014 af Kristian Jensen

Snemanden billede

Mesterlig juletegnefilm for alle og enhver…

Juletiden er filmklassikernes tid, hvor mange vælger at tilbringe det grå og kedelige danske vintervejr i selskab med gamle kendinge og favoritter. En af disse klassikere kunne meget vel være Dianne Jackson og Jimmy T. Murakamis fantastiske kortfilm ”Snemanden” fra 1982, der netop er udkommet på danske DVD.

En vintermorgen bygger en lille dreng en snemand foran huset hvor han bor. Med møjsommelighed får drengen rullet de store snekugler, fundet to stykker kul til øjne og hvad der ellers skal bruges til en rigtig snemand. Men om aftenen, da alle er gået til ro, sker der noget utroligt. Snemanden vækkes til live, og tager sin skaber med ud på et eventyr han sent vil glemme.

”Snemanden” er ægte animationskunst fra den gamle skole. De håndmalede tegninger er enestående, og man kan ikke undgå at blive fascineret af det enorme arbejde, der må ligge bag filmen.
Den enkle historie er fortalt uden brug af tale eller lydeffekter generelt. I stedet anvendes filmens smukke soundtrack til at etablere stemninger eller situationer. Filmens enkle fortællestil gør ligeledes at selv de mindste kan nyde ”Snemanden”. Det hører til sjældenhederne at en film kan favne alle aldersgrupper, men det er ikke desto mindre hvad ”Snemanden” kan. Filmens beskedne længde på 26 minutter gør at den nemt kan presses ind en travl hverdag, hvor julestress, indkøb og gaveindpakning er steget én til hovedet. Der er med andre ord ingen undskyldning for ikke at nyde dette lille julemirakel af en film.

”Snemanden” er en absolut nødvendighed for alle animationsfans og folk med julehyggen i orden. Filmen er 26 minutters ren animationsfryd, der kan varme selv det koldeste julehjerte.

Ekstramateriale
Bonusmaterialet til ”Snemanden” er relativt sparsomt, men dog ikke uinteressant. En skitseversion, hvor filmen fortælles gennem animatorernes arbejdsskitser giver et interessant indblik det enorme grundarbejde, der er gået forud for produktionen. På DVD’en finder man også en billedbogsversion af filmen, der på kort tid fortæller historien om drengen og snemanden. Sidst men ikke mindst finder man en introduktion til filmen, hvor ingen ringere en David Bowie introducere filmen for publikum. Den lille introduktion bliv i sin tid lavet til de amerikanske tv-stationer, der mente at filmen manglede en stor stjerne. Filmen er ganske sjov, ikke mindst på grund af Bowies klassiske 80’er look, komplet med platin-afbleget hår og rullekravesweater. Dog burde distributøren af denne DVD få en over nakken, da man kun har valgt at gøre den dubbede introduktion tilgængelig. Det virker helt forkert at Bowie taler dansk, også selvom der kun er tale om et lille fraklip i ekstramaterialet.

3 ud af 6 stjerner til ekstramaterialet.

Another World Entertainment.

Titel: Snemanden