South Park – The Complete Fifth Season

16. januar 2008 af Henrik Andersen

South Park – The Complete Fifth Season billede

Se eller gense de 14 episoder som South Park Sæson 5 består af. Cartman, Kyle, Stan og ikke mindst Kenny, må så grueligt meget igennem i deres opvækst i den lille bjerglandsby.

Matt Stone og Trey Park skabte i 1997 tegnefilmserien South Park, and the rest is History!

Serien blev hurtigt kult og har siden hen vundet flere priser. Blandt andet den Amerikanske Emmy pris. South Park ligger ikke fingre imellem og dens sorte og tabu fri humor sætter gang på gang tanken i gang: ”Det der kan man da ikke vise på TV.” Men jo South Park kan, og gør det. 5 Sæson er ingen undtagelse. Her er intet endnu engang helligt, og de 4 hovedpersoner Eric Theodore Cartman, Kyle Broflovski, Stan Marsh og Kenny McCormick der alle er 8 år og går i 4. klasse oplever endnu engang bizarre og frygtelige ting, imens de ”bare” vokser op i den lille bjerg-flække i Colorado.

Her følger korte referater af de 14 episoder som Sæson 5 består af. Hver episode har en spilletid på cirka 21 minutter.

Episode 501 – It hits the fan.
En Amerikansk Tv-serie beslutter sig for at en af deres hovedpersoner skal sige ordet “Shit”. Det forbudte ord skaber stor opstandelse i hele landet og ikke mindst i South Park, hvor alle nu bruger det før så beskidte ord i den daglige tale. Tv-selskabet lader sig rive med, og sørger for at ordet bliver offentliggjort flere gange på TV. Dette udløser en frygtelig epidemi der får folk til at kaste deres indvolde op. De 4 drenge finder ud af at det måske hænger sammen med den mystiske orden: Bandeordenes vogtere. Imens virker Kyle sur. Cartman mener det er fordi, han har fået sand i kussen.

Episode 502 – Cripple Fight.
Den nye spejderleder Big Gay Al bliver idømt forbud imod at være spejder. Han er simpelthen for bøsset. Den nye spejderleder er imidlertid pædofil, hvilket ikke sådan lige bliver opdaget, så drengene må tage affære selv. Imens er den nye dreng Jimmy kommet til byen. Han er invalid, men syntes selv han er en super komiker. Byens anden invalide dreng Timmy bliver misundelig på ham, og snart ryger de i totterne på hinanden, og en legendarisk krøbling kamp udspiller sig.

Episode 503 – Super Best Friends.
Den mystiske tryllekunstner David Blaine kommer til byen er alle overvældede af hans magi. Blaine er også leder af en lusket sekt, og snart er det meste af byen faldet for hans tricks. Kun Kyle der er jøde tvivler på hans omdømme. Han søger hjælp hos Jesus og sammen opsøger de The Super best Friends, der blandt andet består af Muhammed, Buddha og Krishna. Sammen må de sætte en stopper for David Blane og hans gruppe af Blainetologister.

Episode 504 – Scott Tenorman must die.
En af de store Drenge, Scott Tenorman har lokket Cartman til at købe noget af hans kønsbehåring. Da Cartman opdager han er blevet snydt, vil han have sine penge igen. Da dette ikke sådan lige vil lade sig gøre, udtænker han en grusom plan hvori Scott skal få sin penis spist af en lille pony. Uheldigvis vil ponyen hellere give et fredsommeligt blowjob. Nu må Cartman virkelig ligge sit hoved i blød, og den plan der klægges i hans forkvaklede hjerne er værrer end selv den værste plan, Hannibal Lecter nogensinde har udtænkt.

Episode 505 – Terrance And Phillip: Behind the Blow.
South Park er blevet udvalgt til at være den by der skal holde den store Jord Dag festival. Drengene lover at de kan skaffe deres Canadiske kult komiker par Terrance og Phillip til festivalen. Dette bliver sværere end først beregnet. De 2 komiker er blevet uvenner, og er gået hver til sit. Nu er det drengenes opgave at samle dem igen, og dette gør de blandt andet ved hjælp af en hjemmelavet dokumentarfilm om det pruttende komikerpars liv.

Episode 506 – Cartmanland.
Eric Cartman arver en million dollars fra sin bedstemor. Han bruger dem på en forlystelsespark, som kun han må bruge. Imens får Kyle en hæmoride i numsen. Han tager det som en straf fra gud, og opgiver lysten til at leve. Hvorfor får den onde Cartman en million og han, den retskafne Kyle en hæmoride? Det er uretfærdigt. Heldigvis er der også en morale på denne historie, og de retmæssige får deres straf.

Episode 507 – Proper Condom Use.
Cartman har lært et trick som alle de andre drenge på hans alder snart tager til sig. Han kan malke hunde. Man skal bare ligge dem om på ryggen og kører frem og tilbage på deres ”røde raket”, så kommer der hundemælk ud. Disse handlinger får skolen til at indfører seksualundervisning allerede i børnehaveklassen hvor Mr. Gerrison lærer de små størrelser ting, som selv andre voksne slet ikke tør tænke på. I 4. klasserne misforstår eleverne hele konceptet med kondomer og kønssygdomme og snart udløses en ”kønnenes kamp” der ligner noget taget ud af Mad Max 2.

Episode 508 – Towelie.
Drengene får en ny spillekonsol, en Game Sphere. De spiller dag og nat, og syntes ikke det er specielt underligt at de flere gange støder på et talende håndklæde der spørger om de vil ryge pot med det. Håndklædet Towelie er et genfremstillet projekt, der er løbet løbsk. Drengenes spillekonsol bliver kidnappet, og de får den kun igen hvis de lover at aflevere det stenede håndklæde til regeringen. En kamp på liv og død om at få deres elskede Game Sphere tilbage tager sin begyndelse.

Episode 509 – Osama Bin Laden Has Farty Pants.
Børnene i South Park bliver tvunget til at sende 1 dollar til Afghanistan. Børnene i Afghanistan sender som tak en ged tilbage. Men ingen kan tage sig af den, og ved et uheld sendes Cartman, Stan, Kyle og Kenny, samt geden tilbage til det krigshærgede land. Her tages de som gidsler af Taliban. Selveste Osama Bin Laden passer på dem, men han er nem at snyde, og snart driver Cartman ham til vanvid, og det afsløres at Osama har en meget lille penis, og oven i hatten er han også en ægte kamelelsker.

Episode 510 – How To Eat With Your Butt.
Da der skal tages skolefoto laver Kenny sjov. Han får sin bagdel placeret hvor hans hoved ellers skulle ha været, og Cartman er ved at dø af grin. Han sørger for at Kennys nye ansigt kommer på mælkekartoner som var han et forsvundet barn. Et andet sted i landet mangler et ægtepar med en fatal sygdom deres lille dreng som ser lige præcis sådan ud. Hele familien har deres numse hvor andre folk har deres hoveder, og da Cartman ser dem springer der en humor sikring i knoppen på ham. Han mister lysten til at grine og lave jokes, og først da ægteparrets virkelige søn dukker op får han humøret tilbage.

Episode 511 – The Entity.
Kyle før besøg af sin fætter Kyle, der er noget pivset og ramt af adskillige sygdomme. Kyle betaler Cartman 40 dollars for at lade være med at mobbe ham. Noget der bliver en prøvelse for Cartman. Drengene beslutter at de vil sende fætter Kyle hjem hvor han kom fra, men han er ikke sådan lige til at blive af med.
Imens er Mr. Gerrison blevet træt at de lange ventetider i lufthavnen. Han opfinder et nyt transportmiddel som styres ved hjælp af en dildo ligende stang man har oppe i anus, og en ligende som man heftigt sutter på. Det bliver et hit, og snart bliver flytransporten udkonkurreret.

Episode 512 – Heres comes the Neighborhood.
Token er den eneste rige dreng i South Park. Han føler sig udenfor og ber til at andre rige vil flytte til byen. Hans bøn bliver hørt og snart bygger både Will Smith, Ophera og Snoop Dog hus i byen. Byens indbyggere med Mr. Gerrison i spidsen bryder sig ikke om de rige og vil drive dem væk fra deres by. Token føler sig igen sat udenfor og flytter indenfor i løvernes rige, hvor den mægtige Aslan laver sjov og ballade. Det er ikke nemt at finde sin plads i verden, og Token må til sidst sande at hans plads er hjemme i South Park, side om side med sine klassekammerater.

Episode 513 – Kenny Dies.
Cartman får fat i en vognfuld aborterede fostre. Han vil sælge dem til stamcelleforskning og tjene fedt på det. Samtidig bliver Kenny alvorlig syg af en ukendt muskelsygdom. Cartman tilbyder sin hjælp og taler Kenny’s sag i kongressen, der netop har forbudt stamcelle forskning. Imens har Stan det svært med sin kammerats sygdom, og Chef må komme med trøstende ord for at få ham på banen igen. Spørgsmålet er bare, om det nu allerede er for sent?

Episode 514 – Butter’s Very Own Episode.
Butter’s der normalt er en bi person i serien, får her sit eget show: The Butter’s Show.
Butter’s skal hjælpe sin mor med at finde ud af, hvad hans far køber til hende i bryllupsdags gave. Butter’s opdager at hans far er til bøssefilm og heftige turer i den lokale bøsse sauna klub, og da hans mor hører nyheden bliver hun sindssyg. Hun planlægger at myrde hendes søn, men det går galt og Butter’s forsvinder. Hans forældre tror han er død, og går sammen om at dække over den ugerning de har lavet. De får uventet støttet fra blandt andet O.J. Simpson. Men heldigvis er den humørfyldte Butter’s ikke sådan lige at slå ihjel.

Serien South Park beskæftiger sig på en satirisk måde blandt andet med de problemer, der findes i det Amerikanske samfund. Intet er for groft til at blive gjort grin med. Om det så er Osama Bin Laden, pædofile eller hunde-onani, bliver det taget under kærlig behandling i serien. Det er skandaløst morsomt, og de 4 knægte der er gennemgående hovedpersoner er gennemførte i deres dialog omkring de ofte meget voksne emner, de bliver stillet overfor.
Her i 5. sæson er karakterne så meget på plads, at der ikke bruges meget tid på at forklare, hvem den enkelte er. Det gør ikke så meget for helheden, men hvis man ikke har set i hvert fald de 2 første sæsoner burde man nok starte der, for at få fuldt udbytte af de små jokes og hentydninger der henleder til gamle episoder.

South Park er kult, og enten kan man lide det, eller også hader man det. Her i 5. sæson holdes dampen oppe, og serien har bestemt ikke mistet sit faste tag om de små velfortalte historier, der som regel ender ud i at de 4 drenge har lært noget nyt.

Sæson 5 kan varmt anbefales hvis man ikke lader sig støde af close ups af numsehuller og hæmorider, af hunde tissemænd og bøsse saunaer, af pot rygende håndklæder og Ms. Choksondik’s hængepatter og af det faktum at Bin Laden er ejer af en ekstrem lille diller.

Ekstramateriale.

Hovedkræfterne bag South Park serien Trey Park og Matt Stone har på hvert afsnit lagt et kort kommentarspor ind. Det er ikke altid lige spændende, og nogle gange kunne man godt have ønsket sig lidt mere information omkring tilblivelsen. Ærgeligt at der ikke er mere ekstramateriale på en ellers flot DVD udgivelse.

Ekstramaterialet får 2 ud af 6 mulige stjerner.

South Park – The Complete Fifth Season, kan ses med Svenske, Norske, Finske og Danske undertekster.
De folk der har tekstet serien er virkelig kommet på arbejde for de speed snakkende karakterer taler i en lind strøm, og ofte er det svært at oversætte de til tider indforståede Amerikanske jokes. Det til trods er der kommet nogle gode Danske oversættelser, så en stor tommeltot opad til de hårdt arbejdende Danske tekst folk.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: South Park – The Complete Fifth Season.
Original Titel: South Park – The Complete Fifth Season.