Spartacus – Den Komplette Saga

30. december 2014 af Daniel Hartvig Nielsen

Spartacus – Den Komplette Saga billede

Spartacus horer, bander og dræber sig til frihed i bedste sæbeoperastil, hvor der hverken spares på splat, sex eller sandaler

”Spartacus” fortæller historien om den virkelige slave af samme navn, der fanges i sit hjemland Thrakien og dømmes til slaveri. Han ender som hæderfuld gladiator i byen Capua, hvorfra han starter sit berømte slaveoprør, der førte til det, som i historiebøgerne kendes som Den Tredje Servile Krig eller bare Spartacusoprøret.

Denne fortælling er fordelt over fire sæsoner:
- Blood and Sand
- Gods of the Arena (der fungerer som en prequel)
- Vengeance
- War of the Damned

Ved Jupiters Pik
TV-kanalen Starz, der står bag produktionen af ”Spartacus”, er som HBO en premiere cable-kanal og kan derfor frit benytte sig af sex, vold og profant sprogbrug – og det udnytter man i stor stil. De historiske begivenheder bliver frit fortolket i en fontæne af blod, afhuggede lemmer, indvolde og kuriøse sexorgier, alt i mens det finere borgerskab og de barbariske slaver bander om kap.
”Ved Jupiters Pik” udbryder gladitor-ejeren Batiatus adskillige gange gennem seriens første sæson, alt i mens han med smiger og bedrag manøvrerer sig mod højere sociale lag. Batiatus’ hjem danner grundlag for den gladiatorskole, som vores helt Spartacus ender på. Og serien veksler således mellem den sleske og udregnende Batiatus og hans kone Lucretias færden i det finere romerske borgerskab og de bizarre begivenheder, der følger med, og slavernes kamp for overlevelse, både i og uden for arenaen.

En unik stil
Det er i midlertidigt seriens visuelle stil, som bliver dens største attraktion. Inspirationen er hentet fra 300 (2006), men ”Spartacus” skaber sin egen helt unikke stil. Flere gange sammenstilles gladiatorernes og slavernes blodsudgydelser med kødets voldsomme lyst, og det er da også i de effektive og fantastisk korrigerede kampscener, at seeren finder sin største tilfredsstillelse. Kameraet indfanger de mindste detaljer; blod, sved og tårer sprøjter i slowmotion, mens de muskuløse krigere kaster sig rundt. ”Spartacus” er intet mindre end en unik sammenkobling af tegneseriesplat og stram action.
Serien er optaget i studier på New Zealand, hvor greenscreen og CGI-effekter genskaber de romerske landskaber og bygninger, som især i senere sæsoner optimeres – og virker ganske overbevisende.'

Sæbeopera
Men de fabelagtige actionscener kan ikke redde seriens fortælletempo, der flere gange føles som om, den står i stampe, og man strækker især tredje og fjerde sæsons spinkle materiale over alt for mange afsnit. Hertil anvendes en række af sæbeoperaen og melodramaets velkendte klichéer i alt fra kærlighedsaffærer, trekantsdramaer, faderkomplekser og forræderi. Blandt seriens bedste er det bedrageriske opgør mellem de to overklasseløg Lucretia og Ilithyia, hvis magtovertag uafbrudt ændres og hensigter konstant twistes, modsat og i skærende kontrast er fjerde sæsons opgør mellem den romerske senator Marcus Crassus og hans søn, Tiberius, der både er kluntet og forudsigelig.

Svingende skuespilpræstationer
Andy Whitfield imponerer i rollen som den hævntørstige Spartacus i seriens første sæson. Liam McIntyre overtog rollen efter Whitfields tragiske dødsfald, men han leverer desværre langt fra på samme niveau. Han virker både virker karikeret og påtaget, alt imens at karaktertegningen også smuldre – Spartacus motivation om hævn som grundmotor for hans historiske opgør virker menneskelig, men bliver næsten for banal. Serien er generelt præget af svingende skuespilpræstationer, hvor især Lucy Lawless’ snu Lucretia, der især redder tredje sæsons noget kedsommelige plot, og Peter Mensahs glorværdige og stærkt prøvede Oenomaus markerer sig blandt de bedste, så er vaskebrættet Manu Bennett med sin dybe Batman-hvisken mest af alt bare en billig kopi af Christian Bale.

Hvis man søger en historiske beretning om legenden Spartacus, bør man nok styre uden om Starz’ ”Spartacus”, hvis ypperste mål er actionfyldt underholdning, hvor intriger, blod og sex når kvalmende højder – på den gode måde.

Ekstramateriale
Bokssættet er fyldt med ekstramateriale: lige fra bag om-optagelser på settet, interviews med skuespillerne og folkene bag. Man kan komme på besøg på skuespillernes ”gladiator bootcamp”, hvor de trænes op til actionscenernes avancerede koreografier eller gå dybere ned i enkelte scener. Materialet er både spændende og oplysende. Det giver i alt 4/6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Spartacus - Den Komplette Saga
Original Titel: Spartacus – The Complete Series