Spongebob Squarepants: Creatures from the Krusty Krab (PS2)

23. november 2006 af Kent Baden

Spongebob Squarepants: Creatures from the Krusty Krab (PS2) billede

Et spil med stor variation men også en del intetsigende baner

Dette er mit første møde med Spongebob Squarepants som Playstation spil på trods af, at der findes flere spil med den populære og besynderligt udseende Nickelodeon figur.

Det første som falder mig for brystet er, at min udgave ikke indeholder dansk tale, hvilket forhåbentligt er fordi, jeg besidder et anmeldereksemplar. Spillets primære målgruppe er de helt unge, og de bør derfor naturligvis sikre sig en udgave med dansk tale!

Menuer er der rigeligt af: options, story mode (hovedspillet), free play, extras og bonus games. Muligheden for Free play og bonus games åbnes efterhånden, som hovedspillet gennemføres, og man har mulighed for at spille disse småspil igen, hvis man lyster. Kvaliteten af disse småspil er meget svingende. Generelt er de opfindsomme, men nogle er direkte dårligt udførte, og enkelte kan tåle et gensyn. I extras gives muligheden for at anvende snydekoder, og det er fx muligt at spendere nogle af de enheder, man samler sammen i hovedspillet.

Pudsigt nok kan jeg ikke genfortælle handlingen i spillet på trods af at jeg har set samtlige klip undervejs mellem banerne. Handlingen er noget af en rodet affære. Man starter med at være Spongebob, der er til køreprøve for at opnå kørekort. Det opnås, men man mister det igen med det samme. Indsamlingen af kørekortet er en tutorial, hvor man lærer Spongebobs egenskaber, der beslægter sig med den klassiske Crash Bandicoot. Med det generhvervede kørekort skal der køres race af flere omgange, idet bilen smadres undervejs, og den skal tunes med en turbo ind imellem de forskellige races. Køredelen af spillet er ok, og styreegenskaberne er håndterbare. Bilen er ikke så følsom som i deciderede kørespil, hvilket er forventeligt. Næste afdeling af spillet styrer man Starfishman, og man gennemgår endnu en tutorial for at lære hans egenskaber. Som den superhelt han er, skal man slås meget undervejs og hjælpe sine venner. Slåskampene er ikke udfordrende, da skurkene vader lige ind i Starfishmans lussinger. Man kan principielt bare sidde og trykke på actionknappen, hvilket er en tand for let. Grafikken er også alt for voldsom under slåskampene, og det kan være svært at se sin figur og modstandere for bare grafik. Der er også en del irriterende ventetid som Starfishman, idet mange af skurkenes tilsynekomst er en lille unødvendig videosekvens. Efter en tid som Starfishman, styrer man Plankton. Denne figur medfører i første omgang baner på tid, men det bliver meget hurtigt ensformigt. Han tillægges dog heldigvis lidt flere egenskaber senere i spillet, da han er en kæmpe. I denne rækkefølge styres spillets karakterer, og rækkefølgen gentager sig, indtil de konfronterer hinanden til sidst. Undervejs når man også at styre en rumraket, og denne del er også en meget rodet affære på grund af grafikken. Det er til tider for svært at se flyveruten på grund af grafikken.

Gameplayet er set før, og dele af spillet minder om Crash Bandicoot. Den store fordel er variationen i spillet, hvor man slås, flyver, kører bil, skyder, løber på tid, etc. Dertil kommer de mange bonusbaner, der som sagt kan spilles isoleret. Ulempen er spillets sværhedsgrad, og der er ikke mange timers underholdning for den erfarne gamer – uanset alder.

Anmeldelsen afsluttes med:
Spillet er venligst stillet til rådighed af:
THQ.