Spotlight

12. september 2016 af Christoffer Møller Dresager

Spotlight  billede

Spotlight er en autentisk film om afsløringen af sexmisbrug i den katolske kirke

I en tid, hvor store blockbusterhits som Batman V. Superman eller Suicide Squad stjæler størstedelen af opmærksomheden med vilde action-scener og CGI-animationer, er det befriende med en film, der udelukkende lever på sin uhyre interessante historie og fremragende skuespil. Netop sådan er Spotlight, der da også blev belønnet med hovedprisen ”bedste film” ved den seneste uddeling af Oscar-statuetten.
Spotlight fortæller således den virkelige historie om en mindre gruppe journalister på The Boston Globes spotlight-afdeling, der i 2002 afslørede systematisk mørklægning af skræmmende mange misbrugssager mod børn forårsaget af katolske præster. Fra filmens begyndelse følger vi avisens nyudnævnte redaktør Marty Baron (Liey Schreiber), der beslutter sig for at undersøge en enkelt tidligere notits vedrørende en katolsk præst, der var under anklage for overgreb. Som tidligere skrevet overlader han sagen til avisens spotlight-afdelingen, hvilken har til formål at gå dybere ind i sager, end hvad aviser ellers normalt har tid til i en hektisk hverdag. Her går Spotlight redaktionen anført af Walter Robinson (Michael Keaton) og hans reportere (Mark Ruffalo, Rachel McAdams og Brian d’Arcy James)
ellers i gang med at grave, og får fra hvert spadestik yderligere klarsyn over en grusom og omfattende historie. En betændt sag ikke mange ønsker at røre ved, og måske helst ønsker at feje ind under gulvtæppet. Et politisk spil er derfor igangsat i forsøget på, at kunne afsløre sandheden for resten af en ellers uvidende befolkning.

Som vi på siden her også tidligere har skrevet, er der blevet gjort et enormt benarbejde fra skuespillernes side, i forsøget på at skildre de virkelige journalister. Mark Ruffalo og Rachel Adams blev derfor også velfortjent nomineret til en Oscar for bedste henholdsvis mandlige og kvindelige birolle.
Endvidere er det befriende og vigtigt med sådanne film, der sætter fokus imod sådanne skandalesager, da det medvirker til endnu større opmærksomhed imod ulovligheder. Spotlight og dens skabere sørger derfor for, ligesom journalisterne i filmen, at viderebringe og klarføre de ulovligheder der begås indenfor visse institutioner. Noget jeg i den grad tror er vigtigt i en tid, hvor meget snavs bliver fejet ind under gulvtæppet. Det forekommer derfor også tydeligt, at filmen er båret af politisk bevidsthed og en dedikation til at fremvise sandheden for en nation i uvished, hvorfor Spotlight også kan anses som værende en hyldest til journalister, hvem af og til også betegnes som den fjerde statsmagt.

Hvor filmen dog halter en smule, er i forhold til det manglende fokus på sådanne misbrugstilfælde, der stadig foregår i dag. Dette selvom jeg er bevidst om, at filmen blot omhandler denne specifikke sag. Kort får vi seere dog, på et advokatkontor indblik i, at disse tilfælde stadig hænder den dag i dag, hvorefter filmen vender tilbage til den omtalte sag. Derudover kan filmen til tider blive en anelse kedsommelig i indsamlingen på de mange beviser og informationer, der har til formål skabe afsløringen. Dette ændrer dog ikke ved filmens overordnede enorme styrke – nemlig historien. Derudover er filmen særdeles virkelighedstro, hvorfor man som seer for alvor lever sig ind i sagen. Autenticiteten er derfor en af filmens absolutte styrker.

Universal Pictures.

Titel: Spotlight
Original Titel: Spotlight