Stage Beauty (leje-DVD)

26. august 2005 af David Lund

Stage Beauty (leje-DVD) billede

Den voksne og småperverterede udgave af Shakespeare In Love.

I 1660’ernes London følger vi Edward Kynaston, Englands største diva. Dengang var det nemlig ikke lovligt for kvinder at spille skuespil i teatret. Edward, eller Ned som han bliver kaldt, er meget selvkritisk og lever og ånder for skuespillets kunst, men kun som kvinde da han ikke ser meget udfordring i at spille mand, og da han er meget kvindelig og homoseksuel samtidig, går det hele godt i spænd for ham. Neds påklæderske, Maria, går dog efter hvert arbejde ned på et mindre teater for ulovligt at betræde scenen. Det finder Kong Charles II dog snart ud af, men han er sådan set enig i Marias ideologi og lovliggører hendes profession. Ikke nok med det så ulovliggører han, at mænd spiller kvinder på scenen. Snart er Ned helt ude af sig selv, da han finder ud af at han slet ikke kan spille mand, og Maria overtager alle hans roller. Maria er dog ikke ligefrem nogen dygtig skuespillerinde, og den eneste hjælp hun kan komme i tanke om er hos Ned...

Stage Beauty er den småperverterede og voksne udgave af Shakespeare In Love. Den jonglerer med et så tungt emne som homoseksualitet i 1600-tallets London, samtidig med at den prøver at gøre det på et humorøst plan. Filmen underholder da fint stort set hele vejen igennem, på trods af at den ikke rigtigt kan håndtere det tunge emne, og finde ud af om det er drama eller komik den skal fokusere på. Dog er dens småperversiteter ganske morsomme og til tider vovede, og filmens karakterer, eller nærmere de dygtige skuespillere der håndterer dem, holder filmen kørende og interessant.

Filmen er baseret på Jeffrey Hatchers stykke af samme navn, og han har tilmed skrevet manuskriptet for at holde det så tæt på hans oprindelige idé som muligt. Det er ikke dårligt skrevet, blot rodet, og jeg frygter lidt for hans næste film som han laver i sammenarbejde med Lasse Hallström. Richard Eyre hedder instruktøren vi nok kender bedst for år 2001s Iris. Han håndtrer jobbet ganske udmærket, men man mærker ikke den drivkraft som han have med Iris.

Filmens lyspunkter leveres af Billy Crudrup (Big Fish, Almost Famous) og Claire Danes (It’s All About Love, Romeo + Julie). De spiller hver især helt fantastisk og har tilmed en vis magi sammen. Crudrup virker sjov nok meget mere piget som mand end som kvinde, men det er der vel også sin helt egen pointe med. Danes er dejligt kikset på den helt rigtige måde. Jeg håber nu stort for begge skuespillere, da jeg synes det er synd at de ikke er blandt Hollywoods største med det talent de viser i stort set alle de film de medvirker i.

Stage Beauty er måske en svær film at anbefale, da der er for meget i den der ikke virker, men som underholdning er den fint hjemme, og har man øje og smag for skuespillets kunst, er dette ikke en film man burde gå glip af. Jeg føler da i hvert fald sjældent selv en magi mellem hovedpersonerne, men Danes og Crudrup sammen er noget jeg gerne vil opleve igen, bare helst i en endnu bedre film.

Ekstramaterialet på DVD’en er der ikke meget at snakke om. Du kan vælge scener og sprog, så minimum antal stjerner til det.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.