Stagefright.

19. maj 2008 af Henrik Andersen

Stagefright. billede

Stagefright er fremragende underholdning, og er du fan af den Italienske Giallo fortælling og stil, er denne udgivelse et must. Instruktøren Michele Soavi levere varen på fornemste vis.

Peter Collins (David Brandon) er teaterdirektør. Stykket han og hans trup øver på er en musical, hvori en massemorder bliver voldtaget af sit eget offer. En barsk og erotisk sag som han og hans producent håber at score kassen på. Under en af prøverne slår Alicia (Barbara Cupisti) sin fod, og sammen med kostumepigen Betty (Ulrike Schwerk) forlader hun teateret og begiver sig til det nærmeste hospital for at få hjælp. Det nærmeste hospital viser sig dog at være en sindssygeanstalt. Her er den voldsomme massemorder Irwin Wallace under forvaring efter at have slået 16 mennesker ihjel og hakket dem i småstykker. Efter endt behandling køre Alicia og Betty hjem til teateret. Men hvad de ikke ved er, at Irwin Wallace er stukket af fra sin celle og nu gemmer sig i deres bil. Knap er de ankommet til teateret før Betty bliver brutalt myrdet. Instruktøren Collins ser straks en chance for at hans musical kan blive endnu mere berømt, hvis han laver lidt om på rollerne og nu kalder hans morder for Irwin Wallace. Så efter politiet er gået hjem, sørger han for at en håndfuld af skuespillerne bliver på teateret for at øve hele natten, så stykket snarest muligt kan få premiere. Nøglen bliver gemt, og skuespillerne gør sig klar til en lang nat. En nat der for nogen bliver meget anderledes end hvad de havde regnet med. For den rigtige Irwin Wallace har gemt sig i kulisserne, og snart har han fanget Brett (John Morghen) der spiller morderen i stykket og iført sig hans kostume, og imens regnen tordner imod taget i et voldsomt uvejr, bliver skuespillerne nu dræbt en efter en. Alicia finder sig pludselig ansigt til ansigt til et sceneri hun ikke engang havde kunnet forestille sig i hendes værste mareridt. En benhård kamp for overlevelse tager sin begyndelse.

Stagefright har før været udsendt på Dansk VHS under titlen Bloody Bird. Men rart er det at Another World Entertainment nu har valgt at udgive den på Dansk DVD.

Stagefright er en Italiensk produktion der falder ind under Giallo genren. Giallo betyder på italiensk farven Gul, og er også betegnelsen for en filmgenre der opstod i 70’ernes Italien. Disse Giallo film indeholdt ofte mystiske mordgåder, og de krimi ligende historier var også tilsat en del soft porno og masser af blod og bestialske mordsekvenser. Stagefright er måske mere en rendyrket slasherfilm, end den er en klassisk Giallo film. Men lige meget hvilke filmgenre den falder ind under, levere Stagefright i hvert fald varen når det kommer til spænding og udspekulerede mordsekvenser, der er yderst grafisk udført. Mordvåbnene er mange og indbefatter blandt andet en 2 håndsøkse, en boremaskine, en hakke, en kniv og en motorsav. En klassisk scene er den hvor instruktørens højre hånd Mark, skal passe på pigerne i garderoben. Han ender uheldigvis med at blive holdt op af døren af morderen, der så bore et kæmpe bord igennem hans ryg så det kommer ud igennem hans mave.

Michele Soavi har trådt sine barnesko ved siden af den Italienske horror mester Dario Argento, og taget en del af hans stilistiske udtryk til sig. Udover at have lavet film som The Church, The Sect og den fantastisk underholdende Dellamorte Dellamore, har Michele Soavi også medvirket i mindre biroller hvor han brutalt bliver slået ihjel. I både Lucio Fulcio’s City of the Living Dead og Dario Argento’s Opera må han lide døden til stor underholdning for publikum. Michele Soavi har også en lille rolle i Stagefright, som den ene af de to politibetjente der natten over holder vagt i deres bil udenfor teateret, uden at opdage hvad der sker indenfor. Soavi spiller ham der sammenligner sig med ingen ringere end James Dean.

Michele Soavi er en visuel mester, og sammen med fotografen Renarto Tafuri skaber han i Stagefright nogle smukke billeder, er der perfekt lyssat. Specielt de scener der foregår udenfor i regnvejret er fremragende sat op. Kameraarbejdet er hele vejen igennem opfindsomt, og man mærker tydeligt, at Dario Argento har været en stor inspirationskilde for den unge Soavi.

Musikken er komponeret af Simon Boswell og passer perfekt til Soavi’s billeder. Boswell levere et dunkende elektro rock soundtrack, der selvom det er meget 80’ agtigt, stadigvæk den dag i dag holder fra først til sidste strofe.
Atmosfæren i Stagefright er klaustrofobisk og nervepirrende og Michele Soavi bruger teaterets kulisser perfekt. Scenen hvor Alicia skal have fat i nøglen, der sidder fast i scenegulvet lige foran morderen er fantastisk sat op. Mere spændende bliver det næppe. Ligeledes perfekt struktureret er scenen hvor Alicia gemmer sig i en brusekabine, imens morderen dræber hendes i forvejen hårdt sårede veninde i kabinen ved siden af. Det er makaber spænding, der med garanti vil få dig ud på kanten af stolen.

Stagefright er klassisk Italiensk 80’er horror, der nemt overhaler det meste, der bliver lavet i samme genere i dag. Så er du fan af Giallo genren, må du ikke snyde dig for denne lille perle, der levere varen, og fuldt ud vil underholde selv den mest kræsne slasherfan.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet er en smule sparsomt. Heldigvis er det muligt at se den originale trailer til Stagefright, samt nogle fine billeder fra filmen i et lille slideshow. Det er også muligt at læse en filmografi over Michele Soavi.

Kult skuespilleren John Morghen som har roller i flere af Soavi’s andre film som The Church og The Sect, spiller i Stagefright rollen som Brett. John Morghen har også medvirket i horrorklassikere som House on the Edge of the Park, City og the Living Dead og Umberto Lenzi’s fantastiske og meget omdiskuterede kannibalfilm Cannibal Ferox. På Ekstramaterialet har Jesper Moerch lavet et spændende tekst interview med John Morghen. Det er spændende læsning og klart den bedste del af ekstramaterialet. Det er dog ikke første gang tekst interviewet er at finde på en udgivelse fra Another World Entertainment. Det samme Interview ligger nemlig også på House on the Edge of the Park hvor John Morghen også har en rolle. Så har du allerede den udgivelse, er der ikke meget nyt at komme efter på ekstramaterialet til Stagefright.

Samlet karakter for ekstramaterialet bliver 2 stjerner ud af 6 mulige.

Stagefright kan ses med Danske, Svenske, Norske eller Finske undertekster. Lydsporet er det Engelske Dolby Digital 2.0 og 5.1.

Stagefright er igennem tiderne været udsendt i 2 forskellige versioner. En Widescreen version der viser billedet i 1.85:1 widescreen format og en version der viser billedet i 1.33:1 formatet. Fans har længe diskuteret hvilken version der er den bedste og mest rigtige. På denne fine udgivelse fra Another World Entertainment er det muligt at se begge udgaver af filmen.

Stagefright er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Stagefright.
Original Titel: Deliria.