Star Trek Into Darkness

19. oktober 2013 af Nikolaj Sonqvist

Star Trek Into Darkness billede

Spids ørerne! For hvad der starter som en lukket fest, bliver for alle til sidst.

Intergalaktisk terrorist truer freden
Star Trek så dagens lys allerede tilbage i 1966, hvor tv-seriens pilotafsnit tonede frem for første gang på amerikansk fjernsyn. Siden er det blevet til seks forskellige tv-serier fra næsten hvert sit årti, og nu kommer altså den tolvte Star Trekfilm. Den kommende Star Wars instruktør J. J. Abrams fornyede i 2009 Star Trek serien med en moderniseret udgave med den simple titel: Star Trek. Star Trek: Into Darkness er altså J. J. Abrams efterfølger til den overraskende succesfulde første film.

Man skal nok være inkarneret Star Trek fan for helt at kunne leve sig ind i filmens univers til at begynde med. Og på den front fejler undertegnet i høj grad. Filmen begynder i medias res midt i en menneskejagt på to af U.S.S, Enterprises besætningsmedlemmer Kaptain James T. Kirk (Chris Pine) og First Officer Spock (Zachary Quinto) på planeten Nibiru. Kirk klarer i sidste ende missionen, men kompromitterer Enterprises direktiver og bliver tilbage på jorden fritaget fra hans stilling. Men da en intergalaktisk terrorist truer freden bliver Kirk og hans hold sendt på mission igen, men måske ligger der større konspirationer bag hans generhverving. I hvert fald viser terroristen sig at være den deserterede Starfleet agent, Commander John Harrison (Benedict Cumberbatch), som er mester i manipulation med menneskeheden.

Ah hva?
For helt at kunne følge med, skal man nok have fuldt med i de tidligere films serier og den første Abrams instruerede Star Trek film fra 2009. I hvert fald er det hele lidt forvirrende i begyndelsen med hvem er hvem, hvem ved hvad, hvem kan hvad og hvad kan lade sig gøre i universet filmen fremstiller. Men som det hele bliver mere forståeligt og vedkommende med tiden, og man ender oprigtigt med at holde med Enterprises besætningsmedlemmer.

På mange måder ligner Star Trek de seneste ti års action speciel effects film. Man kan måske gå så langt og sige, at filmen er en blanding af Avatar (2009), Transfomers (2007), Mission Impossible III (2006) og Independence Day (1996). Den blander Science Fiction og action og har Abrams fingeraftryk tydeligt imprægneret over hele filmen: De enestående og unikke karakterer, og måden skuespillerne agerer på. Den underspillede humor og de mange interne referencer. De originale fremtidssynet gadgets og filmens overordnede visuelle design. Hvis man har fuldt med i tv-serierne Lost og Fringe, kan man let genkende Abrams stil.

Fra lukket fest til åbent hus
Star Trek: Into Darkness er en god omgang sci-fi underholdning, der dog til tider drukner i effekter, ildkampe og eksplosioner. Men den formår at holde sig på den rigtige side af ”nørde-grænsen”, sådan vi alle kan være med det meste af vejen. Det starter lidt som en lukket fest, men vi bliver langsomt lukket ind og deltager til sidst i festen på næsten lige fod.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount

Titel: Star Trek Into Darkness
Original Titel: Star Trek Into Darkness