Star Trek: The Complete Original Series

2. oktober 2016 af David Lund

Star Trek: The Complete Original Series billede

Space. The Final Frontier. Introen giver fortsat kuldegysninger.

Hvordan starter man med, at beskrive hvor stort et fænomen “Star Trek” er? 13 film og 6 forskellige Tv-serier (nej, ikke sæsoner - hele serier) er det indtil videre blevet til, og der er mere af begge slags på vej. Ligesom Star Wars eller James Bond er det her en franchise, der nok aldrig vil dø. Gene Roddenberry startede sit filosofiske og politiske sci-fi univers tilbage i 1966 med den originale serie, der nu er tilgængelig i en samlet og opdateret udgave på blu-ray, og om du er ny eller fan af “Star Trek” er dette bestemt et godt sted at starte. Begyndelsen er naturligvis ikke længere den kronologiske begyndelse i serien, men det er denne serie, der gjorde “Star Trek” til et verdensomspændende fænomen, der den dag i dag stadig trækker tusindvis af fans til sig hvert år.

Vi befinder os på rumskibet Enterprise ca. et par hundrede år i fremtiden. Dette er et enormt rumskib med hundredvis af passagerer, og missionen er at opretholde lov og orden i galaksen og udforske nye verdener. Når man kan rejse med lysets hastighed, og liv i rummet er konstateret som mangfoldigt, går der ikke længe mellem de mange episoder. Kaptajnen på skibet hedder Kirk (William Shatner), og sammen med sig på kommandobroen har han Spock (Leonard Nimoy), Dr. McCoy (DeForest Kelley), Scott (James Doohan), Uhura (Nichelle Nichols), Sulu (George Takei), Chekov (Walter Koenig) og en håndfuld andre.

Ulig mange andre “Star Trek” serier (og film for den sags skyld), fortæller den første “Star Trek” ikke en sammenhængende historie. Hver episode byder på et nyt eventyr, der kan ses uafhængigt af det forrige og næste. Man kan dog med god samvittighed starte med første afsnit og slutte med sidste, for hvert afsnit formår at udvikle i hvert fald en af sine karakterer, og man når ikke engang igennem første sæson, før man er godt bekendt med alle på kommandobroen. Selv så mange år efter, holder “Star Trek” utroligt godt. Filosofierne og moralerne er evigt relevante, og man kan sagtens drage paralleller til nutidens samfund optil flere gange.

Første sæson er seriens bedste. Næsten hver episode er mindeværdig, og flere kræver et gensyn for virkelig at værdsætte, hvad der egentlig sker i løbet af episoden. Det er dyb men ikke tung sci-fi, så ser man det for underholdningens skyld, holder serien generelt også et konstant højt niveau. Jeg ville kalde ca. halvdelen af første sæsons episoder for direkte klassikere - især episoderne hvor Mudd sælger kvinder til ensomme rumrejsende, Enterprise opdager et kopi af Jorden anno 1960, en pause bliver holdt på en planet hvor besætningen bl.a. oplever scener fra “Alice I Eventyrland” udspille sig og episoden hvor et artefakt forårsager at besætning konstant rejser i tid skiller sig ud fra mængden af ellers fremragende episoder. Der er stor fokus på Kirk i første sæson, hvilket er naturligt, når han er seriens egentlige hovedrolle.

For hver sæson af “Star Trek” går der en smule kvalitet af serien. Hvis de skulle have enkelte karakterer, ville den første stå til 6/6, den næste ⅚ og den sidste 4/6. Det bliver dog aldrig dårligt, og kun enkelte episoder kan til nød skippes. Anden sæson har dog mange ting, der er direkte beundringsværdige. Mange episoder bliver refereret til i senere film og serier, og der bliver virkelig bygget videre på franchisens mytologi i denne sæson. Fjerde episode “Mirror, Mirror” introducerer endda det alternative univers, som er grundlaget for en lang række episoder senere hen, og det er endda et af seriens allerbedste afsnit. Chekov bliver også introduceret i anden sæson, og der kommer større fokus på besætningens mange medlemmer, fremfor at fastholde fokus på Kirk.

Ærgerligt nok slutter “Star Trek” med en sæson, der måske ikke er direkte dårlig, men langtfra så imponerende som de to første. Underholdningen er dog fortsat hjemme, men nogle ting begynder at gentage sig. Der er dog stadig episoder af høj kaliber, og især Kirks had til Klingons bliver virkelig understreget undervejs. Sæsonen indeholder også en pilot, der ikke blev vist på TV i sin tid, og faktisk er en helt anden vision af “Star Trek”. Havde man dengang vist denne, havde “Star Trek” på ingen måde set ud, som det gør i dag. Interessant at se hvor lidt der skal til, før en hel franchise havde været noget helt andet.

Udgivelsen her byder på opdaterede effekter og lyd. Der gik ikke længe før jeg foretrak de originale effekter, der ganske enkelt har mere charme. Dog kan det trække nyt publikum til, der er opvokset i en verden af CGI. Og hvis en detalje som denne gør udfaldet, skal de være mere end velkomne. “Star Trek” byder dog fortsat på en god portion kitsch. En af de mere fjollede detaljer er, at hver gang et ukendt besætningsmedlem tager med ned på en ny planet, skal man nok ikke regne med, at han/hun overlever. Ting som disse gør, at man kan fastholde en ironisk distance til serien, men det ødelægger heldigvis ikke nydelsen og dybden af serien. Dette var anden gang, at jeg så den fra ende til anden, og det sker muligvis igen i fremtiden. Den næste serie “The Next Generation” er muligvis min favorit, men dette er trods alt “kun” 80 episoder at smutte igennem, og det starter på et urimeligt højt niveau.

Billede & Lyd - 6/6

Kan man forvente andet end, at en opdateret udgave af en klassisk serie får mindre end en gennemarbejdet og suveræn behandling? Billedet er knivskarpt, farverne og kontrasten sidder lige i skabet, detaljer som man ikke før har kunnet se popper op og selv de mørke scener bliver nu pludseligt synlige imens de bevarer intensiteten. Lyden er rengjort så al dialog nu er tydelig, og lyden bliver kastet rundt i alle højtalere, og får dig til at føle som en del af historien. Det er sådan her en blu-ray skal se ud og lyde!

Ekstramateriale - 6/6

Timevis af ekstramateriale der i den grad sætter sig godt og grundigt ind i skabelsen af “Star Trek”. Her er alt fra nutidige optagelser, hvor skuespillerne fortæller om deres karakterer, til datidige bag-om-kameraet optagelser. Fokus er sådan set overalt undervejs - “Star Treks” kvinder, manuskriptforfatterne, special effects osv. Derudover er der previews af episoderne, kommentarspor, interviews og meget andet. Vi bliver sågar sat ind i hvordan denne udgivelses restaurations process. Hvert et øjeblik er underholdende og givende.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Star Trek: The Complete Original Series
Original Titel: Star Trek: The Complete Original Series