Steelyard Blues

23. maj 2007 af Jesper Skovlund

Steelyard Blues billede

Sutherland, Fonda og ikke mindst Peter Boyle i komedie lavet af kultstof – fra 1973.

I virkeligheden er der ikke mange spillefilm der lader 60- ernes blomsterbørn udfolde sig sjovt og skruppelløst. Men her er en undtagelse.

Jesse Veldini (Donald Sutherland) har atter engang været i fængsel, men er nu igen på fri fod. Han brænder for to ting i livet, stock-car-race og Iris (Jane Fonda), den rappe prostituerede der kender hver en mand af betydning i byen. Når Veldini har det med at vandre ind og ud af fængslet, er det fordi det er dyrt at få fat i biler, som han kan smadre. Men nu mangler han blot et enkelt mærke, så har han smadret alle amerikanske mærker! Udenfor fængslet venter broderen Kid (John Savage) der ikke siger og gør ret meget andet end at spille en god guitar. Og så den skrupskøre Eagle Thornberry (Peter Boyle), der har en udtraditionel løsning på lidt af hvert – og desuden gerne taler mere Marlon Brandosk, i ”The Wild One” (1953), end han selv nogen sinde kom til!
Tilsammen udgør vennerne, som de selv siger det, og som de citeres for på DVD-ens cover ”not criminals … just outlaws”. Mao. er de skæve eksistenser med hjertet på rette sted – en mangelvare dengang ligesom nu. Men vi elsker dem (forhåbentlig).

Kid, Eagle og Iris vil gerne forhindre Veldini i at komme i fængsel igen, så de forsøger, jeg understreger forsøger, at få hans tanker væk fra stock-car-race. Og det gør også Veldinis bror Frank (Howard Hesseman), der er offentlig anklager og meget gerne vil genvælges, uden at den kriminelle bror ødelægger det for ham.
Ikke desto mindre er det et helt andet projekt der kommer til at optage vennerne; nemlig at sætte en stor gammel militær vandflyver i stand og så flyve, ja hvorhen ved de ikke rigtig, men det dufter utvivlsomt af frihed – ”et sted uden fængsler!”. Og hertil kræves også penge, så …

Instruktøren Alan Myerson, der siden denne spillefilms-debut har lavet mere end 70 TV-film eller –episoder (!), holder uden besvær alle boldene i luften. Og det kan han gøre, fordi det er 1973 og der var plads til at lade personerne, optrinene, og miljøerne fylde frem for en opskruet, lineær handling lige efter den hårdt prøvede hollywood-model. Nogen vil kalde resultatet syret (selvom der faktisk ingen syre overhovedet er i filmen), andre vil blot glæde sig og klukke over en samling herlige originaler der fremstilles af en samling meget velspillende amerikanske stjerner der holder liv i drømmen om kærlighed og frihed midt i et liberalistisk og moraliserende samfund med myndigheder der kontrollerer især de skæve eksistenser i hoved og røv.
De barokke optrin er mange. Og uden at tage luften ud af dem, for de skal opleves, nævner jeg blot, at statsanklageren skaffer Valdini fast arbejde som dyrepasser for zoologisk haves løve, at den rette prostituerede både kan klare en kunde og et gensyn med sin elskede på samme tid, og at slutningen er umulig at regne ud (og det siger ikke så lidt), men det er selvfølgelig noget med flyveren.

DVD-en har en kuriøs featurette fra samme år som filmen, ”Would You Believe? Peter Boyle!”. Peter Boyle (1935 – 2006), der slog igennem i 1970 i John G. Avildsens film ”Joe”, men som flere måske husker som monsteret i Brooks ”Young Frankenstein” (1974), optræder her i skiftende kostumer og figurer, og improviserer før og under optagelserne til ”Steelyard Blues”. I virkeligheden et perfekt oplæg til det stof ”Steelyard Blues” er gjort af – nemlig kultfilmens.
Warner Bros..

Titel: Fræk som fanden
Original Titel: Steelyard Blues