Step Up: Revolution

9. august 2012 af Rasmus Legene

Step Up: Revolution billede

Kan denne fjerde film i hip hop danseserien leve op til de andre 3? Og har den nogen værdi for folk der ikke nyder dans?

Kan denne fjerde film i hip hop danseserien leve op til de andre 3? Og har den nogen værdi for folk, der ikke nyder dans?
Uden noget større kendskab til de tidligere tre Step Up film, kunne man godt forvente en del af den fjerde i rækken. Ikke mindst fordi at nummer 2 og 3, instrueret af “Jon M. Chu”, havde dansescener, der snildt kunne sammenlignes med nogle af de bedste actionscener på film. Step Up: Revolution er godt nok instrueret af Chu's lærling Scott Speer men man kunne jo altid håbe, at han kunne imponere.
Den første "Step Up" er den mest sammenhængende plotmæssigt, den minder en helt del om en blanding af "Good Will Hunting" og "Strictly Ballroom" men Channing Tatum leverer et helt fantastisk overskud, som den eneste selvlærte danser blandt de uddannede. De to efterfølgende film, "Step Up 2 The Streets" og "Step Up 3D" bærer præg af, hvor vigtigt de velkoreograferede dansesekvenser er for Jon M. Chu. Plottet træder meget hurtigt i baggrunden, til gengæld bliver dansescenerne meget mere komplicerede, og ligner rigtigt nok en velkoreograferet action scene.
Desværre bliver man endnu mere skuffet over fireren. Filmens dansescener ser ud som om, at de var gennemtænkte og velkoreograferede, men måden de blev filmet på, var for rodet til at få et perfekt indtryk. Som en dårlig actionscene, så manglede der ofte et indblik i det rum dansen foregik i. Det var svært, at se hvor danserne var i forhold til hinanden og publikum. Og jeg betvivler ikke dansernes evner, men når der konstant bliver klippet i dansen, er det svært ikke at mene, at filmen 'snyder'.
Step Up: Revolution handler om en flashmob dansegruppe, der arrangerer komplicerede danseevents på diverse offentlige steder. Disse projekter bliver så filmet og lagt ud på Youtube i et forsøg på at vinde en konkurrence om at blive set flest gange. Oveni i dette kommer en kærlighedshistorie om den rige pige Emilly (Kathryn McCormick) og en fattige dreng, Sean (Ryan Guzman), der mødes og forelskes. Naturligvis giver dette problemer og jalousi følger, men lad os være ærlige: Plottet er meget lidt vigtigt: det handler om dansene.
Desværre lader det til, at det utroligt uoriginale plot også har påvirket resten af filmen. Dansene er ganske fine, og overdrevet komplicerede, men de virker ikke vildt originale. Uden at være danseekspert, så kan elementer genkendes som værende direkte stjålet fra MTV. Det er ikke et godt tegn.

"Step Up: Revolution" er bare ikke er nær så god dens forgængere. Plottet er fuldstændigt forudsigeligt og meningsløst og dansescenerne er hverken originale eller visuelt interessante nok til, at leve op til seriens potentiale. Og i modsætning til Jon M. Chu's film så er de 'kedelige' hovedpersoner ikke matchet op med en hel flok spændene minoriteter. I stedet for den lille fjollede dansesmølf 'Moose' fra "Step Up 2 og 3" har hovedpersonen en bedste ven, der er nøjagtigt lige så hvid og kedelig som ham selv.

Siden dansefilm ikke kommer i biografen ofte, kan man ikke helt fordømme denne og "Step Up" serien fortjener virkelig bedre og det kan til enhver tid anbefales at opleve de tre første. Men hvis dans ikke gør det for dig overhovedet, skal det heller ikke være en hemmelighed, at denne film slet intet har at byde på...

Titel: Step Up: Revolution
Original Titel: Step Up: Revolution
Premieredato: 9. august 2012