De fleste mennesker ser en film af og til. De film der går hen og bliver publikumssucceser og måske endda roste klassikere indeholder billeder, der har printet sig fast på vores nethinde eller gør at vi kan genkende filmen og dens handling.
Museet Louisiana i Humlebæk har været på rov i Det Danske Filminstitut og fundet billeder frem fra de mest værdsatte og stærke film gennem 100 år. Taxi-Driver, Kill Bill, Godfather, Deer Hunter, Metropolis og Festen er alle ledsaget af flere hundrede billeder fra mange flere film.
De mere eller mindre famøse stillbilleder er blevet kategoriseret i 3 overordnede temaer. Der er naturen og bevis på dens enorme magt overfor mennesket. Der er det indre - deriblandt de følelser og ikke mindst den kærlighed der hersker. Til sidst er der det psykologiske - der hvor mennesket bliver stillet overfor sin værste frygt og skal stå ansigt til ansigt med sit eget spejlbillede.
Stemningsmæssigt set mangler der intet og billederne fremkalder sekvenser på nethinden. Ved indgangen til udstillingen stifter øjet først bekendtskab med enorme sort/hvid billeder fra klassikere så som The Kid med Charlie Chaplin og det berygtede par Bonnie og Clyde. Der gives derefter plads til billeder i både farve og sort/hvid med visninger af kvinder udstyret med våben, naturkatastrofer og senere hen stemningsbilleder med karakterer mærket af afmagt og længsel.
Filmkysset har en essentiel plads og fremvisningen af flere mere eller mindre forskellige kyssescener er en oplevelse.
Kælderen danner helt symbolsk ramme omkring det uhyggelige. Belysningen er afdæmpet og billederne er sat op så de danner små huler.
Det erotiske er blevet ”gemt væk” i et lille rum for sig, hvor billederne er hengemt i små, sorte bokse hvor tilskueren selv skal gå helt hen og kigge for at se billedet som helhed.
En vigtig oplevelse på udstillingen er genkendelsens glæde. Blandt publikum er det mest udbredte samtaleemne hvilken film det nu lige er billedet er fra. Det udvikler sig let til en gættekonkurrence inden man tjekker facitlisten på skiltet.
Udstillingen rammer bredt fordi film er en folkelig kunst modsat arkitektur og billedkunst.
Der gemmer sig mere end ”bare” en fotografisk billedserie bag udstillingen. Man ved som publikum hvad der er foregået eller vil foregå før og efter billedet er taget og billederne gemmer på en hel historie.
Man får helt lysten til at gå hjem og se eller gense en lang række film efter man har været på rundtur på udstillingen.
I forbindelse med udstillingen vil der være tilknyttet koncerter og foredrag med relevans til det filmiske univers. Yderligere information vil være at finde på museets hjemmeside.