Straight Outta Compton

14. marts 2016 af David Lund

Straight Outta Compton billede

Vedkommende gangsterrap i massevis!

Nu er den endelig landet på blu-ray! Filmen du ikke fik set i biografen, men har hørt så ufatteligt meget om pga. #oscarssowhite skandalen! ”Straight Outta Compton” vil sikkert mest blive kendt, som filmen der påbegyndte en lang række nye kriterier til Oscar akademiet, men hele politikken bag, før og efter bør ikke være årsagen til, at du føler dig forpligtet til at se en film som denne. Det bør musikken. Baggrunden for gangster rap. De fleste render nemlig rundt med et meget begrænset kendskab til gangsterrap, og tror fejlagtigt at det hele blot handler om at være klar i spyttet og bling bling i uanede mængder. Der er ingen tvivl om, at det for mange rappere har udviklet sig til intet andet end en pengemaskine hvor smarte attituder er vigtigere end egentlige erfaringer, men sådan er det naturligvis ikke startet ud.

N.W.A. hedder gruppen filmen handler om. Kender du dem ikke, kender du i hvert fald minimum to af gruppens medlemmer – Ice Cube og Dr. Dre. Sammen med Eazy-E, Mc Ren og DJ Yella fik de skabt noget stort. De fik nemlig fortalt nogle historier fra det hårde liv i Compton hudløst ærligt. På trods af at være 2,5 time lang (eller 3 timer lang hvis du vælger Director’s Cut hvilket anbefales), er der dog ikke meget plads til fjol og fyld i filmen. Vi starter lige på med en introduktion af karaktererne, og sætter deres karriere i gang. Filmen stormer af sted og bombarderer sit publikum med information, musik, stoffer, nøgne kvinder, kriminalitet og penge. Der er ikke meget pusterum undervejs – om du så skulle vælge den ene eller den anden version. Og der er stadig udeladt en del detaljer til fordel for et filmsprog, der passer den originale gruppe. Det er egentligt meget pudsigt, at en gruppe der starter ud skabt på ærlighed, nu ikke vil være 100% ærlige om deres fortid længere (her er intet om Dr. Dres tilbøjelighed til at banke kvinder f.eks.), men det er heldigvis ikke noget der ødelægger filmen. Den holder!

Selvom vi ikke oplever meget til gadelivet i filmen, ligger det konsekvent i baggrunden. Dre mister sin lillebror i en slåskamp, men det bliver ikke vist på kamera. Vi fokuserer blot på Dres reaktion, og sådan fungerer langt det meste af filmen. Politiet er dog en gennemgående ting, og de bliver udstillet som verdens største røvhuller. Kender man bare lidt til de mange retssager mod politiet i USA, er man dog hurtig til at kalde denne udstilling for troværdig. Det er også den, der danner grundlag for mange af de tekster som Ice Cube skriver. Dog handler langt det meste af filmen om gruppens interne stridigheder især mod deres manager Jerry Heller. Dette er også en rigtig interessant historie, som desværre ikke bliver tydeliggjort nok i filmen. Den holdes også lidt i baggrunden, imens fokus fortsat er på gruppens reaktioner og følelser.

”Straight Outta Compton” er langtfra helstøbt, men den fortæller en relevant historie med masser af nosser. At filmen blev fuldstændigt overset til dette års Oscarshow, kan jeg derfor godt forstå. Den kan nemt provokere lettere konservative mennesker, og det må Oscar akademiet siges at være. Instruktøren F. Gary Gray imponerede mig ikke specielt. Han har dog en interessant vinkel på historien. Skuespillerne er derimod en anden sag. Både O’Shea Jackson Jr. (Ice Cube) og Jason Mitchell (Eazy-E) kunne snildt være indstillet til en Oscar-nominering, da de spiller deres roller så perfekt, at flere af de andre nominerede blegner ved siden af. Corey Hawkins som den nørdede udgave af Dr. Dre er da også en sympatisk skildring, men ikke nær så imponerende som de to andre.

Billede & Lyd – 5/6

En musikfilm skal lyde godt, og det gør denne også. Masser af smæk på bas og volume giver en autentisk og medrivende følelse af at være til koncert. Dialog går ligeså skarpt igennem. Billedet sidder også lige i skabet. Masser af farver og detaljer gør gadens uroligheder til et farvestrålende eventyr, men sært nok ønsker at være en del af. Selv de mørke scener viser en sans for detaljerne, og gryn er næsten fuldstændigt usynlige.

Ekstramateriale - 5/6

De slettede scener (inkl en sang) er ganske underholdende at komme igennem – præcis ligesom filmen. En række featurettes på sammenlagt 30 minutter inkluderer både de originale medlemmer af N.W.A. samt cast og crew på filmen. Her er en del om at filme i Compton og problemer med politiet generelt samt naturligvis interviews med diverse skuespillere. Det hele er seværdigt og supplerer glimrende til oplevelsen af filmen. Det vigtigste er dog kommentarsporet med instruktøren. Hans engagement samt information om filmen er mildest talt imponerende, og jeg anser dette som et af de allerbedste kommentarspor nogensinde. Ganske enkelt fremragende!

Universal Pictures.

Titel: Straight Outta Compton
Original Titel: Straight Outta Compton