Stranger than paradise

4. marts 2007 af Henrik Andersen

Stranger than paradise billede

Stranger Than Paradise er en ægte Jim Jarmusch perle. Fyldt med lune, humor og smukke billeder.

Stranger Than Paradise er Jim Jarmusch’s første film der for alvor åbnede øjnene på folk. Det de så var et lille mesterværk, der skulle blive starten på en lang og glorværdig karierre for Amerikas nummer 1, independent filminstruktør.

Stranger Than Paradise blev først indspillet i 1982 som en kortfilm på 30 minutter. Jim Jarmusch valgte så i 1984 at forlænge den til en spillefilm. Stranger Than Paradise er som mange af Jim Jarmusch’s andre film inddelt i kapitler. I denne får vi således 3 afsnit kaldt ved titlerne: The New World, som foregår i New York, One Year Later der udspiller sig i Cleveland og sidste kapitel hedder Paradise og foregår i Florida.

I Stranger Than Paradise Følger vi Willie og Eddie der sammen med Eva jager drømmen om et liv med mange penge.
Willie (John Lurie) er fra Ungarn, men nu bosat i New York og føler sig som en ægte Amerikaner. Dette kommer blandt andet til udtryk fordi han spiser Tv-dinners, drikker dåseøl, spiller på heste og ser Forbidden Planet i fjernsynet. En dag kommer Willies kusine på besøg, hun hedder Eva (Eszter Balint) og skal bo hos ham i 10 dage inden hun skal videre til Cleveland for at besøge deres gamle tante Lottie. Willie er ikke glad for at blive konfronteret med sin fortid og sammen med vennen Eddie (Richard Edson) vil han hellere spille på heste. De lader Eva passe sig selv.
Et år senere besøger Eddie og Willie alligevel Eva i Cleveland. Her inviterer de hende på en biltur til Florida, fordi de syntes det er for koldt der hvor de er og desuden trænger de til varme og flere penge, som muligvis kan skaffes ved at spile på heste i Florida. Undervejs på dette road-trip, møder de den Amerikanske kultur på godt og ondt, og får også set et par seværdigheder undervejs.
Da de endelig kommer til Florida bliver Eva på ny efterladt af de to fyrer, der hellere vil spille om penge end være sammen med hende. Eva beslutter sig for at tage flyveren tilbage til hendes hjemland, men nogle forviklinger opstår, og snart er det Willie, der ser sig selv i flyveren mod det Ungarn, han ellers havde svoret han aldrig skulle vende tilbage til.

Hele scenariet udspiller sig på mange måder som en roadmovie, en historie i bevægelse, hvor Jim Jarmusch fortæller lidt om Amerika igennem Eva, der spørger ind til og udfordrer flere af de Amerikanske værdier. Det bliver ikke gjort på en måde så det minder om et angreb, men derimod snarer som en slags hyldest til den popkultur og den samfundstilstand Amerika befandt sig i, i 1984 hvor filmen blev indspillet. Personerne i filmen har alle et slags had/kærligheds forhold til Amerika, idet de er født i et andet land, men nu lever i Guds eget land på godt og ondt.

Stilen som Jim Jarmusch holder, og siden hen forfiner igennem hans karierre starter her. De smukke billeder er vel komponerede og til tider ganske minimalistiske. Dialogen er sparsom, humoren knastør, og når der tales er det ofte dialoger der bidrager til filmens skæve udtryk.
Der er mange mindeværdige scener og dialoger i filmen. En af de mere absurde og denne anmelders ynglings scene er den hvor vore 3 hovedpersoner gør holdt ved turistattraktionen Lake Eerie, for at nyde udsigten over det smukke vand. Det er imidlertid meget tåget, og umuligt at se en hånd for sig. Her står de så kolde og fugtige og stirrer ind i tågen imens Eddie siger: ”It’s Beautiful”.

Instruktøren og historie fortælleren Jim Jarmusch er kendt for hans lidt skæve fortællinger fra Amerikas kringlede afkroge. Han har skabt sig et ry som værende den førende independent instruktør i Amerika der ikke går på kompromis med pengene fra de store selskaber. Han har, selvom hans film er meget anderledes end de store mainstream film fra Amerika, bevæget sig i mange genre. Ofte har han fortalt flere små historier, der tilsammen danner en hel film, men han har også lavet både en western (Dead Man) og en samurai/gangster film (Ghost Dog). Men lige meget hvilken genre han bevæger sig i, er det hele yderst stilistisk og gennemsyret af en ofte skæv vinkel på det amerikanske liv.

Jim Jarmusch har udover Stranger Than Paradise instrueret følgende film: Perment Vacation, Down By Law, Mystery Train, Ghost Dog, Dead Man, Night on earth, kortfilmene: Coffee and cigarettes, og senest Broken flowers, der høstede gode anmeldelser.
Jim Jarmusch spiller selv skuespil i filmene: Smoke og Blue in the face. Begge af Wayne Wang.

Har du endnu ikke set det minimalistiske mesterværk Stranger Than Paradise, og er du desuden fan af Jim Jarmusch’s andre værker, er det her en fin DVD udgivelse.

De sort/hvide billeder står flot selvom det til tider er lidt uldent. Men det er heller ikke sikkert, at der findes en bedre tilgængelig version end denne, da filmen blev skudt under ret så primitive forhold tilbage i 1984. Lyden er fin og man kan se Stranger Than Paradise med Danske, Svenske og Norske undertekster.

Der er intet ekstramateriale at finde på denne DVD udgivelse.

Filmen er venligst udlånt af Criterion Film.

Titel: Stranger than paradise