Super 8

13. januar 2012 af Jesper Poulsen

Super 8 billede

En hilsen til de glade dage...

Hvad der skulle have været et uskyldigt filmprojekt, skabt af en helt almindelig gruppe børn, bliver alt andet end almindeligt! Bedst som filmen er ved at være i kassen, så eksploderer og afspores en tog-convoy lige for næsen af børnene. Rystede erfarer børnene at ulykken var planlagt, for ikke alt tåler offentlighedens lys. Og hvad der før var en dyb hemmelighed, er nu ved et tilfælde havnet på børnenes Super 8-optager...

Pludselig er et væsen fra det ydre rum løs i byen. Det har sine konsekvenser – ikke mindst for børnene, som nu jages vild da de er i besiddelse af video-materiale som er et meget ømt område for myndighederne, repræsenteret af indkaldte specialstyrker. Jagten kan begynde, både på den ene og den anden led.

J. J. Abrams, skaberen af Lost og Cloverfield – og instruktør på bl.a. Star Trek, har med Super 8 begået sin egen lille hyldest til de tidløse klassikere fra 80'erne. Det er næppe tilfældigt at Abrams, sikkert med et lille glimt i øjet, lader filmen foregå i 1979 – bare lige for at være forud for sin tid. En afart af E.T. og en børnegruppe som vel sagtens kunne have været en slags Goonier, ja så er vi i Spielberg-land. Ja, pengene passer, for det er Spielberg som er producent på Super 8.

Alle os som elskede action-komedierne i 80'erne, får med andre ord lov til at vende tilbage til barndommen. Et gensyn som jeg havde glædet mig til. De bedste film fra dengang er den dag i dag tidløse klassikere, og de næstbedste er fortidslevn som vel nok bærer nostalgi, men jo oftest er håbløst forældet. Det kan man naturligvis se bort fra, mens man så kan krumme tæer over de mange genindspilninger af datidens største penge-maskiner. Men da Super 8 er sprit-ny, kan man jo spørge sig selv om den så ikke er helt i sin egen liga? Jo, men det er ikke på det positive plan. For det første er jeg bange for om nutidens unge kan fange hyldestmomenterne? Jeg tror det næppe... Og så kan visse passager måske virke malplacerede for det utrænede øje. Og er vi først der, så virker handlingen og udførelsen sikkert ganske ordinær. Ja, faktisk er det ikke nogen udpræget god idé at fifle med fortiden. Nøjagtig som Aqua ikke skulle have gjort sig den ulejlighed at indspille nyt materiale efter gendannelsen. Det lyder jo som smølfe-hits... (stadigvæk)!

Super 8 har masser af fine momenter, bevares. Men samlet set kommer elementerne mellem monster-historien, interessekonflikten omkring optagelserne, ungdomsoprør og kærlighedens svære vilkår aldrig rigtig til at komplementere hinanden. Det er da sødt at se Joel Courtney og Elle Fanning nærme sig hinanden, men hallo – der er et rumvæsen løs i jeres by. I har vel ikke sådan for alvor tid til at lære at holde i hånd og den slags, har I?

Hvis du har omtrent samme alder som denne signatur, så glæd jer over referencerne og mystikken og lad alt andet passere forbi. Det er mit bedste råd. Kan du klare det, så sniger filmen sig måske nok op på 4 stjerner. Men den balancegang vil i min optik være en umulighed for børn og unge af nutidig afstamning (jævnaldrende med filmens hovedpersoner), og disse vil nok ikke have nær så meget ud af løjerne.

Udgivelsen indeholder en del ekstra materiale. Der er f.eks. hele 14 slettede scener, 8 featuretter, en masse guf omkring afviklingen af den dramatiske tog-eksplosion og kommentatorspor. Men det skulle også være mærkeligt hvis ikke der var en del at tage sig til på dette område, når nu Spielberg lægger navn til.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Super 8
Original Titel: Super 8