Teenage Mutant Ninja Turtles

29. oktober 2007 af Kristian Jensen

Teenage Mutant Ninja Turtles billede

Glædeligt gensyn med de fire action-padder Leonardo, Michelangelo, Donatello og Raphael.

Historierne om de fire muterede ninjaskildpadder har længe været et solidt franchise. Personligt havde jeg op til flere actionfigurer, køretøjer, klistermærker og tyggegummipakker med mere da jeg var lille. Det var derfor med en nostalgisk stemning, at jeg satte mig tilbage i stolen for at nyde det nyeste eventyr om TMNT, der denne gang er computeranimeret.
Efter at have besejret deres ærkenemesis The Shredder, er de 4 padder efterhånden gledet fra hinanden. Leonardo har været væk på træningsmission i den Sydamerikanske jungle. Leonardo arbejder som online it-support medarbejder og Michelangelo optræder til børnefødselsdage. Den iltre Raphael er den eneste, der stadig forsvarer New York mod kriminalitet som hans alter ego The Nightwatcher. Da en enorm trussel mod New York melder sin ankomst, bliver det engang så tætte hold nødt til at finde sammen igen for at redde New York - og resten af verden for den sags skyld.
Det viser sig nemlig, at et 3000 år gammelt broderskab er vendt tilbage fra den evige hvile, for at genoptage dets tidligere mission om at overtage verdensherredømmet.

”TMNT” var uden tvivl et af dette års bedste bud på en solid computeranimeret spillefilm. Der er ikke sparet på noget som helst. Billederne er utrolig realistiske, men samtidig 100 % tro imod tegneserien. Alene scenen hvor Raphael kæmper imod Leonardo på toppen af en bygning i silende regn, er noget af det bedste computeranimation, jeg har set meget længe. Det bliver kun bedre af, at manuskriptet er godt, velskrevet og bygger på en god historie. Musikken i filmen er et kapitel for sig selv. Det svulstige tema bringer én i den ideelle stemning til et rigtigt actioneventyr af den helt store kaliber.
Instruktøren Kevin Munroe får en særdeles solid debut med ”TMNT”. Munroe har evnen til at skabe underholdende action for børn, hvor tempoet samtidig er så højt, at også voksne kan være med. Det er stensikkert, at Kevin Munroe går en lysende fremtid i Hollywood i møde efter ”TMNT”.
På omslaget til filmen har man valgt at skrive ”Dansk for de små – Engelsk for de rå” som henvisning til filmens dubbing. For en gangs skyld har man faktisk formået at lave en god dansk oversættelse med et solidt dansk skuespillerhold. Men personligt fortrækker jeg nu stadig den engelske version, der har lige den ekstra kant som den danske mangler. I det øjeblik Laurence Fishburnes mørke fortællerstemmer buldrer ud gennem højtalerne, kan man ikke undgå at få en anelse gåsehud på armene.
” Teenage Mutant Ninja Turtles” er et nostalgisk gensyn med fire (super)helte, der har en helt speciel plads i drengehjerter overalt på jorden. Men samtidig har Kevin Munroes padde-film det, der skal til for at vække ny interesse for skildpadderne bland børn og barnlige sjæle, som endnu ikke har haft fornøjelsen at stifte bekendtskab med Leonardo, Michelangelo, Donatello og Raphael. Filmen er gennemsyret af godt håndværk på alle sider. Animationerne er i topklasse. Musikken er suveræn, og skuespillet er godt.
Til sidst er der bare én ting at sige ”Cowabunga Dude!!!”

Der er desværre ikke noget ekstramateriale til ”Teenage Mutant Ninja Turtles”

Titel: Teenage Mutant Ninja Turtles