Terminator 2: Judgement Day (DVD)

25. september 2003 af Rasmus Thomsen

Terminator 2: Judgement Day (DVD) billede

En terminator sendt fra fremtiden til nutiden, skal beskytte den dreng som vil blive menneskenes leder imod robotterne i fremtiden.

Denne DVD-udgave af Terminator 2: Judgement Day består af to versioner af filmen. Biograf versionen og Directors Cut versionen som er 2 timer og 27 minutter, hvorimod den orginale version var på 2 timer og 11 minutter. Jeg har taget udgangs punkt i Directors Cut versionen.

En terminator (Arnold Scharwzenegger) bliver sendt fra fremtiden for at beskytte den 10-årige dreng, John Connor (Edward Furlong) imod en anden og mere avanceret terminator kaldet T-1000 (Robert Patrick). T-1000’erens job er at udslette John Connor, så han ikke når at blive menneskenes leder imod robotterne i fremtiden.

Sammen opsøger John Connor og terminatoren, Johns mor som er indlagt på et sindssygehospital, da hun tilbage i 1984 selv blev prøvet dræbt af den selv samme terminator som nu er programmeret til at beskytte hendes egen søn! Med sådan et plot er der lagt op til en omgang katten efter musen pakket ind i imponerende scener og lige så effekter! Udover at være denne jagt, indeholder handlingen også mere end som så, og er en af de mere gennemtænkte og solide manuskripter, selv den dag i dag!

Instruktøren James Cameron har virkelig været heldig med hensyn til skuespillerne. Hvis vi starter med terminatoren spillet af Arnold Scharwzenegger ser man straks at han passer perfekt ind i rollen som den kolde og firkantede terminator. Han egner sig bedste på et lærred hvis han ikke skal sige for meget, så denne rolle er som lavet til ham. Det skal dog siges at han gør det godt som terminatoren og det lykkedes ham at nå seeren og få os med på vognen. Edward Furlong giver den hele armen i sin rolle som drengen John Connor. Intet mindre end formidabel flot præsentation. En skam at man ikke har set mere til ham i andre film. Som Connors mor ser vi Linda Hamilton som virkelig spiller igennem som den mere eller mindre desperate mor, som vil gøre ALT for at hendes søn ikke lider en for tidlig død. Hun er nærmest blevet besat af tanken om dommedag og sønnens lederegenskaber. Arnolds modstander bliver spillet af Robert Patrick, som fungerer strålende som den kolde dræbermaskine T-1000. Hans iskolde blik og brændende ønske for at fuldføre sin mission, levere Robert Patrick til UG. Filmens øvrige skuespillere levere hver især et troværdig og flot stykke skuespil. Dette får filmens univers til at fremstå mere virkelighedstro og man har nemmere ved at leve sig ind det.

De ekstra scener der er kommet med i Directors Cut versionen er med til at give publikum et mere fuldendt og komplet billede af denne fabelagtige historie. Her får man de små ting med som gør, at man får en følelse af at kende personerne bedre og forstår hvorfor de gør som de gør. Man kommer helt ind under huden på hver enkelt af de implicerede. Der er specielt én scene som ligesom bryder isen og fjerner det rå look og image som terminatoren eller har. Det er hvor John prøver at lære den at smile. Det er en underholdende scene, hvor man har forsøgt at menneskelig gøre terminatoren. Om det lykkedes er op til hver enkelt.

DVD’ens billede er skarpt og roligt. Der er sjældent mudret billeder og farverne fremstår bløde og præcise. On-Air Video har virkelig gjort et flot stykke arbejde med konverteringen.

Der står bag på DVD coveret at ekstramaterialet indeholder DTS, hvilket er en decideret løgn. Der er intet DTS spor. Hvis man skulle vælge et DTS spor ville det være optimalt det skulle være selve filmen og IKKE ekstramaterialet der indeholdte DTS. Det er intet mindre end en fatal fejltagelse fra On-Air Videos side. Kan nemt kommet til at virke amatøragtigt, hvilket er synd, da resten af udgivelsen er perfekt. Men den lyd der nu en gang er der, skal også have ros. Surround højtalerne bliver brugt flittigt og subwooferen får også sit at se til. Lyden i Directors Cut er langt mere detaljeret og klar end i biograf versionen. Dette er en skam, da det ellers ville have været tæt på perfekt.

Ekstramateriale:
Ekstramateriale DVD’en er delt op i tre hovedkategorier; Informations Programs, Data Hub og Visual Campagins. Informations Programs indeholder en The Making Of Terminator 2 som varer 30 minutter. Her får man et indblik i hvordan filmen blev til og hvilke tanker der lå bag. Instruktøren James Cameron forklarer grundigt hvordan alting hænger sammen. Dernæst kommer T2: More Than Meets The Eye som indeholder en gennemgang af de ekstra scener der er med i Directors Cut versionen. Til sidst er der en interessant 23 minutters feature The Making Of Terminator 2 3D: Breaking The Screen Barrier som er bag kameraet på en 3D forestilling der er lavet om Terminator 2 efter filmen blev færdig. Visual Campaigns indeholder Teaseren, to Theatrical trailers og en T2 Special Edtion trailer. Data Hub indeholder 60 små videoklip som går i dybden med Terminator 2: Judgement Day. Film manuskriptet. Til sidst er der 17 storyboards som gennemgår 17 forskellige scener.

Konklusion:
Denne udgivelse er et must-have! Uden tvivl! Trods de små fejl fortjener den alligevel en solid plads i samlingen! Karakter 5 stjerner ud af 6 pga. af de små fejl.

Titel: Terminator 2: Dommedag (Ultimate Edition)