The Beguiled

26. marts 2018 af Jesper Poulsen

The Beguiled billede

Sofia Coppola har atter skabt en særdeles smuk film, som tilmed viser hvordan en nærmest perfekt tilværelse skabelonsmadres ved ankomsten af en påstået fjende. Så stilfærdig girlpower kommer til at have en meget stærk effekt!

Fabelagtige Sofia Coppola (kvinden bag bl.a. Lost In Translation, The Virgin Suicides, Somewhere) havde en vision om at genskabe The Beguiled i en noget anderledes version end Clint Eastwood-udgaven fra 1971. Hvor den dengang havde sit udtryk omkring soldatens befindende, så har Coppola vendt vinklen på hovedet og fokuserer her på kvinderne, deres kønsrolle for samtiden og deres sammenhold i en anspændt situation.

Vi følger den unge pige Amy, som under en svampeplukningstur i skoven finder en såret nordstatssoldat. Borgerkrigen raser og fronterne er trukket op, men alligevel hjælper Amy soldaten med sig hjem på sit skolehjem, beliggende tæt ved i staten Virginia. Her bor Amy sammen med 5 andre piger, lærerinden Edwina og forstanderinden Miss Martha. Det er ganske vist en fjende som nu har midlertidig bopæl på skolen, men det besluttes at pleje og behandle soldaten, hvis navn er John McBurney og har rang af korporal. Pigerne og kvinderne udviser stor omsorg for John, som langsomt kommer til hægterne. Han bliver en form for samlingspunkt på skolehjemmet, da der ved hans ankomst sker en forandring i dynamikken. Miss Martha har tydeligvis en længsel, mens Alicia drives af en sexuel nysgerrighed, men det er dog Edwina som John umiddelbart forelsker sig i. De tre kvinder slås indirekte om Johns opmærksomhed, men prøver samtidig at opretholde dyder og etikette. Hans tilstedeværelse splitter i princippet pigerne ad, men en skæbnesvanger hændelse tvinger hunkønnet til at stå sammen mod den dominerende og truende mansling. Et opgør er uundgåeligt…

Coppola lykkes med at skabe et billedligt smukt periodedrama med spor af thriller og mystik. Colin Farrell (Phone Booth, Miami Vice) spiller den sårede soldat, og det gør han fint. Hans rolle er central, men også som indikator for hvad der rør sig i kvinderne. Nicole Kidman er nærmest selvskrevet i rollen som Miss Martha. Hun udviser en perfektionisme omkring at samle pigerne om sig, og forsøger at danne og fostre dem, alt imens hendes egen facade krakelerer. Samme selvfølgelighed er der at sige om Kirsten Dunst og Elle Fanning, som ligeledes passer perfekt ind i ligeså karikerede figurer. Dertil kommer at de yngste skolepiger hver for sig og sammen er lige så skønne.

Spændingerne sitrer og posen bliver rystet i John McBurneys nærhed. Med meget simple midler formår Coppola og hendes crew at omdanne idyl til isnende psykologi. Det er særligt interessant at se hvordan pigerne, som egentlig holdes i et jerngreb, bliver bevidste om deres egen karakter, som sprænger sin skal ved Johns ankomst. Som altid i Coppolas værker er alle elementer perfekt afstemt (man kan nok mene at hun jo så heller ikke har det fra fremmede, i og med at Godfather-skaber Francis Ford Coppola er hendes far). Hun er en grundig type som ikke overlader noget til tilfældighederne, og der er vel egentlig grunden til at der er så stort respekt omkring hendes værker. The Beguiled er ikke Coppolas bedste film, men mindre kan nu også sagtens gøre det. Jeg kvitterer med 4 stjerner.

Bonusmaterialet tager dig med bag kameraet, hvor instruktør og skuespillere kommenterer på deres tanker og medvirken. Du kan også se et mini-interview med ejeren af den mansion, som er blevet brugt som hovedlokation. Hør også om kostumerne, pigernes sammenhold og forholdet mellem de etablerede skuespillere og de unge uprøvede kræfter.

Universal Pictures.

Titel: The Beguiled
Original Titel: The Beguiled