The Best of Tweety and Sylvester vol. 1 (DVD)

8. marts 2005 af Claus Larsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

The Best of Tweety and Sylvester vol. 1 (DVD) billede

15 små mesterværker til børn i alle aldre

Man bliver aldrig for gammel til Merry Melodies og Looney Tunes, som var de to store lanceringer indenfor den korte animationsfilm, der begyndte i Warner Bros i begyndelsen af 1930’erne oven på år med stor depression. Merry Melodies var i begyndelsen den fine farvebelagte tegnefilm, mens Looney Tunes var den mere eksperimenterende. Bag det hele stod den geniale producer og instruktør Tex Avery.
Nu kan man endelig købe sig til den geniale underholdning på DVD i forskellige udgaver. En af dem af de bedste Sylvester og Tweety film. På DVDen finder man 10 Tweety-film og derudover er der fem overraskelser bestående af Daffy Duck og Porgy Pig-film. Altså 15 korte genialiteter.

Tweety – I t’ought I taw a Putty Tat
Tweety – den lille babyundulat, som nu forhandles i alle mulige merchandise afskygninger, blev skabt af pioneren Bob Clampett, der havde baseret figuren på fotografier af sig selv som baby. Den første Tweety-film A Tale of Two Kitties er fra 1942, instrueret af Bob Clampett. Den gang hed Tweety Orson og var lyserød, men det blev censureret, da fuglen så nøgen ud. Først to år senere kom den rigtige Tweety på tegnebrættet igen og denne gang med Sylvester som modspiller
De ti film på denne DVD er alle fra perioden 1946-53, og Clampett selv har instrueret Kitty Kornered fra 1946. De resterende er instrueret af Isadore Freleng, der i mange år tog sig af Tweety-serien. Freleng er ikke den største og mest originale tegner. Hans stil er møjsom og hyggelig, og minder meget om Disneys familiestil, som vi kender den fra klassiske Disney-film. Han var dog også barndomsven med den legendariske Walt Disney. Frelengs film var også med større og mere detaljeret baggrundstegninger. Freleng havde dog øje for slap-stick komediens fortræffeligheder, som tegnefilmen læner sig så voldsomt opad. Slap-stick er den form for komedie, der er så afsindig skadefro. Man morer sig kosteligt når helten for skurken til at slå sig gevaldigt, og i dag vil man nok finde mange af Tweety-filmene ultravoldelige, hvilket The Itchy og Scratchy Show bevidst hylder i The Simpsons. De faste elementer i filmene er selvfølge den sit-comagtige episodiske stil, hvor Sylvester, den mindst begavede kat og fætter til Jerry, prøver at fange den uskyldige lille dæmon af en fugl, Tweety, der med sine talefejl og blinkende øjne skaber al den empati, der retfærdiggør at den kaster dynamit i hovedet på den stakkels Sylvester. Som regel ender filmene med at Sylvester får klø af Granny eller Bull-dogen, mens Tweety slipper uskadt og ustraffet. I Frelengs film finder man også elementer af tegnefilmens brug af diskontinuitet, som når Tweety bliver jagtet ud af en dør og dukker op fra en anden på den anden side af gangen, hvilket ikke lader sig gøre i virkeligheden, men gjorde filmene mere dynamiske og hurtige. De ti Tweety & Sylvester film er alle fremragende med legendariske slap-stick elementer som dynamit, fladmaste katte, der triller ned af muren, som er mere ekspliciteret i de senere Tom & Jerry film. Små mesterværker hver især.
Til sidst må vi huske at hylde den geniale Mel Blanc, der har lagt stemme til alle karaktererne i over 900 film. Hvis der var nogen der havde fortjent en Oscar af alle dem, der ikke har fået den endnu, så var det Mel Blanc, som døde i 1989. I dag er det hans søn, der tager sig af stemmerne.

Daffy Duck, Porky Pig og Elmer Fudd
De sidste fem film på DVD har intet med Tweety at gøre, hvilket synes mærkeligt når nu DVD’en er tilegnet den lille fugl. Til gengæld er filmene ret gode. Clampetts Baby Bottleneck fra 1946 er en glimrende indføring i hans surrealistiske univers, hvor en fuld stork ikke kan levere børnene til de rigtige forældre. Derfor får grisen fx en krokodille-baby. Derfor laver Daffy og Porky et samlebåndsystem, hvor børnene finder de rigtige steder. De går selvfølgelig galt og der antydes en politisk tone i filmen mod den stigende industralisering i Amerika dengang. Til gengæld er der ikke grænser for patriotismen i Old Glory, hvor den lille Porky ikke gider at lære flagseden udenad. Han falder i søvn og Abraham Lincoln viser ham rundt i den amerikanske historie, der selvfølgelig ikke tæller slaveriet. Pointen er at USA er et stort og stolt demokrati, som filmen vil hylde i 1939, hvor verdensordnen var truet af den anden verdenskrigs udbrud. The Great Piggy Bank Robbery handler til gengæld om noget helt anderledes og igen ærkeamerikansk – gangstere og detektiver. Daffy bliver til Duck Twacy og går i bedste noir stil ned i gangsterunderverden for at undersøge, hvad der skete med hans sparegris. Efter utallige opgør med uhyggelige monstrer finder han til sidst sine penge. Et Clampett-mesterværk. I Duck Soup to Nuts er Elmer Fudd på jagt efter Daffy. Det er blodigt og drabeligt og til sidst skal Daffy også henrettes af den onde Elmer, men han overtaler selvfølgelig endnu en gang Elmer til vise nåde. Filmen er i bedste slapstick-stil ala Freleng. Den sidste film på DVD’en er også den mest originale og det er selvfølgelig også Clampett, der står bag. Filmen er den klassiske Porky in Wackyland fra 1938, der intertekstuelt refererer til Alice i Eventyrland af Lewis Caroll. I filmen drager Porky til det mørkest af Afrika for at finde den sidste Dodo-fugl, som det viser sig at der er mange af. I Wackyland bliver stakkels Porky stadig mere tosset i bolden og det skyldes nok ikke mindst de absurde og groteske situationer, han udsættes for. Stilen er fantastisk med et væld af genialitet i stregen, hvor tegnefilmen metaelementer rigtig kommer til udtryk i Clampetts modernistiske stil. Historien har ingen fast forløb og klimakset er altså når et væld af hujende og skrigende Dodo-fugle gør den eventyrlystne gris opmærksom på, at de er mange af slagsen. Filmene er snarere en mærkelig hallucination, som nok kræver store mængder LSD. Nu kan man undgå bivirkningerne og prøve selv i dette mesterværk.

Ekstra-materiale…
DVD’en er ikke udelukkende for børn, og det afspejler ekstra materialet meget godt. Her finder man den spritnye Chuck Jones-film Daffy Duck for President, om den magtbegærlige og lettere neurotiske and, der så gerne vil af med Snurre Snup. Han må igennem hele det politiske amerikanske system for forgæves at prøve at gøre kål med haremissen, vi alle elsker. En slet skjult reference til en vis Hr. Bush. Man finder også et par ret gode korte dokumentar-film med stjerner som David Bowie, Chevy Chase og Bill Murray. Her ud over kan man til samtlige 15 film sætte et ret interessant og filmnørdet kommentarspor til, så man kan dykke dybere ned i de fantastiske kunstværker som filmene er. Til børnene findes der også et godt dansk lydspor med stemmer, der respekterer Tweetys nuttede facon. 5 stjerner
Filmen er venligst stillet til rådighed af
Sandrew Metronome.

Titel: The Best of Tweety and Sylvester vol. 1 (DVD)