The Crow
Beetlejuice Beet...

The Bikeriders

11. juli 2024 af Maria Bjerregaard

The Bikeriders billede

“The Bikeriders” giver os et nuanceret, spændende og fascinerende indblik i en subkultur, hvor ære, venskaber og kærlighed for motorcykler går hånd i hånd.

Inspireret af en foto-komplikation fra 60’erne har instruktør og manuskriptforfatteren Jeff Nichols fundet en meget interessant historie i en famøs motorcykelklub. Selvom filmen her afbilder en fiktionel klub Vandals Motor Cycle, så er klubben fortsat inspireret af virkelige hændelser, hvor der ikke blev sparet på hverken benzin eller broderskab.

Kathy ( Jodie Comer) er en pæn pige, som ved et tilfælde møder den karismatiske bad boy, Benny ( Austin Butler), som er medlem af klubben Vandals. Vandals går op i motorcykler, læderjakker og høj musik, selvom de bliver anset som outsiders. Det stopper dog ikke klubbens leder, Johnny ( Tom Hardy) i at gøre klubben større og kæmpe for klubbens overlevelse.

Udenpå ser det ud til, at Austin Butler er hovedpersonen, men det er mest den karismatiske og stærke leder, Johnny, som kører showet for klubben. Perfekt og meget velnuanceret spillet af Tom Hardy, som gør Johnny til en interessant karakter i et ubehageligt miljø. Selvom miljøet virker skræmmende for den almindelige borger, så er der meget dybde, stolthed og sammenhold at finde.

Selvom vi meget gerne vil stå og pege fingre ad dem, som vi mener er bunden af vores samfund, så kan vi ikke benægte, at disse subkulturer har visse værdier, der er smukke, brutale og frigørende. Norman Reedus er næsten ugenkendelig i filmen, men skaber god humor og substans for klubben, imens Jodie Comer er filmens fornuft, der gerne vil stoppe hendes mand i denne farlige leg. Alle karaktererne er en vigtig brik i puslespillet, hvor alt skal gå op i en højere enhed.

Alle vil gerne høre til et sted. Det er næsten essensen af at være menneske, og hvis samfundet ikke forstå en, så søger man andre veje. Denne film fortolker meget nuanceret og vellykket denne tendens i subkulturer, hvor mænd desperat bliver nødt til at smage helvede, før de finder deres frihed. Motorcykelklubben er på ingen måde særlig anderledes end andre kulturer, hvor folk har en hungre om at høre til.

”The Bikeriders” er en fascinerende, vellykket og nuanceret fortælling om en subkultur, som nok vil skræmme de fleste. Tom Hardy viser igen sit store talent, imens Jodie Comer og Austin Butler er gode modparterne. Som publikum kan vi sidde og dømme disse mænd, som meget vi har lyst til, men Jeff Nichols giver os her et indblik i en subkultur, hvor fordømmelse ikke eksisterer, og friheden bliver pumpet ind i blodet.

Titel: The Bikeriders
Original Titel: The Bikeriders
Premieredato: 11. juli 2024