The Blind Side

19. september 2010 af Mie Bach

The Blind Side billede

Gribende film om Michael Ohers utrolige vej til stjernerne.

The Blind Side er blevet anklaget for at være en gang amerikansk sødsuppe, men hvis man for en stund lægger de kyniske anmelder briller fra sig, så kan man ikke fornægte, at det er en rørende, velspillet film, der både får et smil frem på læben, men ligeledes prikker lidt til vores dårlige samvittighed.

Leigh Anne og Sean lever det gode liv i Mississippi med deres to børn, den yngste SJ (Sean Junior) og teenagedatteren Collins. De mangler bestemt ikke noget og er bosiddende i et stort hus. Trods deres travle hverdag er de meget deltagende i deres børns liv, og efter en skolekomedie bliver der vendt op og ned på deres liv. Regnen står ned, og Leigh Ann forbarmer sig over den store sorte fyr Big Mike (Michael Oher), som ikke har noget sted at sove. Den oprindelige tanke er, at han blot skal have ly for en enkelt nat, men hele familien, ledt an af Leigh Ann, bliver rørt over hans ydmyge og søde væsen. Leigh Ann og Sean får ham ind på en god skole, godt hjulpet på vej af hans store talent for at spille amerikansk fodbold.

Sandra Bullock spiller rollen som Leigh Ann og gør det yderst overbevisende. Hun vandt en Oscar ved årets Oscaruddeling for bedste kvindelige hovedrolle, hvilket er fuldt fortjent. Det er skønt, at hun endelig har fået en stor bærende rolle, der lægger langt fra de typiske komedieroller som man tidligere har set hende i. Hun er perfekt som den stilede overklassefrue med det skarpe ydre og bløde hjerte, og samspillet med Quintin Aaron, som spiller rollen som Michael Oher, fungerer rigtig godt. Han har en fantastisk intensitet, og selvom han ikke siger ret meget i første halvdel af filmen, formår han at udtrykke en masse med sine øjne og give én en klump i halsen.

Det er dog ikke alt sammen positivt, da jeg til tider fandt filmen utroværdig. De eneste, som reagerer på familiens nye medlem er Leigh Ann´s snobbede veninder – hvilket man kunne forvente. På intet tidspunkt har familiemedlemmerne en reel reaktion på Big Mike´s tilstedeværelse, ikke engang teenagedatteren, som blot trækker på skuldrene. Det ville have klædt filmen og højnet dens niveau, hvis den, med sin spilletid på over to timer, havde givet sig tid til et mere nuanceret billede af modtagelsen af Big Mike.

The Blind Side er baseret på begivenheder fra den professionelle amerikanske fodboldspiller Michael Ohers virkelige liv, hvilket gør den endnu mere rørende. Der bliver dog til tider spillet lidt for meget på følelsestangenterne. Det til trods formår filmen at sætte gang i ens tanker, hvilket efter min mening er et kvalitetstegn for en film. For ville man selv gøre det Leigh Ann gør – tage en vildt fremmed til sig?

Blu Ray udgivelsen byder på et rimelig omfattende ekstra materiale, bl.a. et interview med Michael Oher, et indblik i Quinton Aarons opvækst og et møde med Sandra Bullock og Leigh Ann Touhy.

Warner Home Video.

Titel: The Blind Side