The Boys From County Clare (DVD)

22. juni 2005 af Natasja Engholm Jensen

The Boys From County Clare (DVD) billede

Nyd de dejlige indtryk af humor, kærlighed og keltiske rytmer, når drengene fra County Clare spiller op til dans og musik

Har man lyst til at se en simpel, sød og humoristisk film, så brug halvanden time i selskab med ”The boys from County Clare. Historien foregår i Irland, hvor det endnu engang er tid for den årlige All-Ireland Traditional Music konkurrence i Irland. En social irsk sammenkomst, hvor der bliver spillet traditionel musik. Fra det lille samfund County Clare stiller John Joe McMahon (Bernard Hill) op i kategorien Ceili sammen med sit band, der blandt andet består af den enlige mor, Maisie (Charlotte Bradley) og hendes talentfulde datter Anne (Andrea Corr). I Liverpool har John Joes bror Jimmy McMahon (Colm Meaney) samlet en gruppe af talentfulde musikere, og han vil nu udfordre sin bror på mere eller mindre ærlig vis. De to brødre har nemlig ikke været på talefod, da de for år tilbage blev uvenner på grund af en kvinde. John Joe har de sidste mange år vundet Ceilikonkurrencen og forventer at vinde den igen dette år. Begge brødre forsøger sig med ufine tricks for at forhindre hinanden i at deltage i konkurrencen. John Joe ved at bestikke en tolder til at tilbageholde Liverpool-bandets bil, så de kun akkurat når at tilmelde sig konkurrencen. Da konkurrencen endelig går i gang, venter der deltagerne en masse overraskelser. Den unge pige, Anne, forelsker sig i Teddy (Shaun Evans) fra Jimmys band, hvilket hendes overbeskyttende mor er meget imod. Moren blev nemlig svigtet af Annes far, da hun blev gravid, og siden da har hun været både bitter og mistroisk over for mænd. Og Anne finder også efterhånden ud af, hvem hendes far i virkeligheden er. Konkurrencen bliver vundet af en af familierne McMahon’s bands- men lad det også være en overraskelse.

Filmen byder ikke på den stort iscenesatte og dramatiske handling. Alligevel kan man ikke lade være med at blive grebet af de småkomiske dialoger og det underfundige persongalleri. Den indeholder alle de små elementer, der gør en film underholdende. Humoren er skæv, uden at hverken skuespiller eller seere på noget tidspunkt falder på halen. Dramaet er til stede, men aldrig i en sådan grad at det bliver urealistisk eller deprimerende. Der er overraskelsesmomenterne, som er mere eller mindre forudsigelige. Og er man til god, irsk folkemusik er den musikalske side af filmen simpelthen en fornøjelse.

De fleste af skuespillerne er relativt ukendte, men de leverer en glimrende præstation. Nogen vil måske kunne genkende Bernard Hill som King Theoden i Ringenes Herre, og Andrea Corr i rollen som Anne er naturligvis en del af det berømte irske band The Corrs Og faktisk er det rart, at se andre ansigter end de sædvanlige amerikanske Hollywood-stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment.

Titel: The Boys From County Clare
Original Titel: The Boys From County Clare