The Brothers Grimm

12. februar 2006 af David Lund

The Brothers Grimm billede

Eventyr mod humor blandet med virkelighed mod fiktion. Halvdelen virker, heldigvis den mest underholdende af den.

Brødrene Grimm er fupmagere, der tjener deres penge ved at narre landsbyer til at tro de har problemer med monstre, og dernæst udrydde dem. En dag bliver de opdaget og taget til fange af general Delatombe, der under den franske hærs ledelse, vil have dem til at undersøge den lille landsby Marbaden. Her bliver deres evner testet for alvor da det viser sig, at landsbyens problemer er ægte.

For tiden er eventyr det helt store, og genren som ellers før i tiden blev set ned på, har nu genvundet dens ære bl.a. igennem Ringenes Herre, der har vundet utallige priser og genkendelse verden over. The Brothers Grimm er fiktion blandet med virkelighed, selvom fiktionen klart er i højsædet. Vi oplever brødrene Grimm før de blev eventyrforfattere, og ser hvorfra de har fået deres inspiration, nemlig fra ”virkelige” hændelser i den fortryllede skov med bl.a. varulve, levende træer og meget andet som virker som alt andet end logisk.

De to brødre, William den logiske og Jacob den naive, er i evig kamp mod hinanden da deres tankegange er direkte modsætninger. Og disse modsætninger er det som filmen forsøger at fastholde filmen igennem, logik mod fantasi. Man ser dette i alle forskellige former og farver, og ja, selv filmens idé er bygget på baggrund af dette. Humoren er ligeså et vigtigt bindeled i filmen, og det er desværre her den fejler. Den er hverken sort eller hvid nok til at fungere, og hænger tit i en tynd tråd, hvor man enten ruller med øjnene eller højst trækker svagt på smilebåndet.

Terry Gilliam har før stået bag Monty Python filmene, Brazil, Fear & Loathing In Las Vegas, 12 Monkeys og to film som let kan sammenlignes med denne, nemlig Time Bandits og Baron Von Münchhausens Eventyr. Dog er der en væsentlig forskel mellem Gilliams tidligere film og denne, nemlig at han nu er en del af Hollywood. Han formår stadig at have lidt af sig selv med hele vejen igennem, og The Brothers Grimm er stadig for dyster og voldsom til at man kan kalde det ægte Hollywood Blockbuster materiale. Den visuelle side af filmen er ekstrem flot, og jeg er ikke i tvivl om at Gilliam har fundet inspiration hos Tim Burton, men han formår stadig at gøre filmen sin egen igennem tema og hastighed. Jeg vil dog stadig godt indrømme, at kender man historien om Gilliams forsøg på at filmatisere Don Quixote, ved man også at det næste projekt han ville lave, ville være for at tjene penge til at genoptage denne filmatisering, og det kan man godt mærke på The Brothers Grimm.

Matt Damon spiller William Grimm, og udgør den logiske og videnskabelige del af duoen brødrene Grimm. Matt Damon kender vi bl.a. fra Good Will Hunting, Saving Private Ryan, Ocean’s Eleven og The Bourne Identity. Damon har i sin lange karriere stadig kun vist en side af sig selv, nemlig den kække. Dette ændrer sig stadig ikke i The Brothers Grimm, og jeg er personligt snart træt af at se ham på film. Derimod er Heath Ledger, som den barnlige, lærte og naive del af brødrene Grimm meget bedre. Ledger, som vi kender fra The Patriot, A Knight’s Tale og senest Brokeback Mountain viser hidtil usete sider af sig selv, og giver en præstation i topklasse. Jeg har ellers personligt været tæt på at give op med min tro på hans udvikling, men med denne og Brokeback Mountain viser han at han ikke bare er en 26-årig hjernedød teenager. Jonathan Pryce formår dog aldrig rigtigt at få sin karakter til at fungere, og dette ser man ellers sjældent fra hans side. Peter Stomare som ellers plejer at levere varen, er tortureksperten Cavaldi som følger brødrene rundt, og forsøger at være sjov. I mine øjne fungere humoren i filmen næsten aldrig, så det er klart at personen som står for denne humor, heller aldrig slår igennem.

The Brothers Grimm er en god film, ingen tvivl om det, og jeg rakker den helt sikkert mere ned end den har fortjent. Jeg har det dog stadig sådan, at havde man været bare en tand mere provokerende med humoren og gjort den bare lidt mere sort, havde filmen humoristiske side også virket, og så havde vi haft en helstøbt film. Idéen med humor imod gru og logik mod fantasi er der jo intet galt med, men det er gruen og fantasien der virker i filmen, og den anden halvdel forekommer mig som et ligegyldigt og kedeligt træk fra Gilliams side. Alligevel er der flere plusser end minusser, og selvom The Brothers Grimm måske ikke ligefrem er fængslende, original eller filmhistorisk interessant, er den enormt underholdene, flot og fyldt med gode idéer og eventyr. Det er bare ikke en af de film du vil huske resten af dit liv.

En lille håndfuld ekstramateriale er der blevet plads til på denne DVD-udgivelse. De slettede scener på næsten 15 minutter viser kun en ting, hvorfor de er blevet slettede. Kun 1 ud af ca. 12 fungerer, men den fremstår stadig som ligegyldig. Bag Om Kameraet samt noget de kalder Den Visuelle Magi I The Brothers Grimm kunne været meget mere end det er. Terry Gilliams kommentarspor på filmen er dog klart det bedste ved ekstramaterialet, og er klart værd at se hvis man kan lide filmen. 3 stjerner til ekstramaterialet.

Titel: The Brothers Grimm
Original Titel: The Brothers Grimm
Premieredato: 31. januar 2006