The butterfly (DVD)

31. maj 2004 af Ole Jessen Hansen

The butterfly (DVD) billede

Sød fransk familie film, som fortæller om det specielle bånd der kan opstå imellem børn og voksne.

Julien (Michel Serrault) er en ældre herre, der bor alene i en etageejendom i Paris. Hans store interesse er sommerfugle, som han samler på i stor stil. Elsa ( Claire Bouanich) og hendes mor (Nade Dieu) flytter ind i samme ejendom. Elsa og hendes mor bor alene, og Elsa må tilbringe meget tid alene, da hendes mor skal arbejde. Elsa kommer i kontakt med Julien, og bliver straks interesseret i hans sommerfugle. Julien har planlagt en tur op i bjergene for at fange en speciel sommerfugl, der har stor personlig betydning for ham. Elsa får sig fusket med, imod Juliens vilje, og de to tilbringer nogle dage sammen i bjergene i jagten på den specielle sommerfugl.

Denne franske film, som er helt fantastisk filmet, er noget så sjældent som en film der prøver at vise det helt specielle forhold, der kan være imellem et barn, med den unge naive og helt uskyldige tanke, og et ældre menneske, med livskundskab og fordumsfuldhed. En kombination, som vi alle ved kan være helt fantastisk. Hvem husker ikke de mange timer, som mange af os har tilbragt hjemme hos bedsteforældrene, hvor de har fortalt historier fra deres liv, mens vi lyttede med stor spænding. Og på den anden side, så kender mange af os også til de helt vidunderlige ord, der kan komme ud af munden på et naivt barn. ?

Venskabet imellem de to hovedpersoner, udvikler sig langsomt, og de nærmer sig hinanden, for de har jo det samme mål. Elsa mangler en far, eller i det mindste en voksen person som hun kan forholde sig til, og Julien mangler den søn, som han mistede, da sønnen var ganske ung. Hele filmens pointe kommer til udtryk sidst i filmen, hvor Julien taler med Elsas mor, og fortæller, at hun aldrig må gøre samme fejl som han gjorde med hans nu afdøde søn, nemlig altid huske at fortælle hendes datter, hvor meget hun elsker hende.

De to hovedpersoner spiller med stor følelse, og specielt Claire Bouanich) den lille Elsa er en stor oplevelse.

Se denne film sammen med bedsteforældre og børn, og alle vil være godt underholdt.

Der er ikke meget at skrive hjem om af ekstra materiale: